Oksana LAURUTYTĖ
Daugelis šalies moksleivių pažymių knygelių nebesinešioja. Jas atstoja elektroniniai dienynai. Pirmosiomis šių mokslo metų dienomis tėvai buvo nemaloniai nustebinti – el. dienynuose skelbiama ne tik mokytojų informacija apie vaikų pamokų laiką ar būrelius, bet ir platinama reklama. Ar vieta stogų, knygynų, priemonių utėlėms ir glindoms naikinti reklamai moksleivių dienynuose? Elektroninio dienyno rubrikoje „Reklamos galimybės“ skelbiama, jog jeigu viena iš verslo tikslinių auditorijų yra tėvai bei mokiniai, „Mano dienynas“ gali tapti geru sprendimu.
Nepavyko rasti, kaip „išjungti“ reklamą
Informacijos apie atžalų pamokas, joms reikalingas priemones ir vaikų pasiekimus bei prasižengimus laukiantys elektroniniu dienynu besinaudojantys šiauliečiai jau rugsėjo 3-iąją sulaukė ne pranešimų apie tai, bet reklamos. Tėvams, kurie užsisakė paslaugą gauti informaciją į elektroninio pašto dėžutes ar mobiliuosius telefonus, apskriejo laiškai apie gautus pranešimus el. dienyne. Prisijungę sužinoti naujienų apie prasidėjusius mokslus tėvai tepamatė knygyno reklamą.
„El. dienyno“ administracija, pasirašiusi po pranešimu, kvietė tėvus atvykti į konkretų šalies knygyną pasirinkti prekių – knygų, pratybų sąsiuvinių ir kitų priemonių. Siūlyta pasinaudoti ir knygyno elektronine parduotuve.
Į savaitraštį „Šiauliai plius“ besikreipusi mokinio mama buvo pasipiktinusi tokiais pranešimais. Reklama jau ir taip mus atakuoja visais įmanomais kanalais, todėl mama teigė visiškai nenori atakų dar ir toje erdvėje, kurioje tikisi gauti asmeninę informacija apie vaiką.
„Pradėjau ieškoti nuorodos, kaip reklamą „išjungti“. Pamaniau, kad yra kokie nors nustatymai svetainėje. Deja – nepavyko rasti, kaip nepageidaujamus reklamos pranešimus užblokuoti. Atsitiko priešingai – vartant asmeninį vaiko el. dienyno puslapį, iššoko „baneriai“, reklamuojantys stogus bei vaistus nuo utėlių ir glindų“, – sako moteris. Reklamos davėjus vadina rėmėjais
Elektroninio dienyno paslaugą teikia UAB „Nacionalinis švietimo centras“. Dienyno rubrikoje „Reklamos galimybės“ skelbiama, jog „jeigu viena iš jūsų verslo tikslinių auditorijų yra tėvai bei mokiniai, „Mano dienynas“ gali tapti geru sprendimu apie jūsų prekę/produktą/paslaugą iškomunikuoti kasdien aktyviai lankomoje elektroninėje sistemoje; šiandien mes jau turime apie 240 000 unikalių vartotojų“.
Vadinasi, tėvai, besinaudojantys el. dienyno paslauga, taps ir reklamos skaitytojais, nes reklamos davėjai kviečiami reklamuotis svetainėje. Prezentacijoje pateiktos ir visos „Mano dienynas“ sistemos reklamos galimybės.
Savaitraštis „Šiauliai plius“ pasiteiravo „Mano dienyno“ administracijos, ar tėvai galėtų atsisakyti į vaikų el. dienynus plūstančios reklamos. Atrodo, kad sistemos „Mano dienynas“ administracija reklamos į asmeninius el. dienyno puslapius siuntimo neketina atsisakyti. Maža to – reklaminius pranešimus jie vadina „rėmėjų informacija“.
„Manodienynas.lt“ elektroniniame dienyne yra talpinama rėmėjų informacija, kuri nepažeidžia visuotinai priimtų etikos normų ir ši informacijos sklaida yra reglamentuota sutartyse su mokymo įstaigomis. Pajamos iš rėmėjų leidžia elektroninio dienyno paslaugą mokymo įstaigoms, mokiniams bei jų tėveliams teikti gerokai palankesnėmis kainomis“, – teigė sistemos „Mano dienynas“ administracija.
Tokį pat atsakymą administracija atsiuntė ir reklamos el. dienyne panorusiai atsisakyti mamai. Ir lyg patvirtindamas atsakymą, į el. dienyną atskriejo reklaminis vaistų nuo utėlių ir glindų pranešimas apie kvietimą dalyvauti konkurse. Elektroniniu paštu – tik gavus sutikimą
Kristina Grigaitė, Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Nesąžiningos komercinės veiklos ir reklamos skyriaus l. e. p. vedėja, informavo, jog reklamos skleidimas internetu teisės aktais nėra reglamentuotas, taigi nėra nustatytų draudimų interneto tinklalapiuose skleisti reklamą.
„Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad reklama telefonu, telefaksu, teleksu, elektroniniu paštu gali būti teikiama tik reklamos vartotojo sutikimu arba jo prašymu. Nagrinėjamoje situacijoje būtina patikrinti paslaugos teikėjo nustatytas naudojimosi paslaugomis sąlygas ir atkreipti dėmesį, ar užsakydamas tam tikrą paslaugą (informaciją SMS žinutėmis) vartotojas duoda sutikimą gauti reklamą telefonu, telefaksu, teleksu, elektroniniu paštu“, – teigė K. Grigaitė.
Tai reiškia, kad į tėvų, besinaudojančių el. dienynu, elektroninio pašto dėžutes reklaminiai pranešimai, jei nėra sutikimo, atkeliauti neturėtų. Į savaitraštį „Šiauliai plius“ besikreipusi mama parašė el. dienyno administracijai, kad reklaminių pranešimų norėtų atsisakyti. Atsakymo ji nesulaukė.