Naujoje Europos Komisijos (EK) ataskaitoje Lietuva giriama už pažangą užtikrinant mobiliojo ryšio operatorių konkurenciją. Monopolizuotos fiksuoto ryšio paslaugos, priešingai, iki šiol išlieka rimta problema.
Konkurencijos nauda apčiuopiama.
Mobiliojo ryšio paslaugų sektorius - viena iš nedaugelio sričių, kur Lietuvos vartotojai iš tiesų negali skųstis konkurencijos stoka ir puikiai jaučia jos naudą. EK vertinimu, praėjusiais metais mūsų šalyje klestėjo mobiliojo ryšio rinka, tai lėmė mažesnes skambučių kainas ir labai didelį mobiliųjų telefonų paplitimą.
Praėjusiais metais lietuviai vidutiniškai per mėnesį mobiliojo ryšio operatoriams mokėjo mažiausiai iš visų Europos Sąjungos (ES) valstybių gyventojų - apie 18,7 lito. Ši suma net 51,75 lito mažesnė už ES vidurkį.
Palyginti su 2007 metais, 2008-aisiais dar labiau padaugėjo mobiliųjų telefonų numerių. Šiuo metu jis sudaro net 149 proc. šalies gyventojų skaičiaus. Pagal šį rodiklį daugiau nei vieną mobilųjį telefoną mėgstantys turėti lietuviai nusileidžia tik italams.
Lietuviai taip pat gali džiaugtis, kad jie greičiau ir paprasčiau nei dauguma ES gyventojų gali pasikeisti mobiliojo ryšio operatorių, išlaikydami senąjį numerį. Lietuvoje ši procedūra vidutiniškai trunka 5 dienas, o ES vidurkis yra 8,5 dienos.
Kiek daugiau nerimo kelia Lietuvos atsilikimas plačiajuosčio interneto plėtros srityje. Šiuo metu prieigą prie jo turi 17,5 proc. Lietuvos gyventojų - 5,4 proc. mažiau už ES vidurkį. Tiesa, 2007 metais plačiajuostį internetą turėjo tik 15 proc. Lietuvos gyventojų, taigi spartus interneto vartotojų skaičiaus didėjimas EK vertintojams teikia vilčių. Jie pabrėžia, kad toliau sėkmingai plečiama prieiga kaimo vietovėse, o didžiausiuose šalies miestuose pradedamos teikti naujosios kartos bevielio interneto „WiMAX“ paslaugos. Interneto tiekėjų konkurencija taip pat įvertinta teigiamai.
Įžvelgia ir pažeidimų
Vienas didesnių EK priekaištų Lietuvai - stringantis bendrojo europinio pagalbos numerio projekto įgyvendinimas. Ataskaitoje pažymima, kad šiuo metu didžiojoje šalies dalyje vis dar neįmanoma nustatyti pagalbos numeriu 112 skambinančio asmens buvimo vietos, nors to reikalauja ES direktyvos.
Lietuva taip pat jau ne pirmą kartą sulaukė priekaištų dėl konkurencijos trūkumo fiksuoto ryšio operatorių rinkoje. Skelbiama, kad tik 5 proc. Lietuvos fiksuoto telefono ryšio vartotojų naudojasi alternatyvių tiekėjų paslaugomis. Nauji rinkos dalyviai esą susiduria su nepagrįstai dideliais mokesčiais, be to, jų ryžtą įsitvirtinti slopina nuolat mažėjančios iš fiksuoto ryšio gaunamos pajamos.
EK rekomenduoja taisyti šiuo metu egzistuojantį reguliavimą ir užtikrinti, kad naujiems rinkos dalyviams būtų suteikta galimybių konkuruoti su įsitvirtinusiais senbuviais. Vertintojai taip pat primena, kad Lietuvoje telekomunikacijų reguliavimą atliekančios institucijos iki šiol nėra nepriklausomos ir negali veiksmingai atlikti savo funkcijos. Šiuo klausimu 2008 metų rugsėjį buvo pradėta ES teisės pažeidimo nagrinėjimo procedūra.