Daiva Savickienė
Įstatymo pataisos daugeliui dviratininkų ne prie širdies. Joms įsigaliojus taptume pirmieji pasaulyje turintys tokius griežtus reikalavimus.
Seimui priėmus Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas, sujudo dviratininkai. Jie piktinasi nuo liepos 1 dienos įvedamu reikalavimu važiuojant važiuojamąja kelio dalimi dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba užsidegti dviračio šviesas – priekyje baltą žibintą, o gale – raudoną. Tai būtų privaloma net ir dieną.
Prieštarauja naujovėms
Trisdešimt keturios šalies nevyriausybinės organizacijos, dviratininkų klubai ir dviračių mėgėjų komandos prašo tokį reikalavimą atšaukti. Toks prašymas išsiųstas Seimo Teisės ir teisėtvarkos bei Žmogaus teisių komitetams.
Siūloma palikti dabar galiojančias nuostatas. Dviratininkų organizacijų manymu, jos užtikrina saugaus eismo reikalavimus ir atitinka Europos šalių praktiką – dviračio šviesos privalomos tamsiu paros metu arba esant blogam matomumui. Įstatymo pataisą jie vertina kaip šiurkštų žmogaus teisių pažeidimą dėl nelogiškos ir nepagrįstos įstatyminės prievartos piliečiams dėvėti nustatyto pavyzdžio drabužius ir naudoti dviračio šviesas dieną.
Tad prašoma skubos tvarka atšaukti nepagrįstus reikalavimus.
Europos dviratininkų federacijos duomenimis, visose ES šalyse ir daugumoje kitų valstybių dviračių žibintai privalo šviesti tik tamsiuoju laiku arba esant blogam matomumui – iki 300 metrų. Be to, dviračio žibintai daug silpnesni nei automobilio, nėra jų techninio reglamentavimo, kontrolės. Manoma, kad eismo saugumo požiūriu toks reikalavimas nepagrįstas.
Dviratininkų nuomone, dėvėti liemenes dieną nebus efektyvu. Be to, dabar yra didelė pasiūla įvairių šviesą atspindinčių drabužių. O nauji reikalavimai ribos žmonių teisę rinktis tinkamą aprangą, tad neabejojama, kad sumažės dviračių patrauklumas.
Pažymima, kad įsigaliojus įstatymo pataisoms Lietuva taptų pirmąja valstybe pasaulyje, įteisinusia reikalavimą dviratininkams visada dėvėti liemenes arba laikyti įjungtus priekinius ir galinius dviračio žibintus, kai važiuoja važiuojamąja kelio dalimi.
Blogu oru reikia
Panevėžio klubo „Dviračiai“ vadovas Alfonsas Barauskas sako negalintis teigti, kad žibintai ir liemenė nereikalingi, nes būna ne tik saulėtų, bet ir apsiniaukusių dienų.
„Lietuvoje saulėtų dienų būna tik 30–40 procentų“, – tvirtina jis.
Važiuoti dviračiu bendrame eismo sraute labai pavojinga, tad A. Barauskas kategoriškai nesakantis, kad nereikia saugumo priemonių. Jo manymu, galimas kompromisinis sprendimas – žibintus įjungti tik tamsiuoju paros laiku ar tada, kai apsiniaukę, o saulėtą dieną šviesų ir taip nesimato.
„Mirksiukai dieną gal nieko neduoda, bet naktį jų reikia“, – įsitikinęs dviratininkas.
Pataisose, nurodoma, kad gali būti dėvima tik liemenė. A. Barauskas tikisi, kad policijos pareigūnai šį reikalavimą vertins protingai – turėtų tikti ir ryškus, šviesą atspindintis drabužis, svarbiausia, kad dviratininkas būtų matomas. Tačiau kaip bus iš tiesų, neaišku.
A. Barausko manymu, vargu ar bus atšaukti numatyti reikalavimai. Jo teigimu, ne iš gero gyvenimo priimtos tokios pataisos – nemažai dviratininkų žūsta keliuose. Atgrasys nuo dviračio? Ne vienerius metus dviračiu važinėjanti Panevėžio miesto savivaldybės laikinoji Ekologijos skyriaus vedėja Rūta Taučikienė mano, kad visi papildomi reikalavimai retina dviratininkų gretas. Pavyzdžiui, Skandinavijos šalyse tokių apribojimų nėra. Tad reikėtų sekti ilgametę patirtį turinčių valstybių pavyzdžiu. Ten dėvėti šalmą rekomenduojama, o žibintų reikia tik tamsiu paros metu.
„Vėlgi skatinamas vartojimas. Žmogus bus verčiamas pirkti tokius daiktus“, – apie naujas pataisas mano R. Taučikienė.
Jos įsitikinimu, neatsargiam dviratininkui nepadės nei žibintai, nei liemenė. Atsakingai važiuojančiajam papildomų suvaržymų nereikia.
„Tokie griežti reikalavimai neskatina naudotis dviračiu“, – įsitikinusi ji.
Daug metų dviračiu važinėjantis fotografas Virginijus Benašas teigia susipažinęs su naujais siūlymais ir manantis, kad labai nesąžininga ir neteisėta tokias taisykles primesti dviratininkams. Dabar daugiausia dėmesio skiriama automobilininkams, keliams tvarkyti, o dviratininkai skriaudžiami. Nors pastarieji ir saugo gamtą, judėdami yra sveikesni. Nutiesus daugiau dviračių takų, mažiau problemų kiltų ir keliuose.
„Sąlygas griežtina, o pinigų infrastruktūrai neskiria. Jai parodžius daugiau dėmesio, mažiau bėdų būtųgatvėse“, – sako dviračių entuziastas.
Fotografo įsitikinimu, naujosios taisyklės per griežtos. Tuo labiau kad prie vairo sėda dar nemažai neblaivių vairuotojų, o automobilis – potencialiai pavojinga priemonė. V. Benašas pasakojo pats esantis atsakingas, saugantis aplinkinius ir per daugybę važinėjimo dviračiu metu neturėjęs bėdų.
Tamsiu paros metu žibintų reikia, o kitos priemonės, jo manymu, turėtų būti rekomendacinio pobūdžio.
Fotografas teigė, kad liemenė jam trukdo, o ir spalva – ne pati mėgiamiausia. Pats važinėja apsirengęs raudoną ryškią striukę ir stengiasi būti matomas. V. Benašas teigia agituojantis jaunimą susikurti savo stilių – kūrybiškai, originaliai.
Jo manymu, reikėtų dviratį labiau propaguoti kaip judėjimo priemonę.
„Miestą užkišti automobiliais – labai gėda“, – sako V. Benašas.
Pažeidžiama grupė
Nuo liepos 1 dienos įsigalios ir daugiau naujovių, susijusių su dviratininkais. Pavyzdžiui, prižiūrint suaugusiajam, važiuoti važiuojamąja kelio dalimi dviračiu bus leidžiama ne jaunesniems kaip 8 metų vaikams. Gyvenamojoje zonoje dviratininkų amžius neribojamas. Panevėžio apskrities VPK Kelių policijos biuro viršininko Virginijaus Mačėno manymu, tokie pasiūlymai logiški.
Pasak jo, prieš kiek laiko ir automobilininkai pyko dėl šviesų, tačiau dabar niekam nebekyla klausimas. Tai daugiau lemia žmonių įprotis. Ant striukės apsivilkti ryškią liemenę pareigūnui neatrodo blogai. Tiesa, interpretuoti tokio reikalavimo pareigūnai galbūt negalės – įstatymo pataisose nurodoma dėvėti liemenę.
Anksčiau, V. Mačėno teigimu, visi turėjo važinėti dėvėdami šalmus, tačiau dviratininkams nusileista ir kurį laiką galioja nuostata, kad jie privalomi tik iki 18 metų. Tokia praktika, jo manymu, ydinga dėl psichologinių dalykų. Vaikai nori kuo greičiau suaugti ir mėgdžioja suaugusiuosius.
Panevėžio rajone pernai dėl dviratininkų kaltės įvyko 8 procentai visų įskaitinių avarijų, mieste – 6 procentai, visoje apskrityje apie 7 procentus. Avarijų priežastys įvairios – naktį važiavo be šviesą atspindinčių elementų, neįsitikinę saugumu darė manevrą ar išvažiavo iš šalutinės gatvės.