Asociacijos „Mūsų teisė“ nariui Dariui Merkšaičiui trečiadienio vakarą „Facebook“ grupėje „Ramučių gyventojai“ pasidalijus įrašu apie šiukšliavežių maršrutus ir jais besidraikančias atliekas, ketvirtadienį žmonės jau gyvai reiškė nepasitenkinimą išaugusiais sunkiasvorio transporto srautais.
Būrelis prie Ramučių kultūros centro susirinkusių aktyvistų būgštavo ne tik dėl neuždengtais sunkvežimiais gabenamų atliekų, kurios vėjui pūstelėjus krenta lauk, tačiau ir dėl oro taršos. Mat jei KKJ degimo produktus ir akylai valo, pro gyvenvietę judantis transportas palieka smardaus dyzelio šleifus, nors jėgainę aptarnaujančių mašinų Ramučiuose turėtų nebūti nė kvapo.
Per dvi dienas – keliasdešimt sunkvežimių
„Labai liūdna ir pikta, kad pasitvirtina mano baimės dėl KKJ veiklos: sunkvežimiai, iškrovę šiukšles KKJ, išvažiuoja iš Kauno laisvosios ekonominės zonos (LEZ) į kelią A6 ir, užuot apsisukę ties Narėpais, važiuoja per Ramučių gyvenvietę į pasikrovimo vietas. Važiuoja atviri, visame savo kelyje barstydami šiukšles ir palikdami šleifą gerai pažįstamo mechaninio biologinio atliekų apdorojimo (MBA) įmonės šiukšlių kvapo“, – socialiniame tinkle pasakojo D. Merkšaitis.
Pirmą sunkvežimį jis sakė pastebėjęs vasario 18 d., apie 9.30 val., o iš viso per dvi dienas Ramučiais esą prariedėjo kelios dešimtys dvokiančių sunkvežimių. Vieni, D. Merkšaičio žiniomis, pasikrauti šiukšlių vyksta į UAB „Žalvaris“, Palemono g. 1, kiti – į Kauno MBA, Sandraugos g. 12. Vienas vairuotojas vyrui sakė per dieną turėsiantis 6 reisus, kitas – 9, trečias – virš 10 ir nei vienas esą negavo nurodymo aplenkti gyvenvietę.
„Eilinį kartą gyventojai liko apgauti. Kyla abejonės, ar KKJ veikla tikrai atneš daugiau naudos nei pridaro žalos gyventojams, gamtai, ekonomikai, ir ar jėgainės veikla bus tokia pat skaidri, kaip visur minimų Kopenhagos ar Vienos jėgainių… Šiuo metu yra transliuojama tik pozityvi, bet nebūtinai teisinga informacija“, – kritikavo D. Merkšaitis, pridūręs, kad jėgainę valdančios įmonės turėtų pačios tikrinti, ar vežėjai laikosi reikalavimų, ne užkrauti šią kontrolę gyventojams.
Šiukšlina ir mieste
Kaip žurnalistams aiškino D. Merkšaitis, kadangi Kauno LEZ išvažiavimui į A6 kelią link miesto dar nepastatė viaduko, jėgainės atstovai buvo pasižadėję apsisukti ties Narėpais ir grįžti į Kauną, tačiau sunkvežimių vairuotojai to nedaro – pro Ramučius važiuoja į Ateities plentą.
„Vakar informavome jėgainės atstovus – kol kas nieko, kaip patys matėte, ką tik šiukšles vežantis sunkvežimis važiavo vėl. Vairuotojai sakė per dieną darantys apie 30 reisų, jie teigė nebuvę perspėti nevažiuoti per gyvenvietę. Šiukšlės mėtosi ne tik Ramučiuose, o per visą maršrutą: išvažiuoja iš LEZ’o, juda A6 keliu, per gyvenvietę, Ateities plentu, Taikos prospektu“, – vardijo Ramučių gyventojas.
Anot jo, pradėjus jėgainėje deginti šiukšles, kvapo nesijautė, bet tas vaizdas nemalonus. „Horizonte matosi virstantys garai, psichiškai ir emociškai tai veikia neigiamai. Lygiai toks pat vaizdas įvažiuojant į Kauną, kadangi jėgainė tapo tarsi miesto vartais“, – pastebėjimais dalijosi D. Merkšaitis.
Suskubo malšinti kylantį nepasitenkinimą
Tiesa, nors jėgainės atstovų demonstracijoje nebuvo, toje pačioje grupėje „Ramučių gyventojai“ apie pietus į žmonių būgštavimus sureagavo KKJ valdančios „Ignitis grupės“ ryšių su visuomene vadovas Artūras Ketlerius.
„Dėkoju, kad vakar pranešėte apie per Ramučius važiuojančius krovininius automobilius. Manoma, kad „Kauno švara“ vairuotojas nusprendė nesilaikyti susitarimo ir pasitrumpinti sau kelią. Įmonė atsiprašo ir tuo pačiu patikino, kad iškart imsis visų priemonių, kad tokia situacija nepasikartotų. Iš vairuotojo buvo paimtas raštiškas pasiaiškinimas, o įmonėje atliekamas vidinis tyrimas. Išsiaiškinus aplinkybes, bus taikomos atitinkamos sankcijos“, – tvirtino A. Ketlerius.
Jis pasidalijo pakeles tvarkiusio „Kauno švaros“ ekipažo nuotraukomis ir sakė iš bendrovės sulaukęs patikinimo neuždengtais automobiliais nebevažinėsiant. Kad būtų išvengta situacijų, kai vairuotojai teigia nežinoję apie maršruto schemą, nuo ketvirtadienio kiekvienas, atvykęs į KKJ teritoriją, pasirašytinai supažindinamas su maršruto schema.
„Su jėgainės veikla yra susijusios įvairios kitos bendrovės, siekiame, kad jos laikytųsi susitarimų, tačiau pasitaiko žmogiškų klaidų, todėl geriausiai tai užtikrina viešumas ir greita reakcija. Noriu paraginti ir toliau mus informuoti apie galimus susitarimų nesilaikymus“, – kalbėjo A. Ketlerius, paskatinęs gyventojus rašyti adresais [email protected] arba [email protected].
Baiminasi, kad situacija pablogės kelis kartus
Amalių bendruomenės pirmininkas Vidas Pocius pasakojo aktyvistus dėl KKJ besitampant jau kone dešimtmetį. Pirmi save pozityviai pristatančios jėgainės žingsniai, pašnekovo manymu, aiškiai prasilenkia su tuo, kas deklaruojama ir kaip reikėtų elgtis. Transporto srautai, V. Pociaus žiniomis, nurodyti tiek poveikio aplinkai vertinimo ataskaitoje, tiek taršos leidime, ir jų reikia laikytis.
„Šiandien Vieninga gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinė sistema (GPAIS) leidžia šį procesą stebėti nuotoliniu būdu ir aplinkosaugos institucijoms, ir kitoms suinteresuotoms tarnyboms. Jeigu matome, kad tik startavusi kogeneracinė jėgainė jau nusižengė reikalavimams, ką galime galvoti apie filtrus, išmetimus, kitus deklaruojamus siekius“, – rėžė vyras.
Jo nuomone, jau pristatant atliekas susiduriama su problemomis, kurios užkraunamos ant gyventojų pečių. V. Pociui įžūli pasirodė ir viešųjų ryšių specialistų taktika „įdarbinti“ gyventojus stebėti, pranešti apie transporto judėjimą, kitus nesklandumus.
„Gal jie mums algas mokės? Ar lauksime, kol čia susiklostys Klaipėdos atvejis, o pasekmės išaiškės po 10 metų, ar užkirsime tam kelią dabar? Aplinkos apsaugos agentūra, Aplinkos apsaugos departamentas turi visus įrankius, kad sustabdytų jėgainės veiklą, jeigu joje nesilaikoma minėtų institucijų išduotų leidimų“, – kalbėjo V. Pocius.
O šiuo metu, jo teigimu, aiškiai užfiksuotas į jėgainę važiuojančio transporto maršruto nesilaikymas, taip pat faktinė tarša – vežamos atliekos byra, sklinda po aplinką. Galiausiai, V. Pociaus duomenimis, dabar čia keliauja tik trečioji dalis numatomo vežti šiukšlių kiekio: „Jeigu tai, ką matome dabar, išaugs dar tris kartus, ši betvarkė ir krūvis gyventojams proporcingai padidės tiek pat ar dar daugiau.“
Ramybės neduoda intensyvaus eismo keliama tarša
Visuomenės sveikatos mokslų eksperte prisistačiusi Ramučiuose gyvenanti profesorė Irena Misevičienė prisiminė dar 2014 m. pirmą kartą kreipusis į savivaldybę, Aplinkos ministeriją ir Lietuvos automobilių kelių direkciją dėl gyvenvietėje zujančio labai didelio eismo.
„Tuo metu ties mokykla net nebuvo normalios perėjos. Tada skaičiavau, kad per 15 min. vidutiniškai pravažiuodavo 60 automobilių, iš jų – 4-5 sunkiasvorės transporto priemonės. Tą patį tyrimą atlikau šiemet, nes anūkės eina į mokyklą. Praėjusią savaitę suskaičiavau, kad nuo 8.30 iki 8.45 val. pravažiavo 102 automobiliai, kurių 9 – krovininiai. Ženklai nuimti, niekas nesikeičia“, – oro, kuriuo kvėpuoja vaikai, švara rūpinosi I. Misevičienė.
Jos manymu, reikėtų kalbėti ne tik apie Kauno kogeneracinės jėgainės keliamą užterštumą, bet atkreipti dėmesį ir kiek teršalų dėl intensyvaus transporto srauto nugula vaikų plaučiuose. „Skaičiavau laukdama stotelėje autostradoje – tiek pat automobilių pravažiuoja. Košmaras“, – baisėjosi moteris.
Įspėja kiekvieną vairuotoją atskirai
Jėgainės projektą vystančios bendrovės „Fortum“ atstovas ryšiams su visuomene Andrius Kasparavičius „Kas vyksta Kaune“ teigė, kad kiekvienoje sutartyje su atliekų vežėju numatytas ir patvirtintas maršrutas.
„Atsitiko taip, kad automobilis pravažiavo pro Ramučius, jis buvo nufotografuotas. Sutinkame, kad tai mūsų klaida. Žmonės socialiniame tinkle paviešino daug gyvenvietėje matytų sunkvežimių – mes peržiūrėjome visą savo filmuotą medžiagą, kiek automobilių išvažiavo, ir radome tik tą vieną“, – sakė A. Kasparavičius.
Jis vylėsi, kad problemų dėl atliekų vežimo daugiau nekils. Situacija, nurodė „Fortum“ atstovas, tokia, kad vežėjų ir vairuotojų yra ne vienas – kiekvieną stengiamasi informuoti apie numatytą maršrutą: išvažiuoti į A6, ten apsisukti ir važiuoti į A1. A. Kasparavičiaus vertinimu, vairuotojai nekreipia dėmesio į tai, kas įtvirtinta su jų įmonėmis sudarytose sutartyse.
„Dabar įspėjame kiekvieną žodžiu ir duodame į rankas minėtą schemą. (…) Pagal Kelių eismo taisykles, jie ten važiuoti gali, tačiau mums rūpi, kad šiukšles gabenantis sunkiasvoris transportas nejudėtų pro Ramučius. Žadėjome tą bendruomenei ir specialiai įtraukiame į sutartis, tačiau už visus garantuoti negali. Matome, kad iškilo problema, ir šiandien visą dieną dirbame, kalbame su bendrovėmis, kad tai nepasikartotų. Visi sako, kad laikysis“, – dėstė A. Kasparavičius.