WRC
Kaip žinia ralio technikos piramidės viršūnėje yra WRC („World Rally Cars“) automobiliai. Išoriškai panašūs į važinėjančius gatvėmis modelius, jie turi visiškai kitokią kėbulo konstrukciją, svarbiausi jėgos ir transmisijos agregatai atlaiko keliskart didesnes apkrovas, nes standartinės detalės pakeistos pagamintomis iš kaltinio metalo ruošinių ir yra grūdintos. Pastaraisiais metais čia naudojami 1,6 l darbinio tūrio variklių su turbokompresoriumi ir 36 mm restriktoriumi, pajėgumas siekė 380 AG. Visais ratais varoma aukščiausios prabos ralio mašina turi pusiau automatinę pavarų dėžę, sudėtingą diferencialų sistemą, bent dvigubai didesnius nei standartinių mašinų stabdžių diskus, todėl prisilietus prie stabdžių pedalo bolidas sustoja tarsi įkastas. Pakabos konstrukcija užtikrina maksimaliai gerą kontaktą su kelio paviršiumi, kad ir koks nelygus jis būtų. Ralio mašinos vertikali rato eiga gali siekti pusmetrį. Amortizatorių standumas reguliuojamas pagal greičio ruožų ypatumus. Mažiausias WRC monstro svoris – 1350 kg.
Kokį hipnotizuojantį reginį WRC technika sukuria Lietuvos publika turėjo galimybę iš arti matyti 2014-ųjų vasarą, kai Lenkijoje surengto Pasaulio ralio čempionato etapo karavanas buvo užklydęs į Druskininkus. Beje, naujus WRC automobilius paprastai leidžiama naudoti tik gamintojų komandoms. Mūsų šalyje buvo pora senesnės kartos mašinų: „Škoda Fabia WRC“ ir „Subaru Impreza WRC“. Su pastaruoju keletą sezonų mūsiškėse ralio pirmenybėse startavo Benediktas Vanagas, tačiau jam pavyko laimėti tik vienas lenktynes – „Rally Classic 2016“.
R5
Vos viena pakopa žemiau ralio Eversto – R5 klasės automobiliai. Pasak vieno „EAMV Motorsport“ lyderių Edvardo Lucevičiaus, R5 taip pat specialiai lenktynėms suprojektuotas aparatas, todėl pagrindinėmis charakteristikomis – masės paskirstymu, pakabos darbu, stabdžių sistema ir pan. dalykais – yra visa galva aukščiau kitų Lietuvos čempionate startuojančių mašinų.
„Ko gero nemažai žmonių įsivaizduoja, kad lenktynėse greitį lemia arklių skaičius. Tačiau ralyje tiesios atkarpos būna sąlyginai trumpos, didelės galios nėra kaip realizuoti, todėl kur kas svarbiau suvaldyta inercija, pakabos eiga, dinamiškumas. Už N4 grupės automobilius R5 lengvesnis maždaug 200 kilogramų, o tai tikrai labai daug“, – teigia E. Lucevičius.
Visų varančiųjų ratų transmisiją ir 1600 kub.cm darbinio tūrio bei 32 mm restriktorių turinčios „Škoda Fabia R5“ galingumas siekia 278 AG ir 420 Nm, leidžiančius iki 100 km/val. įsibėgėti per 4,1 sekundės. Maksimalus greitis siekia 190 km/val, o svoris 1230 kg. Šios klasės automobiliai kainuoja apytiksliai 200 – 240 tūkst. eurų. Tradicinio ilgio – 120 km greičio ruožų – lenktynės su R5 atsieina iki 20 000 eurų.
L8
Skaitlingiausia lietuviško ralio klasė su keturiomis pagrindinėmis atšakomis užkoduota „L“ raide. Šiai grupei priskiriami serijiniai kėbuliniai automobiliai, kurių homologacija yra pasibaigusi ir netgi tokie, kurie niekada nėra buvę homologuoti: visų įmanomų varančiųjų ratų komponuočių ir variklių kubatūros nuo 1600 kub.cm iki 3500 kub.cm. Tarkim L8 klasės mašinos (kvadrinės su 3500 kub.cm darbinį tūrį siekiančiais motorais ir 34 mm restriktorių) lyginant su R5 nacionalinės turi keletą privalumų. Pats svarbiausias – keturis ar net penkis kartus mažesnė kaina. Antras dalykas, kartais tampantis ginčų LASF ralio bendruomenės pretekstu, itin didelės galimybės modifikuoti konstrukciją, iki 1110 kg mažinti svorį ir tobulinti beveik visus svarbiausius mechanizmus tiek, kad šie pradeda diktuoti lenktynių tempą. Ryškiausias pavyzdys – Martyno Samsono „BMW M3X“, keletą kartų padėjusi laimėti absoliučiai visus tarptautinių ralių greičio ruožus.
N4
Sąlyginai nedaug nuo standartinių piktų ratuočių versijų pakitę N4 grupės automobiliai dažnai pravardžiuojami „valtimis“, dėl perteklinio svorio ir su tuo susijusio vangumo trasoje. Tai jau automobilių sporto istorijos dalis, vis rečiau matoma net mūsų šalyje rengiamose lenktynėse.
N5
Keletą kartų Lietuvos trasose skrieję N5 klasės automobiliai daugeliu parametrų ir valdymo kokybe itin panašūs į R5 bolidus, tačiau skiriasi maždaug 50 AG silpnesniais varikliais (1600 kub.cm + turbo), beveik dvigubai mažesne kaina ir gal tris kartus pigesniais aptarnavimo kaštais. N5 ne perdirbtas iš serijinio modelio, bet specialiai kurtas tokiems uždaviniams, kokius tenka spręsti raliuose. Už R5 trasoje jis lėtesnis apie pusę sekundės kiekviename kilometre, tačiau tai lemia tam tikri inžineriniai sprendimai, saugantys nusistovėjusią hierarchiją, tačiau tuo pat metu atveriantys kelius varžytis profesionalia technika turint gerokai mažesnius biudžetus.
N5 ralio automobilį galima „aprengti“ praktiškai bet kurio prekinio ženklo – mažųjų „Hyundai“, KIA, „Citroen“, „Nissan“ „Peugeot“, „Ford“ ar „Volkswagen“ modelių skardomis. Be papildomų išlaidų (jei išvengiama avarijų) sportiniu režimu galima įveikti iki 3000 kilometrų arba dvejų metų lietuviško ralio čempionato programas, įskaitant ir visus priešvaržybinius testus. M. Samsonas bendradarbiauja su Ispanijos kompanija „RMC Motorsport“, gaminančia N5 automobilius ir tiekia jiems lietuviškas sekvencines pavarų dėžes bei amortizatorius.
R4 ir „Rally 3“
Vienas didžiųjų FIA galvosūkių – didžiulės nišos tarp R5 ir R2 klasių užpildymas pritraukiant talentingus, tačiau mažesniais pinigais disponuojančius pilotus. Viena alternatyvų yra R4 specifikacijos automobiliai su atmosferiniais 2000 kub.cm darbinio tūrio (su 33 mm restriktorium) ir maždaug 200 AG generuojančiais varikliais. Viena ašimi varomi R4 skirti ralio pradinukams, kainuoja apie 67 000 eurus.
„Rally 3“ labai panašių charakteristikų, tačiau turintis visų keturių ratų pavarą ir kainuojantis iki 100 tūkst. eurų.
R2
Prieš dešimtmetį debiutavusi FIA pasaulio ralio čempionate automobilių klasė priekiniais varančiaisiais ratais, 1600 kub.cm darbinio tūrio varikliais, kurių galia siekia 185 AG. Nors nominalios techninės charakteristikos atrodo gana kuklios, visgi specialiai lenktynėms konstruotos mašinos, turinčios kur kas efektyviau dirbančią pakabą, geresnį valdymą ir svarbiausia – patikimumą. T. y. R2 automobilio ekipažas leidžią išvengti streso dėl to, ar atlaikys degalų siurblys, pusašiai, pavarų dėžė ar pan. dalykai, bet visą dėmesį koncentruoti į vairavimą.
SG
„SG“ grupei priskiriami visų kėbulų tipų serijiniai kėbuliniai automobiliai, dar skirstomi į 4 klases pagal variklio darbinį tūrį, svorį ir transmisijos tipą. Tai pats pigiausias būdas patirti visus ralio pasaulio malonumus.
Naujasis LASF prezidentas Egidijus Janavičius teigia, kad pilotuojantys R5 bei R2 klasių bolidus gali be jokių išlygų dalyvauti visose tarptautinėse ralio lenktynėse ir kautis dėl pagrindinių trofėjų. Nacionalinių klasių ypatumas tas, kad net su Latvijos automobilių sporto federacija kol kas nėra visiškai sinchronizuoti techniniai reikalavimai, todėl nuolat kyla debatų, kaip kurią savadarbę mašiną vertinti ir kokioje įskaitoje ji turėtų startuoti.