Tiek bankai, tiek valstybės institucijos ragina gyventojus dažniau naudoti atsiskaitymus negrynaisiais pinigais, tačiau kaip tą daryti, jeigu žmogui neatidaroma sąskaita ir neišduodama mokėjimo kortelė?
Papiktino banko sprendimas
Savo istorija pasidalijo buvęs kandidatas į Seimo narius, prieštaringai vertinamo Lietuvos šeimų sąjūdžio atstovas Algimantas Rusteika. Pasak politiko, bankai atsisakė atidaryti sąskaitas jo dukroms.
Viena iš jų norėjo atsidaryti sąskaitą „Luminor“ banke:
„Banko darbuotoja užpildė popierius, dukra pasirašė, pasakė, kad užims pusvalandį, jei norit, truputį pasivaikščiokit, ateikit ir viskas bus sutvarkyta.
Atėjusi dar ilgai barškino klaviatūra ir staiga paklausė – o kaip jūs susijusi su A. Rusteika? Tai mano tėtis – atsakė. Dar pabarškino ir sako: žinot, mes jums rytoj paskambinsime“, – pasakojo politikas.
Anot jo, banko atstovai taip ir nepaskambino. Nepadėjo ir antras vizitas į banko skyrių. Čia buvo paaiškinta, kad „leidimas dar negautas“. Bet ir praėjus dvejoms savaitėms, iš banko esą taip niekas ir nepaskambino.
A. Rusteikos teigimu, atsidaryti sąskaitos nepavyko ir Danijoje, kur ji studijuoja.
„Užpildė internetu viską, gavo atsakymą, kad viskas gerai ir per porą dienų atsiųs prisijungimus ir kortelę. Praėjus savaitei skambutis iš banko: kas jums yra A. Rusteika? Atsakymas – tėtis. Kokios problemos? Ne, nieko baisaus, viskas gerai, mes jums paskambinsime arba parašysime el. paštu“, – rašė politikas.
Tačiau praėjus ir trims savaitėms iš banko niekas nei paskambino, nei parašė.
„Va taip, ponai, yra su demokratija, konstitucine teise į privatumą ir europinėmis vertybėmis. Viskas tikra. Nors iki šiol tuo netikėjau – duomenų bazės seniai sujungtos, viskas kontroliuojama. Viskas žmogui, viskas jo gerovei“, – ironizavo A. Rusteika.
Neatskleidžia, kiek kartų atsisakė atidaryti sąskaitą
Banko „Luminor“ komunikacijos vadovė Indrė Baltrušaitienė neatsakė, kokiam skaičiui šiais metais besikreipusių Lietuvos gyventojų bankas atsisakė atidaryti sąskaitą ir išduoti mokėjimo kortelę.
Banko atstovė taip pat teigė negalinti atskleisti konkrečių asmenų situacijos niuansų.
„Bendrai kalbant, bankas vadovaujasi savo pasitvirtintais vidiniais procesais, kaip atliekamas naujų klientų duomenų patikrinimas. Pirminį naujo kliento rizikos vertinimą banke automatiškai atlieka sistema.
Jei ji pirminės patikros metu fiksuoja aiškiai numatytų galimų rizikų, kliento duomenų vertinimą toliau atlieka banko specialistai. Kai prireikia informacijos patikslinimo, banko darbuotojai susisiekia su klientu ir, jei informacijos pakanka, patikra yra baigiama“, – komentavo I. Baltrušaitienė.
Jos teigimu, priimdamas bet kokius veiksmus, bankas visuomet laikosi aukščiausių verslo etikos standartų ir griežtai vadovaujasi šalies ir Europos Sąjungos įstatymais.
„Politiniai įsitikinimai ir pažiūros nelaikomi priežastimi neatidaryti asmeniui sąskaitos“, – patikino banko atstovė.
Galima skųstis Lietuvos bankui
Kaip paaiškino kredito įstaigas prižiūrintis Lietuvos bankas, sprendimą dėl dalykinių santykių (pradėti juos ar ne) priima finansų rinkos dalyviai, įvertinę galimas su klientu susijusias rizikas ir kitą informaciją.
„Jeigu kliento atžvilgiu priimamas neigiamas sprendimas, finansų rinkos dalyvis turėtų jį informuoti apie tokio sprendimo priežastį ir motyvus, išskyrus atvejus, kai suteikti tokią informaciją draudžia teisės aktai“, – komentavo Lietuvos bankas.
Esą jeigu mokėjimo paslaugų teikėjas atsisako pradėti dalykinius santykius dėl trūkumų, kuriuos potencialus klientas gali pašalinti, paslaugų teikėjas turėtų tinkamai jį informuoti, kas kliudo sudaryti sutartį, ir nurodyti veiksmus, kuriuos klientas turėtų atlikti, kad pašalintų trūkumus.
„Mokėjimų įstatymas draudžia finansų rinkos dalyviams nepagrįstai varžyti ar kitaip riboti vartotojų galimybę naudotis mokėjimo paslaugomis, susijusiomis su mokėjimo sąskaitos atidarymu ir jos naudojimu.
Jeigu vartotojas mano, kad finansų rinkos dalyvis priėmė nepagrįstą sprendimą, jis turi teisę pateikti skundą Lietuvos bankui, kuris vertintų tokio sprendimo pagrįstumą“, – nurodė Lietuvos bankas.
Jis teigė raginantis finansų rinkos dalyvius valdyti riziką, o ne tiesiog atsisakyti teikti paslaugas rizikingesnių grupių klientams.
Beje, kokiu pagrindu portalas LŠS vadina prieštaringai vertinamu, jei galima išsireikšti daug tiksliau: LŠS labai nepatinka konservams ir jų satelitams. Arba visai konkrečiai: konservų ir armonautų siaubas - LŠS.