Jie savo neįkainojama praktika socialiniuose tinkluose dalysis vasario 8–10 dienomis vyksiančioje tarptautinėje mokymosi, žinių ir karjeros planavimo parodoje „Studijos 2018“, Lietuvos parodų ir kongresų centre „Litexpo“.
Dešimtis fanų pakeitė tūkstančiai
„Tele2“ atstovas Andrius Baranauskas, savo asmeninį profilį naudojantis ir bendrovės, kurioje dirba, komunikacijai, dar prieš šešerius metus socialiniame tinkle „Facebook“ ėmė nuolat rašyti straipsnius, o „Linkedin“ – prieš dvejus metus. „Kodėl prisijungiau prie socialinių tinklų? Iš vienos pusės, komunikacija yra mano darbas, iš kitos – tai puiki platforma bendrauti su draugais. Galiausiai, tai tapo tokiu kaip ir pusiau blogu. Rašydamas savo vardu, turiu šiek tiek daugiau laisvės, manau, kad ir žmonėms įdomiau skaityti apie žmogų, o ne apie prekės ženklą. Viešumoje aš atstovauju kompanijai, bet šalia aš dar ir žmogus, bandantis suderinti tuos du sunkiai suderinamus dalykus.“
Verslininkas, sostinės ir Kauno kavinių „Keulė Rūkė“ bei „Šiaurės Keulė“ bendraturtis Dominykas Čečkauskas, pagarsėjęs drąsiomis akcijomis socialiniuose tinkluose, tikina, kad verslo reklamavimo pradžia socialiniuose tinkluose buvo gana banali – jie tiesiog sukūrė „Facebook“ puslapį, į kurį kvietė draugus.
„Atsidarant pirmam restoranui, puslapis buvo surinkęs vos 3000 „patinka“ paspaudusių narių. Tikrai neatrodė, kad socialiniai tinklai bus labai didelę įtaką verslui daranti platforma – 3000 žmonių yra labai maža auditorija restoranui. Pirmi postai rinko vos po 10 ar 20 laikų. Ginčydavomės dėl to, kad sukūrėme silpną postą ir surinkome tik 25, o ne 30 laikų. Šiandien, po 3 metų darbo, turime 45 000 fanų auditoriją „Facebook“ – ji yra pakankama ir svarbi 4 restoranams“, - pasakoja jis.
Kas yra geras įrašas socialiniame tinkle?
Dominykas Čečkauskas tikina, kad prieš skelbdamas žinutę socialiniuose tinkluose turi savęs paklausti, ar pamatęs šį turinį pasakytum WOW. Jei atsakymas „taip“, vadinasi, tavo žinutė gera. „Kuo daugiau bus WOW postų, tuo greičiau augs auditorija. Tačiau nereikia išgyventi, jei jie iš karto nesigauna tokie geri, kaip norėtum. To išmokstama kaip bet kurio kito įgūdžio. Svarbu iš savęs kas kartą reikalauti maksimumo, analizuoti situaciją, reakcijas, nebijoti išbandyti naujų kelių“, – pataria Dominykas.
Andrius Baranauskas pirmiausia pataria rašyti ir kalbėti apie tai, ką išmanote, kas jums patiems yra nuoširdžiai įdomu. „Tarkim man būtų sunku kalbėti apie stilių ar automobilius, bet tikrai įdomu komunikacija, todėl šią temą ir liečiu dažniausiai. Antras dalykas – svarbu būti nuoširdiems, turi sakyti, ką galvoji. Trečias patarimas – praktinis. Rašyti žinutes ne privačiu režimu, o viešu, taip pasieksi daug didesnę auditoriją. Nes aš pats tik prieš porą metų tai atradau (juokiasi). Ilgą laiką rašiau tik draugų auditorijai. Galiausiai, rašydamas įrašą socialiniame tinkle ar kurdamas video „Youtube“ kanale, tu turi galvoti, kodėl žmonės turėtų tau skirti savo laiką. 5 Eur paaukojęs žmogus gali tą sumą uždirbti, o skyręs 5 min. tavo įrašo skaitymui to laiko nesusigrąžins. Ką tas žmogus gaus mainais? Kuo praturtės, ką išmoks, galbūt apie kažką susimąstys, o gal tiesiog gaus teigiamų emocijų. Jei gaus, dalinsis įrašu ir grįš vėl.“
Kaip antras darbo etatas
Kiek laiko socialiniams tinklams reikės skirti? Panašu, kad teks išvesti savo asmenį vidurkį, nes vieno atsakymo nėra.
„Ilgiausiai vieną įrašą rašyti užtruko dvi valandas, tai buvo ilgas įrašas su iliustracijomis, jį kelis kartus tikrinau, redagavau prieš skelbdamas. O paprastai įrašui parašyti skiriu pusvalandį ar dar mažiau laiko. Rašymas ilgą laiką buvo ir yra mano profesijos dalis, man tai patinka: savotiška meditacijos forma ir kartu – įgūdžių lavinimas“, – apie laiką, reguliariai praleidžiamą socialiniuose tinkluose pasakoja Andrius Baranauskas.
Tuo tarpu Dominykas pritaria idėjai, kad aktyvumas socialiniuose tinkluose reikalauja laiko, tik mano, kad to laiko reikia gerokai daugiau, bent jau pradžioje. „Kol nepagauni savo arkliuko, tai reikalauja viso tavo dėmesio, kūrybingumo ir daug drąsos. Juk dideli dalykai negimsta lengvai, bent jau iš mano patirties. Dažnais atvejais padeda gera komanda, kuri skatina ir siūlo idėjas. Labai padeda, kai matai žmones, kurie į tą pačią problemą žiūri iš skirtingų perspektyvų.“
Ar svarbu, kaip bendrausi su sekėjais?
Populiarumo sulaukia ir tie socialinių tinklų liūtai, kurie savo pasisakymais ar skandalais šokiruoja visuomenę, ir tie, kurie elgiasi taikiai, iš toli vengia konfliktų. Taigi, kuriuo keliu geriau eiti, siekiant populiarumo socialiniuose tinkluose?
Andrius Baranauskas mano, kad vieno atsakymo į šį klausimą, kaip bendrauti su sekėjais, jokiu būdu nėra: „Reikia orientuotis į tikslą, ko socialiniuose tinkluose įrašais besidalinantis asmuo siekia, daug kas priklauso ir nuo to žmogaus asmenybės.“ Anot Andriaus Baranausko, daug svarbiau – apskritai bendrauti su sekėjais, juk socialiniai tinklai – bendravimo priemonė: „Jei aš rašau įrašą, kaip asmuo, pradėjęs diskusiją kažkuriuo klausimu, turiu joje dalyvauti ir toliau. Lygiai taip pat manau, kad reikia reaguoti į klientų skundus, nes tai dovana įmonei, po kurios tu gali ištaisyti problemą, apie kurią gal net nebūtum sužinojęs. Žinoma, būna, kad diskusija socialiniuose tinkluose niekur neveda: kai joje dalyvauja asmenys, kurie įžeidinėja, keikiasi, ten jau negali diskutuoti.“
Dominykas Čečkauskas tikina, kad atsargios žinutės socialiniuose tinkluose tikrai nėra pagrindinis jo verslo populiarinimo variklis. „Keulė Rūkė“ tikslas ne laikai, o būti pelningu verslu, pakeliui griaunančiu nusistovėjusias beprasmiškas taisykles ir duodančiu platformą drąsioms ir kūrybingoms idėjoms bei jų kūrėjams. Nuo pat pradžių matėme, kad žmonės geriausiai reaguoja į drąsias žinutes. Patys sėkmingiausi projektai „Facebook“ buvo daromi iš asmeniško užsidegimo menu, politika, neteisybe, – apie sėkmingiausių žinučių variklį pasakoja Dominykas, pridurdamas, kad ne ką mažiau svarbu socialiniuose tinkluose išlikti nuosekliam, – Manau, kad žmonės labai neigiamai vertina, jei mato, kad tu pats nežiūri rimtai į savo puslapio turinį ar poziciją.“
Jei dirbsi, gali laukti milijonai
„Iš socialinių tinklų galima uždirbti ir labai daug. Pavyzdžiui, mano verslo partneris Rokas prieš mėnesį paleido marketingo kampaniją socialiniuose tinkluose, kurį jo ir komandos startupui surinko 20 mln. dolerių investiciją. O apskritai, suma, kurią uždirbsi priklauso nuo išsikeltų tikslų, turinio kokybės, jo aktualumo auditorijai. Turinys yra svarbiau už tavo žinomumą ar įrašų tankį“, – pasakoja Dominykas.
Andrius Baranauskas irgi laikosi pozicijos, kad iš socialinių tinklų tikrai galima uždirbti ar net tapti turtingais: „Aišku, reikėtų diskutuoti, kas įeina į uždarbio sąvoką. Galbūt jūs norite gauti pavedimą į kažkokią sąskaitą už konkretų įrašą? O gal, mano atveju, įrašai socialiniuose tinkluose yra darbo dalis, o už darbą aš gaunu atlyginimą. Tam tikra prasme aš iš to uždirbu. Šalia to, tai puiki platforma kalbėti su žmonėmis, atskleisti savo žinias, talentus, kartu tai ir savotiška reklamos forma. Ir visai nesvarbu, kokį produktą norėsite parduoti. Ar intelektinį (pavyzdžiui, aktoriams, muzikantams svarbu, kad juos nuolat matytų), ar tapti ekspertu ir konsultuoti apie socialines medijas ir taip uždirbti. Ar konsultuoti aktualios srities klausimais (neabejoju, kad santechniko įrašai su praktiškais buitiniais patarimais ar rekomendacijomis, kokias priemones geriau pirkti, kad ir vamzdžiams valyti, tikrai garantuos jam populiarumą socialiniame tinkle bei užsakymų sąrašą mėnesiui į priekį). Kiekvienoje profesijoje yra daugybė būdų įdomiai pateikti, ką darai. Pavyzdžiui, paskutinįkart švarką pirkau iš žmogus, kuris apie savo siuvamus švarkus parašė „Facebook“ paskyroje, ir tuo švarku esu labai patenkintas.“
Kiek galima uždirbti iš socialinių tinklų? Ar yra keli paprasti triukai, kurie visada skatina populiarumą socialiniuose tinkluose, ar reikia išsigryninti originalų, savo paties kelią? Kokių dar naudų, ne tik kalbant apie finansus, atneša populiarumas socialiniuose tinkluose?
Šie ir kiti klausimai bus aptariami tarptautinėje mokymosi, žinių ir karjeros planavimo parodoje „Studijos 2018“ vasario 9 dieną.