• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Priverstinė emigracija: kokia žmogaus vertė?

Iš Šiau­lių ki­lu­si ki­no re­ži­sie­rė Mar­ta Dau­liū­tė gy­ve­na Šve­di­jo­je, dir­ba ki­no pro­diu­se­re ir re­ži­sie­re, dės­to. Lie­tu­vo­je ji žiū­ro­vams pri­sta­tė il­ga­met­ra­žį do­ku­men­ti­nį fil­mą „Ant­ra kla­sė“, ku­ria­me kal­ba­ma apie pri­vers­ti­nę emig­ra­ci­ją, vy­riš­ku­mą ir vi­suo­me­nės sluoks­nius. Kai ku­rie kad­rai jos ma­mai pri­mi­nė trem­tį.

REKLAMA
REKLAMA

Jaut­rūs klau­si­mai

Lapk­ri­čio pra­džio­je Vil­niu­je, Eu­ro­pos ša­lių ki­no fo­ru­me „Sca­no­ra­ma“, Mar­ta Dau­liū­tė pri­sta­tė sa­vo fil­mą „Ant­ra kla­sė“. 28-erių re­ži­sie­rė nuo 17 me­tų gy­ve­na Šve­di­jo­je. Ge­te­bor­go ki­no aka­de­mi­jo­je įgi­ju­si ki­no re­ži­sū­ros ba­ka­lau­ro laips­nį, šiuo me­tu dir­ba pro­diu­se­re ir re­ži­sie­re, dės­to ki­no re­ži­sū­rą ir ki­no po­li­ti­ką, yra Šve­di­jos ne­prik­lau­so­mų ki­no kū­rė­jų aso­cia­ci­jos val­dy­bos pir­mi­nin­kė. Šiau­liuo­se ją su­ti­ko­me tik vie­nai die­nai grį­žusią į gim­tą­jį mies­tą iš prem­je­ros Vil­niu­je.

REKLAMA

– Ša­ly­je emig­ra­ci­jos te­ma yra ga­na daug kal­ba­ma. Ko­dėl bai­mi­no­tės šį do­ku­men­ti­nį fil­mą ro­dy­ti Lie­tu­vo­je?

– Me­džia­ga jaut­ri. Tai nė­ra fil­mas apie emig­ran­tus, ir kaip sun­ku in­teg­ruo­tis į Šve­di­jos vi­suo­me­nę. Se­zo­ni­niams dar­bams, trims ar še­šiems mė­ne­siams at­vyks­tan­tys žmo­nės Šve­di­jo­je va­di­na­mi sve­čiais-dar­bi­nin­kais. Daž­niau­siai jie gy­ve­na ir dir­ba ša­lia vi­suo­me­nės, tar­si nie­kie­no že­mė­je. Per trum­pą lai­ką steng­da­mie­si už­dirb­ti kuo dau­giau pi­ni­gų. Tai la­bai in­ten­sy­vus lai­ko tar­pas, fi­ziš­kai sun­kios gy­ve­ni­mo są­ly­gos, kai už­da­ro­je erd­vė­je jie gy­ve­na su žmo­nė­mis, ku­rie kar­tu dir­ba. Mes fil­ma­vo­me med­kir­čiais dir­ban­čius jau­nus vy­rus iš Lie­tu­vos. Ne­ma­žai ne­mi­gos ir al­ko­ho­lio. Juos­to­je vi­sa tai ma­to­si.

REKLAMA
REKLAMA

– Pro­jek­tas tru­ko ket­ve­rius me­tus. Iš pra­džių fil­ma­vo­te Šve­di­jos kel­te, pa­skui ra­do­te med­kir­čius. Ko­kių ko­men­ta­rų su­lau­kė­te iš fil­mo he­ro­jų, žiū­ro­vų?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

– Fil­me nu­si­fil­ma­vu­siems vai­ki­nams fil­mą ro­dė­me praė­ju­sį ru­de­nį. Jų pa­klau­siau: jei­gu juos­to­je bū­tų ki­ti žmo­nės, ar jūs pa­ti­kė­tu­mė­te, kad bū­tent taip vis­kas at­ro­do? Jie at­sa­kė „taip“, to­dėl nea­be­jo­jo­me, kad fil­mą rei­kia ro­dy­ti Lie­tu­vo­je.

REKLAMA

Gra­žiai „Ant­ros kla­sės“ prem­je­rą api­bū­di­no fo­ru­mo mo­de­ra­to­rė Mar­ga­ri­ta Jan­kaus­kai­tė, pa­sa­kiu­si, jog nie­ko keis­to, kad prem­je­ra vyks­ta ga­na in­ty­mio­je sa­lė­je, nes fil­me šne­ka­ma apie tris sun­kiai vie­šai dis­ku­tuo­ja­mus da­ly­kus: pri­vers­ti­nę emig­ra­ci­ją, vi­suo­me­nės sluoks­nius ir vy­riš­ku­mą.

REKLAMA

Po prem­je­ros su­ti­kau la­bai įdo­mių žmo­nių, ku­rie ma­no, kad tai yra įdo­mi me­džia­ga ir psi­cho­lo­gi­niais, psi­chiat­ri­niais klau­si­mais.

Fil­mą ma­čiu­si ma­ma sa­kė, kad kai ku­rie kad­rai pri­me­na trem­tį. Kaip anuo­met kiek­vie­na šei­ma bu­vo pa­lies­ta, taip ir da­bar kiek­vie­no­je šei­mo­je yra bent po vie­ną na­rį, ku­riam te­kę emig­ruo­ti.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Do­mi­na žmo­gaus ver­tės klau­si­mas

– Ko­dėl nu­spren­dė­te kal­bė­ti apie žmo­gaus ver­tę, ant­rą­ją kla­sę?

– Aš dir­bu tik su tuo, kas man pa­tin­ka. Aš ne ku­riu, o ban­dau ana­li­zuo­ti tai, kas yra ša­lia, ką aš at­pa­žįs­tu. Šiuo me­tu ma­ne do­mi­na žmo­gaus ver­tės klau­si­mas. Man at­ro­do, kad šių žmo­nių si­tua­ci­ja la­bai aiš­kiai iš­reiš­kia mū­sų eko­no­mi­nę sis­te­mą, ku­ri yra to­kia: kaž­kas tu­ri bū­ti pi­ges­nis, kad ta sis­te­ma to­liau ju­dė­tų. Ir šio­je si­tua­ci­jo­je yra žmo­nės, ku­rie pi­ges­ni.

REKLAMA

– Ar pa­čiai te­ko dirb­ti se­zo­ni­nius dar­bus?

– Se­zo­ni­nius dar­bus esu dir­bu­si tik Nor­ve­gi­jo­je, kad fi­nan­suo­čiau stu­di­jas.

– Kaip, jū­sų ma­ny­mu, da­lis žmo­nių vi­suo­me­nė­je tam­pa „pi­ges­niais“?

REKLAMA

– Aš vie­no ma­no fil­muo­ja­mų vai­ki­nų klau­siau, ar jis no­ri tik fi­zi­nį dar­bą dirb­ti. At­sa­kė: „Sun­ku“. Sa­kiau, kad jis ga­li da­ry­ti bet ką. Taip sa­kiau, nes ma­no tė­vai – vi­du­ri­nės kla­sės ir ma­ne taip mo­kė. Jei­gu tu vi­są gy­ve­ni­mą ma­tai tik fi­zi­nį dar­bą dir­ban­čius tė­vus, fi­zi­nį dar­bą dir­ban­čius se­ne­lius, iš kur at­si­ras pa­si­ti­kė­ji­mo sa­vi­mi ei­ti ki­tu ke­liu, kaž­ką stu­di­juo­ti? Ir Lie­tu­vo­je tai yra tar­si nu­ra­šy­mas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Man la­bai įdo­mu, kuo žmo­gaus ver­tė yra su­si­ju­si su re­sur­sais. Ta idė­ja, kad tu esi sa­vo lai­mės kal­vis, yra ne­be­mo­der­ni. Ta­vo ga­li­my­bės la­bai konk­re­čiai su­si­ju­sios su ta­vo re­sur­sais, tiek eko­no­mi­niu, tiek sim­bo­li­niu ka­pi­ta­lu.

REKLAMA

– Kam siū­ly­tu­mė­te žiū­rė­ti „Ant­rą­ją kla­sę“?

– La­bai no­riu fil­mą at­vež­ti į Šiau­lius, Rad­vi­liš­kį, Kur­šė­nus, ki­tus mies­tus, ku­riuo­se ak­tua­li emig­ra­ci­ja. Man ne tiek svar­bu, kaip fil­mą įver­tins ki­no kri­ti­kai. Man svar­biau­sia su­kel­ti suin­te­re­suo­tu­mą šiuo fil­mu kaip me­džia­ga dis­ku­si­jai vi­suo­me­nė­je, nes jį ga­li­me nau­do­ti kaip lai­ko do­ku­men­tą, šian­dien ap­ra­šan­tį, nag­ri­nė­jan­tį, kas tai yra žmo­gaus ver­tė, kas yra ant­ra kla­sė. Ir tam gal ki­no teat­ras nė­ra op­ti­ma­liau­sia erd­vė? Ko­dėl jo ne­pa­ro­džius mo­kyk­lo­je dvy­lik­to­kams?

Gintarė VALUCKYTĖ

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų