Padėka kiekvieną dieną
Visiškai nenuostabu, kad daugiausiai malonių žodžių ir padėkų pasakoma tam tikromis progomis, per šventes. Tačiau „Dėkingumo dienoraštį“ jau prieš dvejus metus sukūrusi marketingo ir rinkodaros specialistė Eglė įsitikinusi – kasdien pradėjus dėkoti, kasdienybė tarsi nušvinta ir pamatoma, kad kartais žmogus net per daug visko turi.
„Buvau girdėjusi, ir iš žmonių patirčių, visokių dienoraščių yra ir praktikų knygų. Kodėl nesukūrus lietuviško varianto, nes iki tol nebuvo, juk turint lietuvių kalba tai visai kitas jausmas ir galbūt su ta dėkingumo idėja taip paskatinti žmones kitaip žvelgti. Juolab, jaučiau norą kažkam kažką padaryti gero, taip viskas virto į aiškų rėmą ir kūną turintį darinį – „Dėkingumo dienoraštį“.
Manau, kad mes lietuviai, nesame labai atviri jausmų reiškėjai ir rodytojai, bet jaučiu, kad žmonės jau laisvėja. Jaučiu, kad darosi žmonės atviresni. Iš tiesų, dėkingumas labai platus jausmas, bet tuo pačiu – paprastas įrankis, ugdyti pozityvų mąstymą, sąmoningumą, įvertinti tai ką turi.
Iš pradžių apie globalius dalykus labiau galvojama, o tada kasdienoje pradedi ieškoti tų pozityvių dalykų. Ir tada supranti, kiek daug tų gerų dalykų savo gyvenime turi. Padeda atkreipti dėmesį į tai, ką turi šiandien, todėl tikrai siejasi su sąmoningumu. Be to, mažiau dairaisi į tai, ko neturi ir ko trūksta. Lygiai taip pat yra ir kalbant apie stresą, nes išmokstama jį priimti, sumažinti savo gyvenime jo kiekį. Dėkingumas iš principo veda į pozityvumą“, – tvirtina idėjos autorė Eglė.
Pasak moters, lietuviai domisi saviugda, savimonės lavinimu, todėl ir šis dienoraštis sulaukia vis daugiau susidomėjimo. Paklausta, ar vis dar žmonės taikosi prie švenčių ir tik jų progomis perka, Eglė tikina, kad tai ši tendencija kinta.
Laimė kasdieniuose dalykuose
Matyt, nebe reikalo teigiama, kad moterys labiau linkusios analizuoti, gilintis į save ir gyvenimą. Eglė taip pat tvirtina, kad jos idėjos gerbėjų tarpe kol kas daugiausiai yra moterų.
„Daug kas yra girdėję apie dėkingumo jėgą ir galią. Tačiau kol kas, pagrindinės mano klientės yra jaunos moterys, kurios ateina ir į mano su „Trimis seserimis“ vedamus seminarus. Žinoma, galbūt moterims tiesiog lengviau tai viešai daryti, bet tikiu, kad ir vyrai domisi. Be to, dažniausiai perkama ne sau, o kaip dovaną. Vyresnės moterys dažniausiai perka vaikams. Nors skatinu visus pirmiausiai pačius išbandyti.
Daugiau žmonės perka prieš Kalėdas, Naujuosius metus, tačiau kuo toliau, tuo labiau žmonės neprisiriša prie tų datų ir patys sau nori įsigyti, tai jau nebelaukia. Atrodo, galėtum pradėti dėkingumą praktikuoti čia, tiesiog atsisėdęs prie popieriaus lapo, bet žmonėms, visgi, reikia materialių dalykų ir tą knygą paėmę kažkaip nusiteikia būtent tuo metu pradėti.
Sunkiausia būna priprasti kiekvieną dieną išsiugdyti įprotį rašyti. Bet ta dėkingumo idėja yra, kad kiekvieną dieną rašytum. Praktikuoti ir kiekvienoje dienoje atrasti, kas džiugina, kas daro laimingu tą dieną. Tai nuobodumo kaip ir nėra. Net kartais nepastebim, bet kiekvieną dieną dėl skirtingų dalykų esam laimingi ir turim už ką padėkot. Svarbu atrasti tinkamiausią laiką dienoje, kad tuo pačiu ar panašiu metu galėtų žmogus rašyti. Bet po savaitės ar dviejų, jau atsiranda kaip įprotis.
Paminėsiu, kad labai retai išgirstu klausimą, kodėl nėra elektroninės versijos, bet tuo labai džiaugiuosi. Manau, kad rašymo tradicija labai nyksta atsiradus kompiuteriams. Vis dėlto, rašymas yra svarbus būtent kalbant apie dėkingumo praktiką. Rašymas padeda materializuotis galvoje toms mintims, kurios užrašomos ranka“, – pabrėžė Eglė.
Regis tai turėtų sudomintų pasiilgusius tikrumo ir jautrumo, rašant ranka ant popieriaus. Be to, kas žino, galbūt šitaip svajonės iš tiesų greičiau pildosi.
Psichologas: lietuviai yra „užsispaudę“
Mokslininkų teigimu, per dvidešimt vieną galima pakeisti įprotį ir išsiugdyti naują. Tikėtina, kad tiek dienų gali neužtekti lietuviams keičiant save ir požiūrį į emocijų reiškimą. Psichologo Mariaus Daugelavičiaus teigimu, mūsų tautos kultūra formavosi veikiama principo – nerodyti emocijų.
„Lietuviams su emocijų sekasi net labai sunkiai. Tai yra problematiška mūsų tautos sritis – vienareikšmiai galiu pasakyt. Priežastis iš tiesų galima sieti su mentalitetu, kultūra. Lietuviai yra tokie „užsispaudę“, pripratę kovoti su visu pasauliu, jeigu istoriškai žiūrint. Tad tai mažai šaliai kažkaip reikėjo išgyvent, todėl žmonės priprato gintis nuo visko.
O tas gynybos mechanizmas veda prie to, kad nereikia rodyt savo asmenybės, savo emocijų. Nes jos yra kaip ir pažeidžiamumas, silpnumas suprantamas.
Todėl lietuviai taip ir pratę gyvent taip valingai, kovojant, pareigingai, atsakingai. Tai ir suformavo mentalitetą, persidavė su kultūra, o emocijų reiškimas ir neįėjo į tai. Nes tai jau yra susiję visai kita asmenybės puse, kurioje yra kūrybiškumas, spontaniškumas“, – teigė M. Daugelavičius.
Žinoma , dirbant bei pačiam stengiantis, galima pakeisti ne vieną įprotį. Pastaruoju metu tokios pagalbos ir būdų itin gausu.
Dovana vyrui virto dovana visiems
Tikriausiai ne vienas girdėjo ar matė kino filmuose svajingai išmetamą stiklinį butelį su rašteliu viduje, viliantis, kad kitame pasaulio krašte jį kažkas suras. Šią istoriją į lietuvišką realybę atvedė Giedrė. Pasinaudojusi raštelio butelyje pirmine idėja, ji originaliai pasveikino savo vyrą su pirmomis vestuvių metinėmis ir nuo tada gerbėjų neatsigynė.
„Ilgai sukau galvą, ką jam padovanoti, kas būtų susiję su popieriumi, nes kaip žinia pirmoji sukaktis vadinama Popierinėmis vestuvėmis. Po kelių dienų ieškojimų sugalvojau, kad padarysiu 365 lapelius su priežastimis, kodėl aš jį myliu tuos visus metus. Taip gimė pirmasis „Žinutė butelyje“ rinkinukas. Ilgainiui, vis išgirsdavau iš draugų, pažįstamų, artimųjų džiaugsmą, kokia graži idėja, kad ir jie norėtų gauti kažką panašaus.
Tad pradėjau mąstyti, kaip tai būtų galima realizuoti šią idėją ir pasiūlyti ją kitiems įsigyti. Kol žinutė butelyje išvydo dienos šviesą, teko nemažai dalykų apgalvoti, kad rinkinukas neapkrautų, o būtų šiltas ir jaukus.
Visgi, manau, kad kiekvienas žmogus yra kūrybiškas tik ne kiekvienas leidžia pasireikšti tam kūrybiškumui ir susikausto stereotipuose „o ką žmonės pasakys“. Tačiau tikrai galima pasidžiaugti, kad vis labiau ieškoma įdomių sprendimų savo šventei nepriklausomai ar tai vestuvės, ar vaiko gimtadienis, ar jubiliejus. Anaiptol, net norintys dovanoti pinigus gali surasti 100 idėjų“, ¬– pasakojo idėjos autorė.
Rinkinuką įsigyją žmonės gauna supakuotus septynis originalaus dizaino buteliukus su viduje esančiais lapeliais, ant kurių parašyta „Myliu tave, nes...“. Sakinius kiekvienas pabaigia kaip tik sugalvoja, todėl dovana tampa iš tiesų asmeniška.
Idėja tikriems romantikams
Kaip pasakojo Giedrė, pirma klientų reakcija būna dvejopa: nuo išgąsčio, kad nežinos ką parašyti iki noro įsigyti daugiau buteliukų. Tai tik rodo, kad žmonės pradeda galvoti apie tikrus ir svarbiausius dalykus.
„Mano nuomone, lietuviai yra labai santūrūs reikšdami jausmus ir dėkingumą. Kažkaip mes padėkoti ir pasidalinti jausmais esame labiau linkę tada, kai tai diktuoja šventės, tačiau ne kiekvieną dieną, ne spontaniškai sugalvodami.
Tai laikyčiau tautos bruožu. Tačiau atrodo, kad jaunoji karta stengiasi viską pakeisti ir vis drąsiau, originaliau rodo tai. Labai dėl džiaugiuosi, nes esu romantikė ir vakare mieste tiesiog nupirkta ir padovanota gėlė mane pavergia.
Žmonės vis labiau domisi, reiškia pastebėjimus ir dalinasi mintimis apie mūsų produktą, tai leidžia ir tobulėti. Ne paslaptis, kad kaip ir kiekviena naujovė taip ir „Žinutė butelyje“ sulaukia įvairiu klientų reakcijų: vyresnioji karta į visa tai žiūri kiek santūriau ir skeptiškiau, jaunesnioji karta aikčioja nuo susižavėjimo.
Visgi, tie, kas įsigyja mūsų rinkinuką, tikrai nestokoja minčių, įrašant, kodėl myli savo antrą pusę. Jeigu pradžioje ir nutinka taip, kad pritrūksta žodžių, pasufleruojame keletą pavyzdžių „..už rytinę kavą“,“ „..už visada atiduodamą paskutinį saldainį“ ir pan. Tada sugalvoti likusias priežastis pasidaro taip paprasta, kad septinių buteliukų net būna per mažai. Į kiekvieną dėžutę įdedame tokį suflerį. Bei kasdien savo puslapyje skelbiame po vieną gražią meilės priežastį.
Anaiptol, pagrindinis užsakymu srautas yra prieš Valentino dieną ir vasaros vestuvių sezono metu, tačiau pastaruoju metu, žmonės vis labiau domisi mūsų produktu prieš Motinos, Tėvo dienas ar tiesiog be progos, nes suvokia, kad žodžiai „Myliu tave, nes.,.“ yra skirti ne vien antrajai pusei. Juk jie sakomi ir mamai, tėčiui, sesei, pusbroliui, mokytojai, mylimam kirpėjui ar geriausiai draugei“, – tvirtino Giedrė.
Moteris taip pat atskleidė, kad jau greitai dienos šviesą „Žinutė butelyje“ išvys ir kitokios formos idėjose. Taigi, po tokių idėjų, santūrumas ir lietuvių gyvenimo, regis, traukte traukiasi ir jausmų prisipažinimas taps šilta kasdienybe.