Apie naują vaizdingą maršrutą Nemunu nuo Birštono iki Prienų kalba laivo „Algirdas“ kapitonas. Mat nors iki kurorto laivai iš Kauno dar plukdydavo turistus, tolėliau jau buvę sudėtinga.
„Buvo neįmanoma, nes sunkiai, salos labai, labai sunkus maršrutas. Kai šiemet vandens lygis aukštas, tai kol kas gerai, bet jei sumažės – sudėtinga“, – sako laivo „Algirdas“ kapitonas Vytautas Bendaravičius.
Šiemet verslininkai surizikavo savaitgalių vakarais plukdyti iki Prienų ir sako sulaukę didelio susidomėjimo – jau plaukė arti pusantro tūkstančio keleivių.
„Plukdėm iš Kauno į Birštoną kruizus, devintas sezonas šiemet. Norėjosi pratęst laivybą į aukštupį, įvertinus visas sąlygas, pakalbėjus su kapitonais, vidaus vandens kelių direkcija buvo nutarta plaukti iki tol, kol leis klimatinės sąlygos“, – sako „Birštono kruizo“ vadovas Mindaugas Žiedelis.
„Ir šeimos su mažais vaikais plaukia, ir pavieniai, plaukia daug žmonių“, – tikina V. Bendaravičius.
Ir naujų maršrutų būtent Nemuno aukštupyje turėtų tik daugėti, mat štai čia, Birštone, vaizdas, kokio šioje upės atkarpoje iki šiol nebuvo. Po ilgų kalbų pradėti darbai aukštupyje.
Ten pluša specifinė žemsiurbė. Naują techniką Vidaus vandens kelių direkcija pirko beveik už 3 milijonus eurų.
„Ji yra su vikšrais, sutikusi kliūtį, ją gali pervažiuoti, o iš pradžių nukasti, viską galima derinti vietoje. Mes galim ir siurbti tas sąnašas, gruntą, kuris kaupiasi dėl tėkmės, bet sutikus akmenį jį galim iškelti ir padėti į tam tikrą vietą krante“, – pasakoja Vidaus vandens kelių direkcijos laivybos direktorius Aurelijus Rimas.
Pirmasis etapas – nukasti ties Birštonu jau susiformavusią salą, kuri ne tik susiaurina upės vagą, bet ir užtveria kelią iki stacionarios prieplaukos, didesni laivai nei švartuotis čia nebegali, nei plaukti netoli kranto. Birštono merė džiaugiasi darbais, mat pasiekti kurortą laivais bus patogiau.
„Susidomėjimas labai didelis, per keletą pastarųjų metų laivininkystė Birštone pajudėjo sparčiai į priekį, atsirado daug privačių laivelių. Visam pasauly turint tokią nuostabią upę, jos yra įveiklinamos, vyksta ir keleivinis transportas, ir turizmas, o mes kažkaip buvom aukštupį užmiršę“, – teigia Birštono merė Nijolė Dirginčienė.
Ties Prienais vandenis skrodžiant laivui, šio miesto meras sako jau planuojantis pokyčius.
„Ir toliau tobulinsim savo prieigas, nes turim puikių vietų, kad visokiais būdais laivyba vystytųsi ir plėstųsi, norim daugiau laivų, daugiau veiksmo Prienuose“, – sako Prienų meras Alvydas Vaicekauskas.
O šalia ir Balbieriškio atodangos, tad verslininkai jau audžia planus, mat norinčiųjų pasigrožėti įspūdinga Nemuno pakrančių gamta nuo laivo denio tik daugėja.
„Valanda ant vandens prabėga akimirksniu, o dvi valandos pakankamai greitas laiko tarpas – tai Balbieriškį pasiektume per 2–2.5 valandos, ir tai būtų nuostabus ir vaizdingas maršrutas, o šalia turime jau ir Alytų, tai manom, kad tą kelią pavyks plėtoti“, – kalba M. Žiedelis.
Anot Susisiekimo ministerijos, sutvarkytas Nemunas tarnautų ir vandens turizmui, ir pigesniam krovinių gabenimui ir žemupyje, ir aukštupyje.
„Laivu atplaukęs turistas šiaip savivaldybėse išleidžia daug daugiau pinigų negu turistas atvykęs automobiliu. Tai savivaldybės, kurios įsikūrusios šalia upių, mato didelį interesą . Atgabeni krovinius barža yra dvigubai pigiau nei vilkikų keliais ir ypač, jei kalbam apie negabaritinius krovinius“, – sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Žemupys jau atsigavęs ir upių tėvu laivai plaukia iki pat Kuršių marių, o aplink Kauną laivyba itin intensyvi. Bet štai kol bus galima be trikdžių ištisai plaukioti Nemunu tarp Kauno ir Druskininkų, teks palūkėti.
„Turi praplaukti visą, tik tada galėsim sakyti, kad eksploatuojam Nemuno aukštupį, dabar kitais metais ar dar kitais metais sutvarkysime Alytaus ruožą, tai jis ir bus laivuojamas tik tame ruože“, – aiškina A. Rimas.
Visą Nemuno aukštupį išvalyti tikimasi per penkerius metus.