Antradienį, sausio 31 d. sostinėje vykusioje spaudos konferencijoje valstybinė įmonė „Regitra“ kartu su Lietuvos autoverslininkų asociacija (LAA) pristatė praėjusių metų automobilių registravimo rezultatus ir paskelbė pirmines prognozes ateinantiems metams. Kaip pažymėjo abiejų organizacijų atstovai, automobilių parkas šalyje ir toliau plečiasi, tačiau jo kokybė prastėja.
VĮ „Regitra“ duomenimis, praėjusiais metais Lietuvoje įregistruoti 216. 603 į šalį įvežti lengvieji automobiliai, dauguma iš jų (204.309 arba 94 proc.) – naudoti ir anksčiau jau registruoti užsienio šalyse.
Automobilių parkas toliau sensta
Dalius Prevelis (nuotr. Fotodiena.lt/Dmitrijaus Radlinsko)
Įvežamų ir įregistruotų nuolatine registracija automobilių vidutinis amžius pastaraisiais metais kinta labai nežymiai. Remiantis spaudos konferencijoje pateiktais duomenimis duomenis, nuo 2008 m. ji kito labai nežymiai, visuomet šiek tiek viršydama 10 metų ribą. „Žmonės pagal finansines galimybes gali įpirkti tik tokius automobilius“, ‒ kalbėjo VĮ „Regitra“ generalinis direktorius Dalius Prevelis. Jis taip pat pažymėjo, kad vidutinis įregistruotų ir neeksploatuojamų automobilių amžius padidėjo maždaug metais – nuo 24,5 iki 25,6 metų, o tai rodo, kad parkas sensta.
Vidutinis Lietuvoje pernai registruotų naudotų automobilių amžius siekė 10,4 metų. Daugiausiai, 24 proc. naudotų automobilių pernai įregistravo šalies didmiesčių (Vilniaus ir Kauno) gyventojai. Pagal šį rodiklį trečioje vietoje buvo Marijampolė, o ketvirtoje – Klaipėda.
„Regitros“ ir LAA atstovų spaudos konferencijoje aptarti automobilių registravimo rezultatai ir rinkos prognozės (nuotr. Fotodiena.lt/Dmitrijaus Radlinsko)
Rinkos atsigavimas apie kurį vis dažniau pasigirsta kalbos viešojoje erdvėje, anot D. Prevelio, yra nežymus lyginant su tuo, koks automobilių parkas šiuo metu yra Lietuvoje. Anot jo, lėtą atsigavimą lemia tai, kad tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims šiuo metu skolintis yra sunkiau. „Dabartinėmis sąlygomis dalis jų tiesiog nesiryžta imti paskolų parkui atnaujinti“, ‒ komentavo jis.
Sumažėjus eksportui naudoti automobiliai lieka šalyje
Nenorintys atsisakyti naudotų automobilių importo verslininkai Lietuvoje ir toliau užima liūto dalį šalies rinkoje. „Kuomet praėjusių metų pabaigoje buvo įvesti muitai, pas mus praktiškai sustojo automobilių pardavimas į trečiąsias šalis. Prognozuoti, kaip vyks pardavimai šiais metais labai sunku. Visi labai norime, kad automobilių parkas Lietuvoje atsinaujintų, tačiau viskas priklausys nuo perkamosios galios ir nuo kreditavimo tvarkos“, – kalbėjo D. Prevelis.
Didėja automobilių kiekis, bet kokybė negerėja. „Iš tų maždaug 1,7 mln. automobilių maždaug apie 65 proc. yra pagaminti iki 1993 m. Jie neatitinka jokių „Euro“ emisijos standartų“, ‒ komentavo LAA prezidentas Petras Ignotas.
Mindaugas Beišys (nuotr. Fotodiena.lt/Dmitrijaus Radlinsko)
LAA administracijos vadovo, Mindaugo Beišio teigimu, vidutinio eksploatuojamų automobilių amžiaus, kuri šiuo metu siekia maždaug 14 metų nevertėtų painioti su bendru šalies automobilių parko amžiumi. „Eksploatuojamų automobilių parko amžius gaunamas iš bendro maždaug 1,7 mln. parko atimant tas transporto priemonės, kurios neturi galiojančių techninės apžiūros dokumentų. Realiai, vidutinis parko amžius siekia apie 17 metų ir tai didelė problema“, – tvirtino jis.
Naudotų automobilių grįžimas į rinką – pernelyg didelis
Parko atsinaujinimą, anot LLA atstovų, puikiai iliustruoja naudotų automobilių grįžimo į rinką skaičiai. „Normalioje valstybėje kalbant apie automobilių grįžimą į rinką skaičiai turėtų tokie: vienam naujam automobiliui turėtų tekti – 0,9 – 0,95 naudoto. Pas mus šiuo metu tie duomenys yra tragiški, kadangi vienam naujam automobiliui tenka apie 15 naudotų“, – tvirtino P. Ignotas.
Pagal optimistinį LLA pateiktą scenarijų, šiais metais naujų automobilių rinka turėtų augti maždaug 10 proc., o 2013 m. prognozuojamas apie 15 proc. augimas. Analogiškų institucijų Latvijoje parengtos prognozės rodo net 22 proc. augimą šiais ir maždaug dviem procentais mažesnį ateinančiais metais. Estai kiek kuklesni, jie per šiuo metus naujų automobilių pardavimus tikisi padidinti 12 proc., o kitiems metams prognozių nepateikia.