Pasaulio sveikatos organizacijos duomenimis, pastaruosius dvejus metus, Lietuva pagal alkoholio vartojimą yra trečioji šalis pasaulyje. Šioje srityje aplenkėme net Rusiją, o toks aukštas rodiklis mūsų šalyje fiksuojamas pirmą kartą.
Lietuvos narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento duomenimis, įvairių mokslinių tyrimų rezultatai rodo, kad tose šalyse, kur galioja stiprių alkoholinių gėrimų reklamos draudimas, svaigalų vartojimas yra 16 proc. mažesnis, nei šalyse, kur tokių draudimų nėra. Taip pat valstybėse, kuriose yra alaus ir vyno reklamos draudimas, vartojimas sumažėjęs 11 proc. negu ten, kur draudžiama tik stipraus alkoholio reklama.
Kitų šalių praktika
Šiuo metu visiškas alkoholio reklamos draudimas galioja Turkijoje (nuo 2013 metų – tv3.lt). Norvegija draudimą įsivedė dar 1975 metais - svaigalus reklamuoti ten draudžiama televizijoje, radijuje, spaudoje, internete, prekybos vietose, reklaminiuose stenduose ir kine. O štai Suomija praėjusiais metais uždraudė išorinę alkoholio reklamą.
Prancūzijoje galioja visiškas reklamos draudimas televizijoje, Švedijoje draudžiama alkoholinių gėrimų, kurių etilo alkoholio koncentracija didesnė nei 2,5 proc., reklama.
Tv3.lt primena, kad anksčiau priimti įstatymai numato, kad alkoholis Lietuvoje artimiausiu metu brangs – iki 2018 metų nuosekliai bus didinami alkoholio akcizai, bent po kelis procentus kasmet.
Baltijos gėrimų pramonės aljanso prezidentas Romas Apulskis mano, kad uždraudus alkoholio reklamą, jo vartojimo mąstai nepasikeistų. Kaip pavyzdį, pašnekovas pateikia Vokietiją. „Ten alkoholį galimą įsigyti nuo 16 metų, tačiau vokiečiai negeria tiek, kiek lietuviai – jų mentalitetas, požiūris, suvokimas ir išsilavinimas yra visiškai kitoks“ – mano jis.
Radikalūs pasiūlymai po kraupių įvykių
Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų partijos pirmininkas Gabrieliaus Landsbergis tv3.lt portalui teigė, kad šiuo metu Lietuvoje alkoholis yra problema numeris vienas ir ją spręsti būtina. Tiesa, kol kas išsamesnio paaiškinimo kaip tai bus daroma, nepateikė.
Politiko nuomone, alkoholio reklamą reikia drausti lygiai taip pat kaip ir tabako. „Siūlysime kartu su kitomis politinėmis partijomis perimti Šiaurės šalių praktikas ir susitarti dėl perėjimo prie visiško alkoholio reklamos draudimo, taip kaip yra draudžiama tabako gaminių reklama“ – teigė G. Landsbergis.
„Tokios sukrečiančios tragedijos kaip Kėdainių rajone, o kiek anksčiau Kražiuose - vėl kartosis, jei Lietuvos politinė bendruomenė ir ypatingai vyriausybė nesiims kompleksinių sprendimų, kurie apjungtų priemones ir iniciatyvas psichinės sveikatos, alkoholio prieinamumo ribojimo, vaikų teisių apsaugos, pašalpų mokėjimo bei smurto artimoje aplinkoje prevencijos srityse“ – kalbėjo G. Landsbergis.
Tėvynės sąjungos - Lietuvos krikščionių demokratų partija tikisi, jog pirmieji sprendimai šiuo klausimu galėtų būti priimti artimiausioje Seimo pavasario sesijoje.
Tuo tarpu liberalų sąjūdžio atstovas Kęstutis Glaveckas mano, kad Lietuva yra per maža valstybė, kad galėtų drausti alkoholio reklamą – ji tam paprasčiausiai neturės sąlygų ir reikalingų kaštų. „Nemanau, kad draudimas duotų reikiamą rezultatą, nes alkoholio vartojimo priežastys glūdi kur kas giliau ir jos yra žymiai svarbesnės už draudimą“ – teigė jis.
„Skaudūs ir netoleruotini atvejai paliečia kiekvieną asmeniškai, tačiau pasiduoti emocijai ir nueiti lengviausiu, draudimo keliu, yra paprasta, tačiau netikslinga“ – savo nuomonę išreiškė dar vienas seimo narys Valentinas Mazuronis.
Alkoholio reklamos draudimas – priešrinkiminiai pažadai?
2012 metais seimas taip pat svarstė visiškai uždrausti alkoholio reklamą, tačiau vėliau parengtą įstatymą atšaukė. Kodėl šis klausimas vis keliamas, tačiau niekaip iki galo neišsprendžiamas? Kęstutis Glaveckas įsitikinęs, kad tai yra rinkimų pažadai ir tokiu būdu bandoma parodyti, kad yra rūpinamąsi žmonėmis. „Daugiausia meluojama yra prieš kartą, po medžioklės ir prieš rinkimus“ – ironizavo K. Glaveckas.
Seimo narys V. Mazuronis taip pat mano, kad pasiūlymas kilo siekiant visuomenės palankumo prieš rinkimus. „Artėja rinkimai, tad aš nenustebčiau, jei atsirastų pasiūlymas iš viso uždrausti alkoholį ir įvesti sausą įstatymą, panaikinti visus mokesčius, o socialines pašalpas didinti trigubai“ – vaizdžiai savo nuomonę dėstė politikas.
Tuo tarpu psichoterapeutas Olegas Lapinas paklaustas, ar tokie draudimai sumažintų alkoholio vartojimo problemą ir pagerintų padėtį šalyje, teigė, kad kol kas tai yra vienintelis būdas kovoti su alkoholizmu. „Patirtis rodo, kad reklama skatina vartojimą, o valdžia neturi kitų svertų, todėl vienintelis būdas bent kažkiek kontroliuoti padėti – manipuliuoti reklama ją draudžiant arba ribojant“ – tv3.lt portalui teigė specialistas.
O. Lapino teigimu, visiškas alkoholio reklamos draudimas būtų mažas ir lėtas žingsnis, siekiant pakeisti žmonių požiūrį į alkoholio vartojimą.
Verslininkai skeptiškai vertina pasiūlymą.
Baltijos gėrimų pramonės aljanso prezidentas Romas Apulskis abejoja pasiūlymo drausti alkoholio reklamą efektyvumu. „Uždraudus reklamą įmonės pasirinks kitus, galbūt ne tokius efektyvius, kanalus. Šiuo metu socialinis tinklas „Facebook“ yra visagalis, todėl kyla klausimas, kaip apskritai bus įmanoma kontroliuoti internetą?“ – klausė jis.
Pašnekovo teigimu, reklama leidžia sukurti didesnę maržą ir didesnį produkto pelningumą, o verslas nori reklamos ne dėl kiekio, bet būtent dėl maržos. „Produktai be reklamos tiesiog pigtų“ – galimą draudimo poveikį įvardijo R. Apulskis.
Verslininko nuomone, politikai mėgsta draudimus, tačiau jų efektyvumu abejoja. Anot jo, ypatingą dėmesį skirti reiktų nepilnamečių kontrolei, jų užimtumui ir švietimui. „Jei nepilnamečiai laisvai nusiperka alkoholio, ar gi čia reklamos klausimas?“ – teiraujasi R. Apulskis.
R. Apulskis įsitikinęs, kad politikai nori greitų sprendimų ir greito pripažinimo. „Juk dar anksčiau konservatoriai didino akcizą, alkoholis brango, tačiau iš to atsirado didelis šešėlis. Panašiai yra su jau įsigaliojusiu draudimu degalinėse prekiauti alkoholiu – kas norės, nuvažiuos į prekybos centrą ir nusipirks to alkoholio“ – pasakojo Baltijos gėrimų pramonės aljanso prezidentas.
Seimo narys V. Mazuronis tv3.lt portalui teigė, kad didžiausia problema šiandien yra ne alkoholio reklama ar griežtesnis jos reguliavimas, o esamos sistemos neveikimas. „Po kiekvieno didelio rezonansinio įvykio atsiranda krūva iniciatyvų, kurios yra fragmentinės ir segmentinės, todėl vargu ar duodančios rezultatą. Dabar tiesiog toks jausmas, kad bandoma lenktyniauti, kas ką gudriau pasiūlys“ - teigė politikas.