Rudenį paspirtukininkų laukia dar didesnis išbandymas – vidaus reikalų ministerija Seimui siūlys naujas taisykles. Tuo metu paspirtukų vairuotojai pirmiausia siūlo pasidomėti takų miestuose kokybe. Esą dauguma eismo įvykių nutinka ne dėl jų kaltės.
Vidudienį Gedimino prospekte Vilniuje linksminasi būrys jaunuolių. Turistai išsinuomoję elektrinius paspirtukus tiesiog skrieja judria gatve. Ir nors jie važiuoja dviračių taku važiuojamojoje dalyje, kaip leidžiama, tačiau tai daro nesaugiai – štai net pritūpę pavojingai manevruoja. Pastaraisiais metais tokioms transporto priemonėms itin išpopuliarėjus, daugėja ir įvairių pažeidimų ir net eismo įvykių.
Policijos pareigūnai pastebi ir daugybę kitų pažeidimų, daug kas važiuoja išgėrę. Taigi kelių policija nusprendė visoje šalyje sustiprinti tokių priemonių kontrolę. Tiesa, reidų, kuriuose bus stabdomas ir tikrinamas kiekvienas vairuojantysis, pareigūnai nežada. Kiekvienas komisariatas spręs, kokių prevencinių ar kontrolės priemonių imtis. Didžiausias dėmesys bus skiriamas tiems pažeidimams, kurie turi daugiausia įtakos avaringumui.
„Elektrinių paspirtukų vairuotojai nesilaiko draudimo važiuoti pėsčiųjų perėjomis, nesilaiko rekomendacijos važiuoti pro pėsčiuosius jiems prilyginamu greičiu. Dažnai važiuoja važiuojamąja dalimi vietose, kur tai daryti draudžiama arba kitaip kelia pavojų saugiam eismui", – kalbėjo policijos atstovė Marija Kazanovič.
Sostinės gatvelėmis elektriniu paspirtuku dažnai važinėjanti Veronika pritaria, kad daliai kolegų kontrolė nepamaišytų, esą ir kelių eismo taisyklių dažnam derėtų pasimokyti. Moteris mano, kad dažnai incidentai ar eismo įvykiai nutinka dėl prastų takų:
„Trūksta infrastruktūros išvystytos. Reikia takus plėsti, kad nebūtų taip, kad važiuoji ir nutrūksta kelias ir nebežinai, ką daryti. Tai tokiose vietose ir atsiranda nesaugumas."
Na, o dviratininkų bendrijos pirmininkas mano, kad policija galėtų imtis griežtesnių priemonių ir dažnesnių reidų. Eduardas Kriščiūnas primena dar praėjusį mėnesį sostinės savivaldybės vykdytą akciją, kai iš kiemų buvo nutempinėjami seni, neeksploatuojami automobiliai. Išgirdę apie tokią griežtą akciją ir baudas daugelis vairuotojų suskubo susitvarkyti. Pašnekovas mano, kad akylesnis pareigūnų žvilgsnis sudrausmintų ir paspirtukininkus.
Visgi, pasak Eduardo, mūsų policininkams derėtų naudoti ir užsienio kolegų įrangą. Štai Olandijoje pareigūnai gali pamatuoti kiekvieno paspirtuko ar mopedo greitį ir nuspręsti, ar jis turi teisę važiuoti dviračių taku. Beje, vyrą supykdė istorija Palangos Basanavičiaus gatvėje, kai dėl netinkamo paspirtukininkų elgesio eismas ten buvo uždraustas ir niekuo dėtiems dviratininkams.
„Jei leidžiama važiuoti dviračių taku, tai paspirtukas turi tai daryti ne didesniu kaip 25 kilometrų per valandą greičiu. Policija turi įrangą, susistabdo ant dviračių tako, deda galinį ratą ant volo, spaudžia akseleratorių maksimaliai ir jei greitis didesnis nei 25 kilometrai, konfiskuoja. Kitaip tariant, iškart mato, kad yra pažeidimas. Aš pats savaitgalį važiavau automobiliu paskui paspirtuką, kuris važiavo 45 kilometrų per valandą greičiu – be jokių šviesų, be nieko", – teigė E. Kriščiūnas
Jungtinėse Amerikos Valstijose išpopuliarėję elektriniai paspirtukai didžiulę pasipiktinimo bangą sukėlė ir už Atlanto. Los Andžele, Beverli Hilse, po keleto rimtų pėsčiųjų sužeidimų, važiuoti paspirtukais buvo uždrausta visą pusmetį. Dalis tautiečių pritaria, kad griežčiau šias priemones reikėtų vertinti ir Lietuvoje, nors kitiems atrodo, kad pamažu žmonės tiesiog įpras prie juos supančių paspirtukų.
„Ir patiems nesaugu, nes matosi, kad lekia gana greitai. Tad ir dėl praeivių saugumo, kai važiuoja šaligatviais, ir dėl pačių jų saugumo", – piktinosi Vilniaus gyventojas.
Pagal dabartines taisykles paspirtukai yra prilyginami dviračiams, tad jiems leidžiama važiuoti dviračių takais, jei jų nėra, važiuojamąja dalimi, dešine juosta, kuo arčiau krašto ir pėsčiųjų takais ne didesniu nei 3–7 kilometrų per valandą greičiu.Visgi vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas sako, kad spragų čia neišvengta, mat eksploatuojami įvairaus galingumo paspirtukai ir kol kas nėra aišku, kaip sustyguoti jų eismą ir kokias taisykles bei pareigas priskirti.
Taigi ruošiamas įstatymas, kuriame bus siūloma atskirti kelių rūšių priemones – varomus žmogaus raumenų jėga ir išvystančius iki 7 kilometrų per valandą greitį, taip pat 25 kilometrų ir daugiau paspirtukus. Galimai jie bus ir skirtingai žymimi.
„Naujajame įstatyme bus aiškiai reglamentuota ir klasifikuota tų paspirtukų galia ir greitis bei kaip jie galės važiuoti. Bus numatyta ir kokio draudimo, registracijos, saugumo priemonių reikės", – tikino ministras.
Įstatymą Seimui žadama pristatyti rudens sesijos metu.