Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausiasis specialistas Rytis Vosylius BNS tvirtino, kad dviratininkų, kurie nepaisys naujų reikalavimų, „niekas pirmomis dienomis nepuls bausti, pradžioje bus prevencinis darbas“.
„Aišku, reikalavimai yra, žmonės su jais supažindinti, pradėsime ir reikalauti. Nors tikslinių priemonių nėra numatyta“, - sakė jis.
Nuo liepos 1-osios dviratininkai, kurie juda važiuojamąja kelio dalimi, privalo net ir šviesiu paros metu turėti bei įjungti dviračio žibintus (priekyje - baltą, gale - raudoną) arba dėvėti ryškiaspalvę liemenę. Tamsiu paros metu arba esant blogam matomumui nuo šiol yra privalomi ir žibintai, ir liemenė.
Dar viena naujovė dviratininkams - leistas dviračių eismas šaligatviais (iki šiol tai nebuvo reglamentuota) - važiuojant jais arba pažymėtais dviračių takais šviesiu paros metu reikalavimai įjungti žibintus arba dėvėti liemenę negalioja. Be to, važiuojant keliu vyresniems nei 18 metų asmenims tik rekomenduojama užsidėti šalmą (nepilnamečiams tai - privaloma).
Keliu dviračiais važiuoti nuo šiol gali ne jaunesni nei 14 metų asmenys arba ne jaunesni nei 12 metų asmenys, jei jie yra išklausę saugaus eismo kursą ir turi tai patvirtinantį pažymėjimą. Su suaugusiųjų priežiūra keliu gali važiuoti ir 8 metų ar vyresni dviratininkai.
R.Vosylius taip pat tvirtino, kad nors įstatyme yra nurodyta, jog liemenė turi būti atspindinti šviesą, geltonos, oranžinės ar raudonos spalvos, tai gali būti bet kokia kita viršutinės aprangos dalis - marškinėliai, striukė ar pan.
Anot jo, techninių problemų, kaip skirti nuobaudas, neturėtų kilti - net jei reikalavimus pažeidęs dviračio vairuotojas nepateiks asmens dokumento (jo turėti dviratininkai ir toliau neprivalo), asmuo bus nufotografuojamas, jo asmens duomenys bus surenkami kitais būdais.
Svarbūs pasikeitimai ir taksi bei motociklų vairuotojams - jie nuo šiol priskiriami vairuotojų kategorijai, kuriems leistina alkoholio kraujyje riba negalės viršyti 0,2 promilės. Be jų, apribojimai galioja ir asmenims, vairuojantiems daugiau nei 9 sėdimų vietų transporto priemones, vežantiems sunkesnius nei 3,5 tonos krovinius ir pradedantiesiems (neturintiems 2 metų vairavimo stažo) vairuotojams.
Anot R.Vosyliaus, tai - tik įžanga prieš pasikeitimus, įsigaliosiančius nuo 2015-ųjų sausio 1-osios, kuomet visiems minėtiems asmenims (be to - dar ir pavojingų krovinių vežėjams) leistina alkoholio riba sumažės iki 0 promilių.
„Motyvai yra tokie, kad tie asmenys, t,y. taksi vairuotojai, kaip ir autobusų vairuotojai ar krovinių vežėjai dirba kelyje“, - sakė R.Vosylius.
Policijos pareigūnams nuo liepos 1-osios suteikta teisė panaikinti techninės apžiūros galiojimą, jei transporto priemonė neatitinka pagrindinių saugumo reikalavimų: yra deformuotas automobilio statramstis, lonžeronas, rėmas ar pakaba, neveikia vairo ar stabdžių sistemos, yra suveikusi oro pagalvių sistema. Techninės apžiūros galiojimas gali būti panaikintas ir priekaboms, jei jos ar jų prikabinimo mechanizmai yra sugadinti.
Vairuotojai nuo šiol privalo pašalinti šiuos trūkumus per 90 dienų - jei pareigūnams panaikinus techninės apžiūros dokumentų galiojimą ar galiojimui pasibaigus vairuotojai nesuskubs susitvarkyti, automobilis po 3 mėnesių bus išregistruojamas.
R.Vosylius pripažino, kad tai leis lengviau spręsti dar vieną - kiemuose be priežiūros paliktų automobilių problemą.
„Ir dabar neeksploatuojama transporto priemonė gali būti nuvežta, prieš tai įspėjus automobilių savininką. Tai, kad ji neeksploatuojama, įrodinėjama įvairiai: arba ji pradėta ardyti, arba techninė apžiūra pereita prieš 10 metų. Nors vien tai, kad ji bus išregistruota, nesuteiks išskirtinės teisės transporto priemonę nuvilkti, tai yra vienas iš argumentų, kad transporto priemonė nenaudojama“, - sakė Kelių policijos tarnybos atstovas.
Jis pripažino, kad pareigūnams suteikta teisė vietoje panaikinti techninės apžiūros galiojimą gali lemti ir didesnę korupcijos riziką. Tačiau, anot jo, pareigūnams tai nėra naujiena - jie teisę priimti tokius sprendimus turėjo jau nuo 2008-ųjų, tačiau tik tuomet, kai automobiliai yra sugadinti per eismo įvykį.
Įstatymo pakeitimuose taip pat numatoma, kad asmeniui, iš kurio teisė vairuoti transporto priemones atimta dukart už vairavimą esant neblaiviam ar apsvaigusiam nuo narkotikų ar kitų medžiagų, teisė vairuoti gali būti grąžinama tik po 10 metų.
Ta pati sankcija vairuotojams numatoma ir tais atvejais, kai teisė vairuoti buvo jau triskart panaikinta dėl kitų kelių eismo taisyklių pažeidimų.
R.Vosylius tikino, kad įstatymas nebus taikomas atgaline data, t.y. priimant sprendimą dėl teisės vairuoti atėmimo bus vertinami tik nauji, po 2014 metų birželio 30 d. padaryti pažeidimai.
Nuo šiol teisės vairuoti neturintys tačiau transporto priemonę vairavę asmenys vairuotojo pažymėjimą anksčiausiai galės gauti tik praėjus metams nuo pažeidimo (iki šiol jokie apribojimai nebuvo taikomi). Įstatymo pakeitimai taip pat numato galimybę transporto priemonei suteikti laikiną, vienos paros trukmės tehcninės apžiūros galiojimo pažymėjimą.
Pasikeitė ir reikalavimai galingiesiems keturačiams - juos vairuoti nuo šiol gali tik turintys A ir B kategorijų vairuotojo pažymėjimą. Keturračiams bus išduodami ir valstybiniai numeriai, kurie galios tik Lietuvoje, t.y. užsienio valstybėse šiomis transporto priemonėmis nebus galima važinėti.
Šiems saugaus eismo pakeitimams Seimas pritarė prieš metus, 2013-ųjų birželį.
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB "BNS" sutikimo draudžiama.