Kalbamės su "ACME kompiuterių komponentai" direktoriumi Regimantu Buožiumi. Jis teigia, kad viena svarbiausių sėkmingo verslo paslapčių - sugebėjimas pelnyti klientų pasitikėjimą.
Kaip viskas prasidėjo? Kaip patekai į verslą?
1992 metais atvažiavau į Kauną iš Šiaulių. Pradėjau studijuoti ekonomiką. Nuo pirmo kurso įsitraukiau į studentišką veiklą. Jau po metų tapau studentų atstovybės pirmininku. Studentiškais laikais teko organizuoti daug konferencijų ir renginių. Taip įgavau darbo rengiant projektus ir bendravimo su žmonėmis patirties. Tuo metu reikėdavo suderinti daugelio universitetų ir jų lyderių norus bei ambicijas. 1998 metais baigiau magistratūros studijas - VU ir VDU, - turėjau jau labai daug pažinčių ir draugų. Jau paskutiniame kurse gavau iš draugų pasiūlymą imtis kompiuterių verslo.
Kodėl būtent šio verslo? Ar ši veikla atrodė perspektyviausia?
Tuo metu "ACME Baltija" vežė iš Kinijos konteinerius. Iš draugų bei pažįstamų nuolat girdėjome, kad rinkoje trūksta paprastųjų kompiuterių korpusų. Kompiuterio korpusas - lengvas daiktas, užimantis daug vietos ir pigus. Pamanėme, kad tai tas pats, kaip vežti konteinerius. Nuo jų ir pradėjome. Suformavome asortimentą, nustatėme kainą, jau turėjome pažįstamų ir draugų firmų, kurios iš karto sutiko pirkti. Dirbti pradėjome 1998 metais. Plėtėme verslą iš lėto, po truputį - prekiavome kompiuterių korpusais, monitoriais, klaviatūromis, pelėmis…
O dabar jūsų verslas didelis?
Nežinau, ar didelis - pernai apyvarta buvo 50 mln. Užpernai buvo apie 25 mln. Per trejus metus mūsų augimo vidurkis buvo apie 100 proc.
Kiek darbuotojų turi firma?
Šiuo metu - 28. Aišku, tai nedaug. Branduolys, išlikęs nuo senų laikų, daug mažesnis. Mūsų darbo principas toks: pasitikėti firmos darbuotojais. Jeigu manęs klausia, ką daryti, aš klausiu, ką šiuo atveju pats vadybininkas darytų. Jie patys ir randa sprendimą. Visi vadybininkai yra suinteresuoti, kad firmai būtų gerai. Svarbu motyvacija. Jeigu pavyksta sureguliuoti darbuotojo ir firmos interesus, visi siekia pelno ir kokybės. Mūsų darbas komandinis, kiekvienas nusprendžia pats, ką darys. Beveik visi esame vienmečiai.
Kur sėkmės priežastis?
Manau, yra kelios priežastys. Pirma, augo rinka. Kita, gal mes pasirinkome teisingą didmenininkų poziciją. Siekėme vežti išskirtinį produktą. Be to, buvo svarbu geras kolektyvas: visiškas darbuotojų atsidavimas ir tam tikra vidaus politika. Kiekvienas atskirai stengėmės gerai atlikti savo darbą. Bendras supratimas, jog negyvename šia diena - kad daug uždirbtume, planavome penkerius metus į priekį. Dar tais laikais, kai pradėjome dirbti, visi norėjo patys vežtis produktus. O mes pasiūlėme produktus be didelių antkainių. Kainos buvo tokios, kad iš dalies buvo tas pats, ar vežtis pačiam, ar pirkti iš mūsų. Tik mūsų partneriui jokio vargo, jokio galvos skausmo ar piniginių sunkumų… Tais laikais jau suteikdavome kreditą, rinkodaros paslaugas. Mes padėjome savo partneriams siekti pelno, jie padėjo mums. Šiandien Lietuvoje mes esame vieninteliai lietuviško kapitalo didmenininkai savo rinkoje. Mūsų konkurentai - užsienio firmos, turinčios stambų kapitalą.
Pradžioje kartais tekdavo skolintis iš klientų savaitei pinigų ir suderėdavome su jais mažesnes kainas. Toks draugiškas bendravimas su klientais daug davė. Ir dabar yra svarbus.
Viena iš sėkmės priežasčių - daug draugų ir pažįstamų, kuriuos įsigijai dar studijų laikais?
Kai turi daug draugų, pažįstamų, gauni daugiau informacijos, žinai, kas kitur vyksta, kaip kitiems sekasi. Turime tradicijų: susirenkame visi kartu, skirtingų verslo šakų atstovai, ir anksti pavasarį bei vėlai rudenį plaukiame baidarėmis, šnekučiuojamės. Aptariame, kokia kiekvienoje rinkoje situacija, koks pelnas, kaip ką nors darėme, kokia atlyginimų - motyvavimo sistema, kokie darbuotojai. Aš visuomet stengiuosi palaikyti artimus ryšius.
Taip buvo nuo pat verslo pradžios?
Iš pat pradžių, prieš penkerius metus, važiuodavome patys, šnekėdavome, daugelyje firmų buvo vyresni žmonės. Iš karto su kiekvienu klientu, su partneriu buvo susitarta dėl principinių dalykų.. Visų pirma susitardavome dėl požiūrio. Jeigu nori, kad sektųsi darbas, turi būti ir tau, ir man įdomu. Jeigu požiūriai kokiu nors klausimu nesutapdavo, sėsdavome ir aiškindavomės. Mes dirbame ir galime suklysti. Mes stengiamės, kad būtų ir jiems, ir mums gerai. Jeigu randame bendrą sprendimą, verslas sekasi. Tie pirmieji susitarimai mums labai padėjo: susireguliuoti pinigų srautus, pelnyti pasitikėjimą.
Iš pokalbio su tavimi supratau, kad vienas svarbiausių sėkmingo verslo elementų - tai pasitikėjimas darbuotojais, klientais?
Kiekvienas dirbame savo darbą. Esame paprasti savo darbo žinovai. Gal tai smulkmenos, bet jos daug lemia. Nevilkime kostiumų, lengvai bendraujame, dirbame savo darbą, jį išmanome, siekiame tikslo. Mums rūpi geras verslas ir lengva forma.
Ar sunku Lietuvoje turėti savo verslą.
Taip. Galbūt daugiausiai kliūčių sudaro lietuviškas mentalitetas: pavydumas, žvilgčiojimas, ką kitas daro, kišimasis į kito daržą, žodžio nesilaikymas. Mūsų rinkoje yra daug kompanijų: vieni kitus seka, skundžia, šnipinėja. Norėtųsi tiesiog dirbti savo darbą - susitvarkykime savo darže ir viskas bus gerai.
Ačiū už pokalbį.
Kalbėjosi Virginijus Savukynas ([email protected])