VMI atstovai pasakoja, kad, įsigaliojus SDK sistemai, nuo gegužės 1 d. iki rugsėjo 1d. buvo taikomas tolerancijos laikotarpis. Būtent per 4 mėnesius automobilių prekeivius, o taip pat ir gyventojus, buvo siekiama ne bausti, bet įspėti dėl naujos tvarkos įsigaliojimo.
VMI Kontrolės departamento vyresnysis patarėjas Rolandas Puncevičius pasakoja, kad tolerancijos laikotarpiu užfiksuotų pažeidimų netrūko.
„VMI kartu su kitomis institucijomis patikrino 1,5 tūkst. automobilių keliuose ir patikrinimų metu nustatė 534 pažeidimus, kai transporto priemonė neturėjo privalomo SDK. Tokiais atvejais savininkai buvo įspėjami žodžiu, jiems buvo primenama apie prievolę SDK gauti iki automobilio įvežimo į Lietuvos Respublikos teritoriją. Patikrinimų duomenys buvo registruojami ir bus naudojami atliekant kontrolės veiksmus pasibaigus tolerancijos laikotarpiui.
VMI specialistai lankėsi automobilių pardavimo aikštelėse, turgavietėse – iš viso per beveik 4 mėn. laikotarpį įvairiose pardavimo vietose patikrinta 5,4 tūkst. transporto priemonių. Šių vizitų metu nustatyti 2 tūkst. atvejų, kai pardavėjai viešai neskelbė ar neturėjo SDK. Jei SDK nebuvo skelbiamas, VMI susisiekė su automobilio pardavėju, suteikė informaciją apie SDK skelbimo tvarką“, – pasakojo specialistas.
Pažeidimų rasta ir skelbimuose
Patikrinimai buvo vykdomi ne tik automobilių turgavietės ar tiesiog keliuose – specialistai pažeidėjų ieškojo ir skelbimų portaluose ar kitose elektroninėse pardavimų vietose.
„Aktyviai buvo tikrinami ir skelbimai elektroninėje erdvėje. Kas savaitę identifikuojami transporto priemonių pardavimo portaluose ir socialiniuose tinkluose esantys skelbimai, tikrinama, ar jų autoriai laikosi prievolės skelbti SDK. Patalpinę skelbimą ir juose SDK nenurodę, 6,7 tūkst. gyventojų sulaukė VMI automatinių priminimų telefonu apie prievolę nurodyti parduodamos transporto priemonės SDK“, – teigė R. Puncevičius.
VMI atstovas teigia, kad skelbimuose taip pat išryškėjo naujas pardavėjų gudravimo būdas – jie nurodydavo netikslingą transporto priemonės SDK kodą.
„Nors atvejų skaičius, kai parduodant automobilį skelbimų portaluose nenurodamas SDK palaipsniui mažėja, tačiau išlieka didelis. Pastebima tendencija, kai skelbimuose nurodomas neteisingas SDK, pavyzdžiui, rugpjūčio 31 d. nuskenavus 1,5 tūkst. internetinių portalų skelbimus, nustatyta, kad 11 proc. skelbimų nurodytas negaliojantis ar neteisingas SDK“, – kalbėjo pašnekovas.
„Kauferio" klastotojams ruošia naują siurprizą
Pardavėjai, pirkimo-pardavimo sutartyje nurodantys mažesnę transporto priemonės vertę, nei yra iš tikrųjų, taip pat greitu metu turėtų sulaukti rimtos atsakomybės.
Pasak VMI specialisto, šiuo metu ruošiamasi įdiegti atskirą sistemą, kuri tikrintų pardavėjo nurodomą automobilio vertę ir palygintų ją su rinkos kaina.
„Artimiausiu metu VMI planuoja įsidiegti sistemą, kuri leis vertinti sutartyse nurodytų automobilių pardavimo/įsigijimo kainos realumą, o asmenys, sudarę automobilio pardavimo sutartį ir joje nurodę galimai fiktyvią kainą, privalės ją pagrįsti.
Jei sutartyje nurodyta kaina neatitiks automobilio rinkos vertės, VMI gali paprašyti pardavėjo pateikti papildomus dokumentus, įrodančius nurodytą ženkliai mažesnę kainą. Nepagrindę nurodytos kainos, gali sulaukti ir griežtesnių mokestinių procedūrų. Mokestinių patikrinimų metu dėl tokių sandorių, kai nurodama fiktyvi kaina, papildomai bus apskaičiuoti mokesčiai ir skiriama bauda“, – paaiškino R. Puncevičius.
Už pažeidimą – bauda iki 600 eurų
Nors tolerancijos laikotarpis baigėsi, VMI specialistai sako, kad ne visi gyventojai gali iškart sulaukti baudų už SDK kodo neturėjimą.
„Visų pirma, planuojame susisiekti su mokesčių mokėtojais, kuriuos tolerancijos laikotarpiu įspėjome dėl SDK tvarkos pažeidimų. Taip pat ir toliau tęsime patikrinimus keliuose, skelbimų portaluose ir turgavietėse bei kitose pardavimo vietose. Atkreipiame dėmesį, kad VMI ir toliau bus tolerantiška atvejams, kai gyventojai nespėjo laiku deklaruoti transporto priemonių, kurioms anksčiau jau buvo suteiktas SDK, ar įsigyjant jas lizingo būdu“, – kalbėjo R. Puncevičius.
Visgi, jeigu užfiksuoto pažeidimo nebus galima pagrįsti svariais argumentais, už tai gali grėsti bauda iki 300 eurų, o už pakartotinį pažeidimą – iki 600 eurų.
„Kontroliuojantys pareigūnai, nustatę, kad transporto priemonė nedeklaruota teisės aktų nustatyta tvarka, gali taikyti administracinę atsakomybę. Baudą skirs pažeidimą nustačiusi institucija. Transporto priemonės savininkui (valdytojui) už įstatyme nustatytų reikalavimų nevykdymą gresia bauda nuo 150 iki 300 eurų. Padarius pakartotinį pažeidimą – nuo 440 iki 600 eurų“, – paaiškino specialistas.
Naujienų portalas tv3.lt dar kartą primena, kad kiekvienas automobilis nuo gegužės privalo turėti unikalų SDK. Tik turint šį kodą galima parduoti ir registruoti transporto priemonę.
VMI specialistų teigimu, šiuo metu galiojanti naujai įvesta tvarka net tolerancijos laikotarpiu teigiamai veikia šešėlio mažinimą transporto priemonių prekybos srityje: lyginant šių metų pirmo pusmečio duomenis su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, stebimas įregistravusių transporto priemonių prekybos veiklą asmenų skaičiaus padidėjimas: 18 proc. fizinių asmenų bei 4 proc. juridinių asmenų.
2018–2021 m. I pusm. atliekant kontrolės veiksmus šiame sektoriuje, buvo nustatyta apie 5,8 mln. eurų papildomai mokėtinų mokesčių. Remiantis Analizės, modeliavimo ir rizikos valdymo kompetencijų centro ir Kauno technologijos universiteto atliktu 2018 metų Lietuvos PVM atotrūkio vertinimu, automobilių prekybos srityje PVM atotrūkis siekė 38 mln. eurų.
Daugiau informacijos apie SDK galima rasti oficialiame „Regitros“ puslapyje.