2004 m. balandžio 1-4 d. (nebyliojo kino festivalio “Tylos garsai” (http://www.goethe.de/ne/vil/f2) metu) kino teatrų “Lietuva” ir “Skalvija” fojė vykstančioje parodoje “Pinhole požiūris” grupelė jaunų Lietuvos fotografų - Vilniaus Dailės akademijos fotografijos ir medijos meno specialybės studentų bei dėstytojų - eksponuoja darbus, atliktus camera obcura (lot. tamsus kambarys) arba pinhole (angl. adatos skylutė) technika.
Parodoje pristatoma pirmoji lietuviška pinhole fotografijos galerija pasauliniame tinkle - pinhole.lt. Šis projektas skirtas rinkti ir sisteminti lietuviškos pinhole fotografijos darbus bei deramai pristatyti šia technika dirbančius lietuvių autorius internete. 2004 m. balandžio 1 d. pradedančiame veikti tinklapyje eksponuojami devyniolikos autorių darbai, tarp jų jauni ir iniciatyvūs VDA studentai, pripažinti fotografijos meistrai - Gintautas Trimakas, Jurgita Remeikytė, Andrius Surgailis ir kiti. Tinklapyje taip pat publikuojami aktualūs straipsniai, galima sužinoti, kaip pačiam pasigaminti vieną iš paprasčiausių pinhole kamerų, daug naudingų nuorodų į kitas pinhole svetaines.
Pinhole technikos pagrindas - nuo Aristotelio bei Euklido laikų žinoma ir analizuojama šviesos ypatybė, kai pro skylutę įsiskverbianti šviesa ant visiškai tamsios patalpos sienos projektuoja apverstą vaizdą. Ši pirmųjų astronomų bei tapytojų naudota technika ir vėliau Johannesas Niepce, atradęs cheminį vaizdo registravimo ir fiksavimo procesą, padėjo fotografijos, vėliau - ir kino kertinį akmenį: nesinaudojant beveik jokiomis techninėmis priemonėmis buvo galima fiksuoti aplinką.
Archajiška technologija, sujungta su konceptualia raiška, atliepia šiandienos fotografijos aktualijas: žvelgti kitaip ir kalbėti savita bei originalia kalba. Autoriai naudoja primityviausią fotokameros konstrukciją - gaminasi kameras iš kavos, arbatos, uostomojo tabako dėžutės ar kelioninio lagamino, juose pragręždami skylutę šviesai bei dėdami į vidų šviesai jautrią medžiagą; atsisako visų iki šių dienų išrastų fotografavimo patogumų: aštrios optikos ir automatinių užraktų, blykstės žybsėjimo ir kelių kadrų per sekundę.
Dar romėnų poetas Lukrecijus, atkartodamas Platono olos alegoriją, rašė apie kerinčią ir gąsdinančią šešėlių žaismo patirtį. Ryškios šviesos gaudomi šešėliai bėga kliūdami už formos briaunų, objektai išryškėja jau perkurti ir prisodrinti šviesos, svaiginamai paveikūs savo galia ištirpinti ribą tarp vaizduotės ir tikrovės, žavingi pirmykščio pavidalo magija. Pinhole technika perteikia šviesos ir šešėlio žaidimo topografiją: minutę, valandą ar parą fiksuojamą nepailstančio pavidalų virsmo pėdsaką fotografinėje atmintyje, atveriančioje individualią ir transcenduotą regimybės patirtį.