Žurnalas „Reitingai“ pirmą kartą sudarė 2016–2018 m. didžiausią pridėtinę vertę sukuriančių mokyklų reitingą. Šios mokyklos pasižymi ne tik aukštais akademiniais rodikliais, bet ir gera atmosfera, tarpusavio santykiais.
Socialinis liftas
Tiesa, kaip rodo tyrimas, tokių mokyklų iš 1,2 tūkst. tėra 21. Dauguma šalies mokyklų arba pasiekia puikius akademinius rezultatus, arba išsiskiria tik gera atmosfera, bet prastais pasiekimais.
Skaičiuojant mokyklos pridėtinę vertę įvertinama daug parametrų: mokyklos klimato, mokinių savijautos rodikliai, patyčių lygmuo, socialinio ekonominio statuso, taip pat ir kultūros rodikliai, mokėjimo mokytis rodiklis ir mokinių akademiniai matematikos, skaitymo, rašymo ir pasaulio pažinimo pasiekimai. Vertinami kelerių metų – pavyzdžiui, antros, ketvirtos, šeštos ir aštuntos klasės – pasiekimai.
Anot žurnalo „Reitingai“ vyriausiojo redaktoriaus Gintaro Sarafino, pati reitingo sudarymo metodika yra gana sudėtinga. Žinant tam tikrus duomenis apie vaiką, apie jo tėvus, aplinką, galima prognozuoti jo ateities pasiekimus. Vėliau tikrinama, ar mokinio pasiekimų vidurkis buvo aukštesnis ar žemesnis už prognozuotą.
Galiausiai patikrinama, kiek aukštesnius ir žemesnius rezultatus pasiekusių vaikų buvo mokykloje – jei daugiau pranokusių prognozes, vadinasi, juos ruošusi mokykla turi aukštą pridėtinę vertę.
„Kai sakome, kad sukuriama aukšta pridėtine vertė, tai nereiškia, kad ten visi vaikai mokosi dešimtukais. Tai reiškia, kad tie vaikai pagal savo galimybes pasiekia maksimumą. Jeigu yra vaikas žemų pasiekimų lygyje, puiku, jeigu jis pasiekia 6, čia mokyklai plojimai. Jeigu vaikas aukštų pasiekimų lygyje, puiku, jei jis pasiekia 10“, – žurnalistams trečiadienį kalbėjo G. Sarafinas.
„Kitaip sakant, šitos mokyklos yra socialiniai liftai“, – pridūrė žurnalo „Reitingai“ žurnalistė Jonė Kučinskaitė.
Svarbu pastebėti, kad į reitingą pakliuvo ne tik prestižinėmis laikomos mokyklos, bet ir regionų mokyklos, pavyzdžiui, Skriaudžių pagrindinė mokykla, Stebulių mokykla, Debeikių pagrindinė mokykla ir kt.
Dėl mokinių gerovės dirba visa bendruomenė
Į reitingą patekusios Neringos gimnazijos direktorius Simas Survila nežinojo apie aukštą mokyklos įvertinimą, bet teigė, kad mokykla kartu su moksleiviais kuria sau jaukią atmosferą.
„Mes aplinką sukūrę esame tikrai puikią tiek edukacinę, tiek mokymosi. Ir dar nesustojome. Šiemet įsirengėme visiškai naują chemijos kabinetą su galimybe organizuoti laboratorinius darbus. Atidarėme fontanėlį prie mokyklos, amfiteatriuką nedidelį, mokiniai patys sėdmaišius pasisiuvę turi, futbolo stalų esame pristatę, pertraukų metu čia žaidžia“, – tv3.lt kalbėjo S. Survila.
Tiesa, jis pripažino, kad nepaisant palankaus įvertinimo, mokykloje vis tiek esama patyčių, tačiau kovoje su jomis dirba ne tik mokyklos administracija, bet visa bendruomenė.
„Negalėčiau pasakyti, kad visiškai nėra patyčių. Bet faktas, kad mes čia stabilizuojame tą situaciją, nes mokykla nėra didelė. Bet vis tiek išlenda vienas kitas toks dalykas, tik neturime smurtinių dalykų, kaip matome, kas vyksta per televiziją. Drįsčiau sakyti, kad tai viena saugiausių aplinkų, nepaisant to, kad esame tarp marių ir jūros. Vyksta visą laiką pokalbiai, diskusijos. Jeigu tik kažkas įvyksta, mes čia ir dabar sprendžiame, kartu įjungiame ir tėvus. Taip nėra, kad mes tik mokykloje kažką sprendžiame, iškart įjungiame bendruomenę“, – sakė S. Survila.
Tuo metu aukštus moksleivių pasiekimus Neringos gimnazija užtikrina pritraukdama pedagogus iš Klaipėdos.
„Mokytojai neturi pirkti patys priemonių jokių, viską mokykla parūpina, pas mus praktiškai visi kabinetai turi interaktyviai lentas. Aplinka dirbti mokytojui pas mus yra puiki. Darbuotojų netrūksta. Garantuojame visas socialines garantijas, šiuo metu 14 pedagogų važiuoja iš Klaipėdos, yra apmokama kelionė 100 proc., esant reikalui galime suteikti gyvenamas patalpas“, – kalbėjo mokyklos direktorius.
Mokymą grindžia vertybėmis
Želsvos kaime visai netoli Marijampolės įsikūrusi Želsvos pagrindinė mokykla taip pat pateko tarp visapusiškiausiai savo moksleiviais pasirūpinančių mokyklų. Anot mokyklos direktorės Linos Kvederevičienės, didžiausias mokyklos iššūkis – pritraukti jaunus specialistus, nors kol kas jų trūkumo nejausti.
„Sunku pritraukti jaunų, nes jų praktiškai nėra, tų jaunų specialistų. Bet jeigu mums pasitaiko pritraukti jauną specialistą į mokyklą, tai jau mes jį globojam, kiek pajėgiam, kaip savo vaiką saugom“, – tv3.lt kalbėjo L. Kvederevičienė.
Ji akcentuoja, kad mokyklos bendruomenei, kurią kartu su moksleiviais, mokyklos darbuotojais ir tėvais sudaro apie 200 žmonių, žinomi aiškūs susitarimai ir vertybės, kuriais jie vadovaujasi.
„Pirmiausia, tai aiškios vertybės – parama, pagarba ir pasitikėjimas. Vaikai žino, kad tai yra mūsų vertybės, kad taip dera elgtis mokykloje. Mokiniai nuolat mokomi įsivertinti save, savo mokymąsi, užsirašyti savo lūkesčius, juos aptarti su tėvais ir dalyko mokytoju. Nuolat mokomi išsakyti savo nuomonę, mokytojus nuolat raginame dirbti inovatyviai“, – pabrėžė mokyklos vadovė.
Mokykla taip pat užtikrina, kad mokykloje nevešėtų patyčios, skatina vaikus drąsiai kalbėtis, o mokyklos darbuotojai netoleruoja absoliučiai jokių patyčių ar smurto apraiškų.
„Nėra patyčių, nes visi vieni kitus labai gerai pažįsta. Yra susitarimai, dokumentai, aiškūs žingsniai ir nustatyta tvarka. Vaikai žino, kad netoleruojama bet kokios patyčios, bet koks smurtas. Vaikai nebijo ateiti pasakyti, jeigu kas nors vyksta. Stengiamės, kad tai būtų ne pokalbiai, ne valandėlės, bet veikla“, – teigė L. Kvederevičienė.
Žurnalas „Reitingai“ trečiadienį taip pat pristatė naujausius dalykinius universitetų, kolegijų, gimnazijų reitingus bei savivaldybių reitingą, pagal mokinių mokymosi rezultatus.