Pakuotės forma ir spalva – tai vieni pirmųjų dalykų, kurie patraukia pirkėjo dėmesį. Edvardas Kavarskas, pakuočių dizaineris ir Vilniaus dailės akademijos (VDA) dizaino krypties doktorantas, pabrėžia, kad yra tūkstančiai prekių, kurias į pirkinių krepšį įsidedame ilgai nemąstydami, o paklausti, kodėl perkame vieno ar kito prekės ženklo produktą, greičiausiai atsakytume, kad mums patiko įpakavimas.
„Net trys ketvirtadaliai mūsų sprendimų pirkti priimami prie lentynos. Ir šie sprendimai yra impulsyvūs. Jeigu atidžiai pažiūrėtumėme į pirkėjus, pamatytume, kad didžioji jų dalis apsipirkdami kalba telefonu ar stumia vaiko vežimėlį, dirsčioja, ką daro atžala, o kita ranka siekia prekės. Ar visiems šiems veiksmams pakanka sąmoningo dėmesio? Atsakymas būtų – ne. Tą patvirtina ir neuromoksliniai tyrimai“, – teigia E. Kavarskas.
Atsisako margumo
Pasak dizainerio, šiuo metu, kai gyvename perkrautoje vizualinėje aplinkoje, norint, kad pirkėjas pirktų konkrečią prekę, nepakanka ją padėti į lentyną. Reikia kruopščiai apgalvoti, kaip prekė atrodys, kad patrauktų potencialaus pirkėjo dėmesį.
„Didžiausias iššūkis, su kuriuo susiduria prekės ženklai – tai būti pamatytiems. Tačiau paradoksalu, kad šiandien vyrauja tendencija atsisakyti margumo. Svarbu tampa atidžiai atsirinkti svarbiausius pakuotės grafinius ir tekstinius elementus bei pasirinkti aiškią spalvinę sistemą, kad vizualiniame triukšme būtumei pastebėtas“, – pabrėžia E. Kavarskas, vienas iš komisijos narių eksploatacinius skysčius transporto priemonėms gaminančios įmonės „Lesta“ ir Vilniaus dailės akademijos rengiamame pakuočių konkurse.
Šio konkurso, kuriame dalyvavo Vilniaus dailės akademijos Grafinio dizaino katedros studentai, tikslas – sukurti „Lesta“ variklių alyvų pakuočių koncepciją. Iš 14 konkurse dalyvavusių studentų buvo atrinkti trys geriausieji, kurių idėjos bus pateiktos įmonei.
„Galvodami apie naują pakuotę variklio alyvai, nutarėme sujungti verslo, mokslo ir meno jėgas. Paskelbėme konkursą, kuriame savo gebėjimus ir kūrybingumą gali parodyti būsimieji specialistai. Juk šiandien, norėdamas išsiskirti iš kitų prekės ženklų, turėti konkurencinį pranašumą ir, svarbiausia, pasiekti pirkėją, turi būti atviras naujovėms. O kas geriausiai jaučia dabarties tendencijų ir madų pulsą jei ne studentai“, – sako „Lesta“ direktorius Mindaugas Stankevičius.
Dažniausiai klystama su šriftu
Konkurso dalyvių laukė nelengva užduotis, kadangi sukurti gerą pakuotę – ilgas ir daug kantrybės reikalaujantis darbas, kuriame neišvengiamos klaidos. Pakuočių dizaino specialybę Vilniaus dailės akademijos studentams dėstantis E. Kavarskas sako, kad pagrindinė klaida, kurią šiuo metu daro net ir patyrę pakuočių kūrėjai, yra šriftai.
„Dažnai pakuočių kūrėjai nesugeba sustyguoti gamintojo pateiktos informacijos taip, kad būtų aišku – kur produkto pavadinimas, kur rūšis, o kur vardinami privalumai bei koks turi būti santykis tarp visų šių dalių“, – sako pakuočių dizaineris.
Kitą didelę klaidą daro ir patys gamintojai. Kuriamas pakuotes jie vertina dizainerių atsiųstose prezentacijose, baltame fone arba pasidarę prototipus ir sudėję juos ant neutralios spalvos stalo.
Tačiau realiame gyvenime, sako E. Kavarskas, supakuotam produktui teks kautis dėl dėmesio aršios konkurencijos sąlygomis, todėl būtina atlikti testus ir pažiūrėti, kaip pakuotė atrodys lentynoje, tarp begalės konkurentų.
„Fotomanipuliacijos pagalba įkomponuokite siūlomą pakuotės vaizdą tarp konkurentų, tuomet prisimerkite, kad vaizdas išsilietų, ir įvertinkite, ar išliko pakuotės forma, spalva ir grafiniai elementai“, – pataria pakuočių kūrėjas.