• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Kai į Somalio piratų rankas pakliuvo ir Lietuvos pilietis klaipėdietis Pavelas Galijevskis, piratavimo tema tapo aktuali ir mūsų šaliai. Kaip jiems pavyksta užgrobti didžiulius tanklaivius, kodėl tame rajone budintys karo laivai yra bejėgiai? Apie tai kalbėjomės su Lietuvos kapitonais, kuriems teko dirbti tuose kraštuose ar net matyti, kaip piratai užgrobia laivą.

REKLAMA
REKLAMA

Ką tik iš tolimo užjūrio pailsėti po reiso į Klaipėdą grįžęs kapitonas Hubertas Zažeckis 4 mėnesius plukdė Vokietijos kompanijos laivu "Jasper S" konteinerius tarp Pietų Afrikos Respublikos ir Izraelio uostų. Jam piratais garsėjančia Adeno įlanka ir Somalio pakrante teko plaukti ne vieną kartą.

REKLAMA

Pasak kapitono, iki tol, kol piratai neužgrobė vokiečių konteinervežio "Hansa Stavanger" ir amerikiečių "Maersk Alabama", jis buvęs ramus. Jo laivas greitas, plaukia 18-19 mazgų, užpuolikams jis buvo neįveikiamas. Iki šiol dažniausiai grobiu tapdavo ne daugiau kaip 12 mazgų greičiu plaukiantys tanklaiviai žemais bortais.

Visi laivai, nuolatos plaukiojantys tame rajone, imasi šiokių tokių priemonių. Adeno įlankoje yra tam tikra tvarka. Sakykime, 10 val. laivai plaukia 10 mazgų, 11 val. - 12 mazgų, visi jie grupuojasi. H. Zažeckio manymu, jeigu būtų laikomasi nurodymų, užgrobtųjų būtų kur kas mažiau.

REKLAMA
REKLAMA

Į tą rajoną nukreipti palydovai, kad jame esantys laivai gautų visą informaciją. Tačiau teorinės žinios yra viena, o savo akimis pamačiusieji, kas vyksta, nustemba. Vis dėlto dažniausiai piratams į rankas patenka tie, kurie neturėdami jokios informacijos plaukia tiesiai ir po vieną.

Pirmiausia šaudo

Adeno įlankoje yra daug žvejų. Jie turi vieną vadinamąjį motininį 20-25 m ilgio laivą ir tris greitaeigius katerius. Greitai plaukiodami kateriais suvaro žuvis į vieną vietą, o pagrindinis laivas atplaukia ir sugaudo jas tinklais. H. Zažeckio teigimu, piratai elgiasi lygiai taip pat. Jie irgi turi vieną pagrindinį laivą ir greitaeigius katerius, apsimeta žvejais, o paskui atakuoja. Jų veiksmai - abordažas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Pirmiausia jie pradeda šaudyti, kad laivas sustotų, o tada priplaukia ir naudodami virves ar aliuminines kopėčias gražiai užlipa į jį. Instrukcijose patariama nesigąsdinti ir iki paskutinių akimirkų stengtis manevruoti, bet neprarasti greičio. Laivui plaukiant visu greičiu piratams sunku įlipti.

Beje, laive "Afrika Star", kurio piratams vis dėlto nepavyko užgrobti, ant lejerių buvo pritvirtinta spygliuota viela. Užpuolikai susižalojo rankas ir ataką nutraukė.

REKLAMA

Keičia taktiką

Anot H. Zažeckio, pastaruoju metu piratai keičia taktiką - anksčiau šaudydavo nesitaikydami tik tam, kad išgąsdintų įgulą. Po apšaudymo konteinervežyje "Hansa Stavanger" užsidegė antstatas ir gyvenamosios patalpos. Į vieną laivą jie mėtė granatas, pataikė į kapitono trečiojo padėjėjo kajutę.

Dabar jie atsargesni ir labai daug treniruojasi. Šiemet užgrobtų laivų buvo palyginti mažai, nors užpuolimų pasitaikydavo vos ne kiekvieną dieną. Lietuvos kapitono manymu, dirbo mėgėjai, tad jiems nepavykdavo užgrobti. O pastaruoju metu vėl buvo užimamas vos ne kiekvienas sutiktas laivas.

REKLAMA

Visi tikėjosi, kad piratai išsigąs karinių laivų, kurių Adeno įlankoje, pasak H. Zažeckio, labai daug. Jie kartais konvojuoja tanklaivius. Tačiau piratai persimetė toliau į vandenyną, o jo kontroliuoti neįmanoma. Pasak pokalbininko, piratų yra tiek daug, kad nežinai, kada juos sutiksi.

2002-aisiais keliaujant pro Somalį buvo rekomenduojama plaukti nuo kranto per 50-60 jūrmylių (apie 100 km), dabar jau 600 jūrmylių (daugiau kaip 1000 km). Šiuo metu visi užpuolimai yra jau toli nuo krantų ir ten, kur niekas nesitiki.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Svarbiausia - pastabumas

"Puolamo laivo įgula yra beginklė, tad nieko negali padaryti. Šiuo metu tarptautiniai įstatymai neleidžia laivuose turėti ginklų. Jeigu ekipažas būtų ginkluotas, tada nežinau, ką reikėtų piratams išgalvoti. Dabar jie grobia laivus žinodami, kad nesutiks ginkluoto pasipriešinimo. Beje, jie neturi tikslo žudyti. Žino, kad jeigu pradėtų tai daryti, tada su jais būtų susidorota.

REKLAMA

Norint išsigelbėti nuo piratų, reikia suprasti, ką jie daro ir ko nori, kad ir jiems nelengva. Jie nuplaukia į vandenyną po 300 jūrmylių (apie 600 km) nežinodami, kada būtent toje vietoje praplauks laivas. Jie kelias dienas laukia, jiems reikia ir maisto atsargų, ir vandens. Be to, jie niekada nedirba naktį, nes yra atsargūs.

Pagrindinė priemonė įgulų kovoje su piratais - pastabumas. Pamačius "motininį" laivą už 5-7 mylių (8-10 km), reikia parodyti jam tai ir plaukti toliau. Jis nesivys, nes yra lėtaeigis. Užgrobti bando greitaeigiai kateriai. Jeigu parodysi, kad juos matai, ir darysi kokius nors veiksmus, jie dar pagalvos, ar pulti tave. Nemanau, kad labai ilgai vytųsi, nes bijotų per daug nutolti nuo "motininio" laivo", - pasakojo vokiečių laivui vadovavęs Lietuvos kapitonas.

REKLAMA

Piratai bijo audros

Pasak H. Zažeckio, pastaruoju metu piratai vėl suaktyvėjo vien dėl to, kad Arabijos jūroje ir pačioje Adeno įlankoje netrukus prasidės musonų sezonas. Gegužę čia bus vėjuota ir banguota. Esant tokioms oro sąlygomis jie paprasčiausiai negali išsilaipinti į kitą laivą.

"Pernai vasarą drąsiai plaukiau pro Somalį ir 100 jūrmylių nuo kranto atstumu. Nors gabenau naftos platformų įrangą, jūrinį cementą, ne vieną milijoną dolerių kainuojantį krovinį, piratų nebijojau - žinojau, kad jų nebus. Siautė 8-9 balų audra, o jų laivai tokiu oru negali plaukti. Be to, mano laivas buvo didelis - 30 tūkst. tonų talpos, jo bortas - beveik 10 metrų aukščio", - pasakojo kapitonas Juozas Liepuonius.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Padėti negalima

"Teko matyti, kaip užgrobė laivą, ir aš nieko negalėjau padaryti. 6 val. ryto prasilenkėme su tanklaiviu "Long Champ". Po 10 minučių jis pradėjo kviesti į pagalbą karinius laivus. Matėme tik piratų "motininį" laivą, puolančio katerio - ne. Viskas įvyko labai greitai. Piratai pirmiausia apšaudė tanklaivį, jis bandė manevruoti, prarado greitį ir užpuolikai sulipo į jį. Priplaukė 3 kariniai laivai - indų, vokiečių ir amerikiečių, bet ir jie nieko negalėjo padaryti.

REKLAMA

Ką mes darėme? Plaukėme kuo greičiau tolyn. Mes galime išgelbėti skęstantį laivą, padėti įgulai, sušelpti maistu ir t. t. Tačiau padėti per piratų antpuolį - tas pat, kas karo metu be ginklo pulti priešą. Jeigu būtume grįžę, galbūt būtų buvęs dar vienas užgrobtas laivas", - pasakojo H. Zažeckis.

Laivuose - spec. pajėgos

Dabar praktiškai visi laivai ir kroviniai, kurie gabenami per Indijos vandenyną, yra apdrausti ir nuo piratų užpuolimo. Pasak H. Zažeckio, garsi pasaulyje konteinerių kompanija "Maersk" jau negabena krovinių per Adeno įlanką, nors tai trumpiausias kelias. Jos laivai jau plaukia pro Gerosios Vilties kyšulį. Anot kapitono, tačiau ne visi krovinio siuntėjai sutiktų mokėti už jo gabenimą triskart brangiau. Pavyzdžiui, iš Mombaso plaukiant į Džibutį tiesiai būtų apie 1000 jūrmylių, o apeinant reikėtų įveikti apie 3 tūkstančius.

REKLAMA

Jau pasigirsta nuomonių, kad reikia ginkluoti įgulas. Tačiau jų nariai nėra mokomi naudotis ginklu, tad gali būti daug aukų. Pasak J. Liepuoniaus, amerikiečiai jau parodė, ką reikia daryti. Vienų derybų metu jų įgula buvo išlaisvinta, įkaitu liko tik vienas kapitonas su 4 piratais. Snaiperiai 3 jų nušovė, o kapitonas su likusiuoju pats susitvarkė.

REKLAMA
REKLAMA

Šiuo metu jau pritariama idėjai, kad į civilius laivus, plaukančius Adeno įlanka, reikia sodinti specialiųjų pajėgų karius. Manoma, jog tai būtų pigesnis variantas nei didelio būrio laivų patruliavimas.

Pasak H. Zažeckio, Adeno įlankoje dabar teikiama tokia paslauga - 4-5 ginkluoti žmonės kartu su laivu plaukia iki pat Sueco kanalo. Jiems tereikia kartą išeiti ant denio ir iššauti, ir piratai nebepuls. Tačiau tai kainuoja, todėl ne visos kompanijos naudojasi tokiomis paslaugomis.

Abu kalbinti Lietuvos kapitonai mano, jog didžiausia problema yra pats nekontroliuojamas Somalis. Pasak J. Liepuoniaus, ši šalis tampa pasaulio sąvartynu - į ją vežama ir iš Europos, ir iš Amerikos įvairios medžiagos, netgi radioaktyvios atliekos. Somalyje kiekvienas karaliukas savo žemėje gali daryti ką nori. Tad pirmiausia turėtų būti atkurta valstybė. Dabar ten piratai laikomi vos ne didvyriais, maitinančiais nuskurdusį kraštą.

J. Liepuoniaus nuomone, Somalio piratai yra panaudojami kaip įrankiai. Informaciją, kur kokie laivai plaukia, jie gauna iš Sueco kanalo. Kitas informacijos šaltinis - piratų "motininis" laivas turi laivų atpažinimo sistemą AIS. Taigi būdami už kelių šimtų mylių piratai žino, koks laivas plaukia, su kokiu kroviniu, kiek jame įgulos narių. Šio kapitono manymu, piratams kažkas, netgi iš europiečių, padeda, jiems vadovauja ir jais naudojasi. Pasak jo, piratus reikėtų bausti net mirties bausme, nes prasidėjus teismams jie būsią išteisinti kaip nekalti žvejai.

REKLAMA

Mokoma elementarių dalykų

Kas iš to, kad kiekvienas laivas turi laivo apsaugos pareigūną. Jie ruošiami ir Klaipėdoje - Lietuvos aukštojoje jūreivystės mokykloje, UAB "Novikontas". Pareigūnai žino, kad pavojingą rajoną reikia praplaukti dieną ir visu greičiu.

"Dėstomi elementarūs dalykai, kurie būdavo efektyvūs tuo metu, kai piratai buvo visai primityvūs. Dabar jie turi greitaeigius laivus, parengtus laivų užgrobimo specialistus, ginkluotę. Pats užpultasis laivas nieko negali padaryti", - sakė Jūreivystės mokyklos treniruoklių skyriaus vedėjas Ričardas Zažeckis, apsaugos pareigūnų rengimo instruktorius.

Pasak jo, kai buvo rengiama laivų apsaugos sistema, visas pasaulis priėjo prie išvados, kad laivų įgulų negalima ginkluoti. "Ko mokome mes, ir ko mokoma visame pasaulyje? Pagrindinis dalykas kovojant su piratavimu, jeigu jau laivas užgrobtas, visi įgulos nariai turi bendradarbiauti su piratais, vykdyti visus jų įsakymus, neerzinti, nes jie ginkluoti. Jokiu būdu laivai negali priešintis, tik gali bandyti išvengti susitikimo.

Piratų užgrobtą laivą apsupę net 5 galingi kariniai laivai yra bejėgiai, nes jame yra žmonės, kuriuos reikia išlaisvinti. Piratavimas dabar - paprasčiausias įkaitų grobimas",- "Vakarų ekspresui" sakė R. Zažeckis.

REKLAMA

Paklaustas, kodėl karo laivai negali užkirsti kelio piratams patekti į laivą, R. Zažeckis atsakė: "Aš nežinau, kodėl tokios galingos valstybės nesuranda priešnuodžių piratavimui, būdų, kaip susekti piratų laivą. Bet jeigu jis priartėja prie kito laivo tiek, kad gali pradėti šaudyti arba paleisti raketą, tada kovoti neįmanoma. Jeigu piratai patenka į laivą, tada bet koks pasipriešinimas beprasmiškas. Tada lieka tik derybos ir paprasti antiteroristinai veiksmai - įkaitų išlaisvinimas."

Dalia BIKAUSKAITĖ

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų