Dar nuo 2014 m. rugsėjo 26 d., kai ir buvo pradėti statybų derinimo darbai, Vilkaviškio savivaldybė patikino miesto gyventojus, kad už naujos autobusų stoties statybas mokės keleivių vežimo įmonė „Kautra“, kuri ir eksploatuos naująją stotį, teikdama ten vežimo paslaugas.
Tačiau šių metų sausio 17 d. UAB „Kautra“ Vilkaviškio savivaldybei pranešė, kad norint gauti bankų finansavimą projektui, savivaldybė turi prisidėti 450 tūkst. eurų. Jau kitą dieną savivaldybė parengė projektą, kuriuo numatyta iš biudžeto skirti prašytą sumą.
Galiausiai per savivaldybės tarybos posėdį sausio 25 d. pritarta prie statybų prisidėti įmonės prašyta suma, kuri bus išmokama lygiomis dalimis per 3 metus. Visas projektas kainuos apie 3 mln. eurų.
Būti ar nebūti
Vilkaviškio rajono savivaldybės tarybos narys, liberalas Gytis Lukoševičius teigia, kad sprendimą finansiškai prisidėti prie statybų, palaimino savivaldybės valdantieji. Tarybos nario manymu, konkurse dėl autobusų stoties buvo ir geresnių projektų, pavyzdžiui, siūlymas stotį ne perstatyti, o rekonstruoti.
„Savivaldybė savo ruožtu būtų galėjusi laisvai pasirinkti operatorių autobusų stoties ir gautų už tai pajamas. Šitas dalykas buvo numestas į šoną ir „Kautrai“ už dyką atiduotas tas žemės sklypas ir teisė ten statytis komercinius plotus, ir turėti sau pastatus. O savivaldybei pažadas buvo, kad pastato stotį“, – tv3.lt kalbėjo savivaldybės tarybos opozicionierius G. Lukoševičius.
Tuo metu „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas teigia, kad įmonė galiausiai buvo priversta rinkis – ar visai atsisakyti projekto, ar prašyti savivaldybės pagalbos, nes projektas pasirodė brangesnis, nei numatyta pirminėje sąmatoje.
„Toks rebusas – būti ar nebūti. Kadangi įsipareigojome savivaldybei tos stoties dalį perduoti su visu projektu, su turtu pastatytu, tai maždaug tose pačiose apimtyse mūsų įsipareigojimai ir liko. Kadangi viršijo visą biudžetą, retorinis klausimas kilo – ar padėti tašką ir užversti projektą, ar pasiūlyti savivaldybei prisidėti“, – tv3.lt pasakojo L. Skardžiukas.
Vilkaviškio rajono meras Algirdas Neiberka mano, kad savivaldybei prisidėti prie autobusų stoties statybų yra sąžininga.
„Kai projektas bus baigtas, jį atgal sugrąžintų savivaldybei kaip autobusų stotį su peronais, su privažiavimais. Tai mes numanome, kad tas prisidėjimas būtų logiškas, kad gautume tokį pastatą“, – tv3.lt sakė A. Neiberka.
„Švogerių kraštas“
Ne ką mažiau nei savivaldybės iš miesto biudžeto skirta suma vilkaviškiečius stebina ir numatytas projekto rangovas – statybų įmonė „Vilkasta“. Vienas įmonės akcininkų, nuo 1992 m. ėjęs generalinio direktoriaus ir valdybos pirmininko pareigas – dabartinis Vilkaviškio vicemeras, tarybos narys Kazys Kiaulakis. Vicemerui priklauso apie trečdalis įmonės akcijų. Šiuo metu jo sūnus Artūras Kiaulakis yra įmonės statybų direktorius.
L. Skardžiukas pripažįsta žinantis giminystės ryšius tarp vicemero ir vieno iš įmonės vadovų, tačiau nemano, kad tai didelė problema mažame miestelyje.
„Taip, gali būti gal kažkoks tai konfliktas tame, kad vicemeras yra akcininkas. Bet žinote, mažame miestelyje turbūt visi, kaip sako, švogerių kraštas. Galima ir taip pasakyti. Bet, patikėkite, rinkomės ir daug buvo, pasirinkome todėl, kad sąlygos geresnės, o ne todėl, kad vicemeras. Vietinė firma ir stengėsi, kad turėtų vietoje darbo. Tokie darbai vietinei firmai tikrai ne kiekvieną dieną tenka“, – teigė L. Skardžiukas.
Anot „Kautros“ vadovo, rangovų įmonė ieškojo konkurso būdu.
„Rinkomės iš aštuonių įmonių, tai buvo aštuonioms įmonėms išsiųsti kvietimai. Gavome iš šešių firmų pasiūlymus. Dviejų patys nelabai norėjome, nes gan silpnokos buvo. Liko keturios ir jas konkursavome. Finišo tiesiojoje liko dvi, tai pasirinkome geriausią“, – pasakojo L. Skardžiukas.
Įžvelgia paranoją
Pats vicemeras K. Kiaulakis teigia nusišalinęs nuo visų balsavimų, susijusių su „Vilkasta“.
„Čia, Vilkaviškyje, kai kuriems asmenims nuo mano pavardės, nuo mano verslo ir politikos visą gyvenimą yra paranoja. Supraskite mane teisingai. Dieną naktį miegu ramiai, niekam nesu prasikaltęs, savo darbą tiek versle dirbau, tiek politikoje dirbu sąžiningai. Ten, kur man galima dalyvauti, dalyvauju, kur negalima, aš nedalyvauju“, – tv3.lt teigė K. Kiaulakis.
Vicemeras kaltinimų šiuo klausimu teigia sulaukiantis ne pirmą kartą. O šią „paranoją“, kaip pats sako, yra linkęs gretinti su artėjančiais rinkimais.
„Bet aš atsiprašau, nei aš pavardės pakeisiu, nei aš verslo fiktyviai perrašysiu kažkokiam žmogui, kaip Lietuvoje madinga, nei aš skirsiuosi su šeima. Viskas, tai yra šventas reikalas. O šiaip, kadangi aš turiu viešus ir privačius interesus, aš nenorėčiau kalbėti šia tema“, – sakė K. Kiaulakis.
Tuo metu meras A. Neiberka sakė dar nežinantis, kokią įmonę kaip rangovą išsirinko „Kautra“, mat sutartis su rangovais dar nepasirašyta.
„Manyčiau, kad reiktų sulaukti, kas čia bus statytojai. Aš už savivaldybę būčiau atsakingas“ – kalbėjo A. Neiberka.
Viešųjų pirkimų tarnybos duomenimis, Vilkaviškio rajono savivaldybės administracija su „Vilkasta“ nuo 2003 m. savarankiškai pasirašė sutarčių dėl rangos darbų, kurių suma viršija 7,6 mln. eurų. Į šią sumą neįtraukiami rangos darbai, kur „Vilkasta“ dalyvauja kaip ūkio subjektų grupės dalis.