Lietuvos vežėjai gali trumpai atsipūsti - degalų kainos pastaruoju metu ne tik stabilizavosi, bet ir krito. Tačiau bankrotų tikimybė nemažėja dėl krintančios vežėjų paslaugų paklausos, rašo ketvirtadienio "Respublika".
Rugsėjį mažės autobusų maršrutų
Tolimojo keleivinio transporto kompanijos UAB „Toks“ generalinis direktorius Arūnas Indrašius „Respubliką“ patikino, kad vis dar ketina atsisakyti dalies maršrutų, mat neką tepakito ir situacija, o ir degalų pigimo stabiliu pašnekovas nelaiko.
„Jei mes būtume garantuoti, kad ji vėl nepakils, būtų galima skaičiuoti. Bet kad nėra to aiškumo - gal kitą dieną vėl šoktelės kaina. Sąnaudos labai išaugo - reikalingi papildomi milijonai“, - aiškino jis.
Tačiau klientams pakenkti bendrovė nesiruošia ir savo sprendimus paskelbs iš anksto - rugsėjo pradžioje, o maršrutus uždarys mėnesio viduryje. „Nuo rugsėjo vidurio, šiaip ar taip, prasideda sąstingis. Stengsimės nepakenkti keleiviams - negalime uždaryti maršrutų, kada mums patogu“, - pabrėžė A.Indrašius.
Bankrotų neišvengsime
UAB „Vylaista“ direktorius Vytautas Milėnas „Respublikai“ pripažino, kad atlėgus kainų karštinei tapo šiek tiek ramiau. „Mums kas mėnesį išlaidos tam pačiam kiekiui degalų išaugdavo apie 20 proc. Dabar jos truputį mažėja - šiek tiek atsigausim. Ir mūsų gyvenimas šiek tiek prasitęs“, - džiaugėsi V.Milėnas.
Tačiau pašnekovas piktinosi, kad ne taip greitai, kaip žaliavinė nafta, pinga kuras. Be to, pasak jo, kaina, palyginti su praėjusių metų gruodžio 31 diena, gerokai pakilo. Esą pervežimų kainų mažinti negalima dėl per didelės konkurencijos, ekonominės krizės ir nykstančio pervežimų poreikio.
„Tas kritinis procesas, matyt, truks dar dvejus trejus metus“, - svarstė pašnekovas.
Nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ viceprezidentas Mindaugas Grigelis taip pat teigė, kad vežėjai džiaugiasi kiek atpigusiais degalais, tačiau į ateitį žvelgia su nerimu. Juolab kad protesto akcijų metu pasakytas prognozes apie vežėjų įmonių bankrotus šis procesas tik atitolina.
„Labiau vežėjams atsilieps bendra ekonominė situacija tiek Lietuvoje, tiek Europoje. Jai kylant vežėjų poreikis auga, lėtėjant - mažėja“, - aiškino pašnekovas.
Būtent dėl šios priežasties esą krovinių vežėjai neturi galimybės pakelti pervežimų kainų. O keleivių vežėjai, anot M.Grigelio, artimiausiu metu ir pakels kainas tiek, kiek jiems leis Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija. Šiuo metu prognozuojamas tarifas - iki 30 centų keleiviui už kilometrą.
Bareliai nieko nereiškia?
AB „Mažeikių naftos“ verslo plėtros vadovas Sigitas Zakalskis „Respublikai“ aiškino, kad nuo žaliavinės naftos kainų naftos produktų kainos visiškai nepriklauso.
„Naftos produktų kainos pasaulyje nusistato paprastu principu: kas kiek gali mokėti. Kainos keičiasi kiekvieną dieną, - aiškino pašnekovas. - Gali būti, kad vieną dieną nafta pabrangs, o naftos produktai atpigs - būna ir tokių atvejų. Bet tokios tiesioginės priklausomybės, kad žaliavinė nafta pabrango 5 proc. ir naftos produktai pabrangs 5 proc., nėra“.
Eglė JOCIŪTĖ