Indrė Mikelionytė
Ko ko, bet ryžto Alytaus verslininkams Laimučiui Kumečiui ir Martynui Macikui tikrai netrūksta. Jie - natūralios kosmetikos gamintojai, slypintys po prekiniu ženklu VIVI. Teiginys, privertęs praverti įmonės duris: nuo šiol Alytuje gaminama natūrali ir pilna gyvybės kosmetika. Argi?
Nes to reikėjo
Prieštarauti tam, kad pirmoji pažintis įstringa visam gyvenimui, neverta, tam, kad žmogų pasitinkame pagal rūbą, o palydime pagal protą, - irgi nederėtų. Gal ir nevisiškai taiklus palyginimas, bet pirmoji pažintis su VIVI kosmetika parodoje „Alytus 2013“ irgi peraugo į platonišką simpatiją, nuo šiol ji lydima ne tik besigėrint parduotuvių dizainu, bet ir gamybos technologijomis ir verslo filosofija. Ar ši pažintis su VIVI užkrės visą Alytų, Lietuvą, o galbūt visą Europą ar Rytų šalis? „Alytaus naujienos“ domisi, kodėl du jauni vyrai pasirinko tokią veiklos sritį ir kodėl apie tai, kad Alytuje gaminama natūrali kosmetika, dar ne visiems teko girdėti. Mūsų miestas nuo seno garsėjo buitinės chemijos gamintojo statusu, nuo šiol galima pridėti: „ir natūralios kosmetikos“. Šiandien šią veiklą plėtoja du entuziastai, kuriuos supa darnus kolektyvas. „Svarbiausia, kad žmonėms darbas teiktų malonumą ir džiaugsmą.
Darome tai, kas patinka, tuomet neskaičiuoji laiko, 24 valandas per parą gyveni darbu. Apie darbą mąstau visur ir visada: valgydamas, vaikščiodamas, prieš miegą, o ir susapnuoti tenka. Jeigu pajausčiau, kad dirbu, to nedaryčiau“, - tikina Laimutis. Prieš pradėdami plėtoti natūralios kosmetikos gamybos ir pardavimo verslą, tiek Laimutis, tiek Martynas sėmėsi kitokios darbinės ir gyvenimo patirties, o tai, kad kosmetikos rinkoje juodu švystelėjo tarsi kometa - ilgo darbo rezultatas. „Kai kiti klausia, kaip taip greitai pavyko prasibrauti į šią rinką, tikiname, jog taip nėra. Kiekvienas į šį verslą atsinešėme patirtį, supratimą ir suvokimą. Pačiam praeityje yra tekę importuoti kosmetiką, dirbti visoje Lietuvoje.
Per daug metų formavosi nuomonė, ko reikia klientui, ko trūksta ir koks turi būti produktas. Dabar mes turime tai, ko norėjome. Pataikyti į dešimtuką - pagaminti reikiamą produktą nebuvo sunku, nes tai - ne vienų ir ne dvejų metų darbo rezultatas“, - pasakoja M.Macikas. Jeigu skaičiais: UAB „Gangas“ įkurta 2008 metais, o natūralios kosmetikos gamyba verčiasi nuo 2010-ųjų. Per tą laiką ieškota sprendimų, ko reikia, kaip turi atrodyti produktas, įmonės vizitinės kortelės - parduotuvės dizainas. Už pastarąjį vadovai giriami ir architektų, ir dizainerių. Įsitikinti galima tik apsilankius!
Pradžia - Himalajų druska
Nors atrasti save reikia laiko, vieniems tai užtrunka ilgiau, kitiems - trumpiau. Šiandien jau niekas nesistebi, kai įmonė užsiima ir statybomis, ir telekomunikacijomis. Platus veiklos spektras tik iliustruoja verslių žmonių ryžtą. Juk ne be reikalo sakoma, kad tik tie, kurie rizikuoja nueiti per toli, sužino, kaip toli gali eiti. Antai Laimutis ir Martynas savo bendrą verslo kelią grindė ne kosmetika, o Himalajų druska, kiek vėliau prasidėjo ir dantų šepetėlių su anglimi prekyba. Ar daug alytiškių žino, kad šiandien Alytaus pramonės rajone veikia Himalajų druskos pakavimo gamykla, ar žino, kiek jos tonų iš Pakistano ar Indijos atkeliauja į žaliąją Dzūkiją? Martynas šypsosi: „Mūsų tikslas buvo ją eksportuoti, nes Lietuvos rinka nėra didelė, galvojome apie platesnius vandenis. Mes pirmieji Himalajų druską išvežėme į Baltarusijos prekybos centrus, netrukus ji pasieks ir Rusijos rinką. Kai pastatėme druskos pakavimo liniją, pirkome pirmąjį druskos konteinerį, iš mūsų juokėsi, ką veiksite su tokiu kiekiu?
Negaliu to garantuoti, bet, mano manymu, šiandien Baltijos šalyse pas mus stovi viena didžiausių gamyklų, kuri perdirba Himalajų druską, mes turime didžiausią kiekį - mūsų sandėliuose jos visada daugiau kaip 100 tonų.“ Visgi pradžios istorija su Himalajų druska turi dar vieną priešistorę. „Mūsų istorija gal net juokinga, nes pradėjome tarsi patys neįsivaizduodami, kas bus toliau. Bendrame gimtadienyje Martynas papasakojo turintis minčių, kokio produkto reikia rinkai, tačiau nežinojo, kur gaminti. Aš darbavausi soliariumų versle, todėl turėjome gamybos pasą, iš karto paskatinau imtis šios idėjos. Tą vakarą draugai iš mūsų šaipėsi: „Jaunieji gimtadienio verslininkai.“
Po mėnesio jau prasidėjo darbas su Himalajų druska“, - mena L.Kumetis. Jam antrindamas kolega juokiasi, jog tąsyk supratimas buvo paprastas - atsisėdi, susidedi ingredientus ir maišai - taip atsiranda natūralus kremas. Šiandien VIVI kosmetika turi savo veidą, ji - pilna gyvybės ir yra natūrali. VIVI produkcija gaminama naudojant pažangiausią įrangą, kurią įsigyti padėjo Alytaus darbo biržos projektas „Kosmetikos gamybos modernizavimas“. VIVI gamybai naudojamos tik ekologiškos plaunamosios medžiagos šampūnuose, plovikliuose ir skalbikliuose, tik ekologiški emulsikliai, maistiniai konservantai, natūralūs kvapai ir spalvos. „Natūralumas buvo tai, ko mes ieškojome. Peržiūrėta šimtai kompanijų, jų pasiūlymų. Šiandien turime labai daug tiekėjų, su kuriais bendraujame tiesiogiai, todėl galime pasiūlyti geriausią kainos ir kokybės santykį“, - sako VIVI vadovai.
Stereotipų laužytojai
Šiandien didžiausias įmonės uždavinys ne tik parduoti, bet ir šviesti visuomenę, keisti jos požiūrį ir laužyti nusistovėjusius stereotipus - formuoti visuomenės nuomonę.
Vienas stereotipų: natūrali kosmetika - brangi kosmetika. „Iš esmės taip nėra. Mes galime pagrįsti, kodėl natūrali kosmetika vertinama kaip brangi. Priežastis paprasta - didžioji dalis produkcijos importuojama, todėl savo pyrago dalį pasiima visi: ir platintojai, ir pardavėjai, nes ta produkcija pereina per kelias rankas. Lietuvoje yra gamintojų, kurie gamina natūralią kosmetiką, tačiau mūsų išskirtinumas leidžia rasti vietą rinkoje - gaminame visiškai natūralią ir biologiškai aktyvią produkciją. Yra tokių, kurie gamina natūralią, bet ji tik natūrali. Klausimas, ar moteriai, kuriai per 30 metų, padės tik aliejai? Tikriausiai ne, iš tikrųjų reikia aktyvių ingredientų, kurie padėtų daryti efektą, kurie būtų pagrįsti moksliniais tyrimais. Mes aktyvias medžiagas perkame tik iš patikrintų kompanijų, todėl drąsiai galime džiaugtis, kad esame išskirtiniai šioje rinkoje, o mūsų kaina išties nėra didelė“, - įsitikinę įmonės vadovai.
Ne ką mažiau pasklidęs mitas, jog natūralios kosmetikos tinkamumo vartoti laikas itin trumpas. Šiandien VIVI produkcija tinkama naudoti 6-9 mėnesius. „Labai paprastas pavyzdys: jeigu natūralus kremas atidaromas atsukamu dangteliu ir kiekvieną kartą tepamas pirštu, kaskart įnešant bakterijų, jo galiojimo laikas gerokai sumažėja. VIVI produkcija sąlyčio su aplinka neturi, todėl galiojimo laikas pailgėja. Visi žino, kad konservantai yra negeras dalykas, o natūralūs konservantai - geri ir brangūs, juos savo gamyboje ir naudoja VIVI. Todėl vertinti pagal galiojimo laiką netikslinga. Daug naudingiau pagalvoti, kokį produktą naudoji, ar jį naudodamas nedarai dar didesnės žalos savo odai“, - tikino M.Macikas.
Ambicingi planai
Šiandien Alytuje veikia dvi VIVI parduotuvės, tačiau dar šiemet jų skaičių ketinama padidinti iki dešimties. Anot M.Maciko, parduotuvių modelis jau sukurtas, todėl tikimasi, jog jų atidarymas vyks sparčiu tempu. Jau visai netrukus duris pravers Klaipėdos ir Vilniaus natūralios kosmetikos VIVI parduotuvės. Gimtąja šalimi nežadama apsiriboti. „Šiuo metu VIVI produkcija ruošiama sertifikacijai, tai mums leis plėstis kitose šalyse. Mūsų pritaikytas modelis veiks franšizės principu. Norisi tikėti, kad tai, ką mes kuriame iš visos dūšios, taps ir kitų žmonių džiaugsmu bei kasdieniniu gyvenimu. Įsigydami franšizę partneriai gaus viską - nuo dizaino iki programų parengimo. VIVI jau labai laukiami užsienyje, tai mus džiugina“, - šypsodamiesi pasakoja VIVI įkūrėjai. Su VIVI susipažino ir kitų šalių gyventojai, šis prekinis ženklas laukiamas ir Didžiojoje Britanijoje, Estijoje, Latvijoje, VIVI parduotuves ketinama atidaryti Rusijoje, Baltarusijoje. Dar vienas ambicingas įmonės vadovų planas gimtajame mieste - pastatyti didžiausią ir moderniausią Baltijos šalyse natūralios kosmetikos gamyklą: „Mes ne tik ruošiamės ją pastatyti, mes ją ir pastatysime, nes išvysčius eksportą ši niša yra labai gera.
Pastačius tokią gamyklą būtų sukurta daug gerų darbo vietų miestelėnams, tikimės, jog prie šio projekto prisidės ir savivaldybė. Svarbiausia, kad yra istorija, produktas ir nuoširdus požiūris į darbą. O visi, kurie išbandys VIVI, sugrįš. Tuo mes net neabejojame.“ „Kai darai tai, kas tau patinka, žmonės tą jaučia, mes turime tarsi apsaugą“, - įsitikinęs L.Kumetis.
Saugo vertybės ir tikėjimas
Žodis „apsauga“ lydi VIVI sėkmę, tačiau taip pat gali drąsiai sietis ir su Pilnų namų bendruomene bei jos steigėju kunigu Valerijumi Rudzinsku. „Mes remiame bei padedame kuo galime Pilnų namų bendruomenei. Kunigas Valerijus tapo mūsų globėju, jis mumis tiki, žino mūsų požiūrį į darbą. Džiaugiamės, kad gauname jo palaikymą. Kai sekasi, tuomet reikia dalintis savo pasiekimais ir darbo rezultatais su kitais“, - gyvenimo ir darbo filosofiją atskleidė Laimutis. Tęsdamas tikina, kad svarbu, jog žmonės tiek darbe, tiek namie jaustųsi gerai: „Mes norime kurti tokias darbo vietas, kad žmonės galėtų džiaugtis. Yra žmonių, kurie nesupranta, kad darbe galima džiaugtis. O kodėl gi ne?
Mes stebuklingos formulės nekuriame, bet nelaimingų žmonių pas mus nėra.“ Juokaudamas iliustruoja tikru vadybos pavyzdžiu. Darbuotojų grupės yra trys: tie, kurie stengiasi ir kuriems sekasi, - tai laimingi žmonės, tie, kurie stengiasi, bet kuriems nesiseka, - patekę ne į tą traukinį, ir tie, kuriems sekasi, bet kurie nesistengia. UAB „Gangas“ vadovų uždavinys - juos atpažinti, pirmuosius girti, antruosius laiku paleisti, o trečiuosius - svarbiausia atpažinti. „Džiaugsmas yra stiprybė, kaip ir tikėjime“, - reziumuoja VIVI kūrėjai, kurių planuose daugybė minčių ir idėjų, susijusių ir su gimtojo miesto gerove, ir su naujų darbo vietų steigimu.