Kol kalbėjomės su „Pigu.lt“ įkūrėju Dainiumi Liuliu, jis jaukiai gurkšnojo arbatą. Žinoma, iš „Pigu.lt“ logotipu pažymėto puodelio.
Tai truputį stebino, nes susitikome ankstyvą rytmetį, kai ne vienas verslininkas vietoj arbatos mieliau renkasi puodelį kavos. Pats D. Liulys pasakojo daug kavos negeriantis, nors dirba kone 12 valandų per parą. Toks darbas, beje, anot jo, viena iš bendrovės „Pigu“ ir elektroninės parduotuvės „Pigu.lt“ sėkmės priežasčių.
Laisva niša
Mintis apie elektroninę parduotuvę D. Liuliui kilo prieš penkerius metus, 2007-aisiais. Tuomet verslininkas dirbo vienoje telekomunikacijų įmonėje. „Daug dirbdavau, o po darbo vis tiek reikėdavo eiti į parduotuves ko nors nusipirkti, nors buvo gaila skirti tam laiko, – prisiminė pašnekovas. – Mėginau pirkti užsienyje, tačiau prekės į Lietuvą keliaudavo ilgai. O lietuviai mažiau linkę planuoti, jiems reikia daikto čia ir dabar. Tada supratau, kad Lietuvoje turime laisvą elektroninės prekybos nišą.“
Iš pradžių D. Liulys galvojo apie parduotuvę, kurioje savo prekių galėtų pardavinėti kiti vartotojai, taip pat apie portalą, kuriame būtų prekiaujama mobiliaisiais telefonais, mat tokį verslo modelį jam teko matyti Latvijoje: „Tačiau tada apskaičiavome, kad 8 iš 10 šalies mobiliųjų telefonų yra parduoti operatorių kartu su planais. Taigi planas žlugo.“
Šiandien D. Liulys džiugiai sako, kad jo sukurtas verslas pranoko pirminius lūkesčius. „Iš pradžių manėme, kad prekiausime be sandėlių, kad pirksime prekes iš vietinių tiekėjų, nes taip patogiau, o viskas pasisuko taip, kad dabar turime didelį sandėlį, kuriame prekių yra už 7 mln. litų, daug prekių perkame užsienyje, importuojame, patys suteikiame garantiją. Verslo idėja kitokia nei manėme iš pradžių“, – šypsojosi „Pigu.lt“ vadovas. Jis prisipažino, kad elektroninės prekybos švyturiu, į kurį norisi lygiuotis, laiko užsienio milžiną „Amazon.com“.
Rakštis
Pradedant elektroninės prekybos verslą D. Liuliui teko išklausyti ne vieną nuomonę, kad tai prasta mintis. Tačiau į tokias pastabas verslininkas tik gūžtelėdavo pečiais: „Žinojau, kad bus sunku.“
Tiesa, didžiausia problema tada, 2007-aisiais, kai kilo mintis apie „Pigu.lt“, buvo geri darbuotojai. „Jų buvo sunku susirasti, nes tais metais visų atlyginimai buvo geri, augo ekonomika. Ieškant naujų žmonių tekdavo labai stengtis ir pardavinėti idėją. Ne vienas protingas žmogus atsisakė pasiūlymo ateiti pas mus, nes manė, kad internetinei prekybai perspektyvų Lietuvoje nėra“, – pasakojo D. Liulys.
Pagalius į ratus aktyviai kaišiojo ir konkurentai. Jie nuolat tikino, kad panašūs internetiniai projektai greitai bankrutuoja. „Ypač aktyviai tai darė konkurentai iš mažmeninės prekybos, kuriems, tiesą sakant, esame kaip rakštis. Kai nebankrutavome pirmus metus, jie vis tiek tvirtino, kad netrukus bankrutuosime“, – šypsojosi pašnekovas. Šiandien jo vadovaujamos įmonės pozicijos visai kitokios – „Pigu.lt“ vadinamas sparčiai augančiu, konkurencingu ir perspektyviu projektu.
Beje, geras darbuotojas, D. Liulio akimis, pirmiausia turi būti savarankiškas, ambicingas ir tikintis įmonės, kurioje dirba, skelbiamomis idėjomis: „Jam pirmiausia turėtų rūpėti ne tiek tai, kiek uždirbs, kiek širdžiai artimas darbas. Ne kartą teko pasimokyti, kai, rodos, puikų specialistą reikia iškeisti į mažiau mokantį, bet idėjiškai labiau tinkamą žmogų.“
Idėjai atsidavęs yra ir pats verslininkas. Dirba nuo ankstyvo ryto iki vėlyvo vakaro, be to, prisipažįsta D. Liulys, nėra linkęs skaičiuoti darbo valandų – dirba tada, kada reikia: „Viena priežastis – esu darboholikas. Kita priežastis ta, kad šis verslas labai dinamiškas ir kone kasdien laukia kokia nors naujiena.“ Verslininkas neslėpė, kad dėl begalinio atsidavimo darbui tenka pasipykti ir su artimaisiais, kai šiems pasirodo, kad dirbti jau gana.
Tinginių neaugina
Verslininkas neslėpė, kad šiandien, kai internetinė prekyba Lietuvoje auga, daugelis mano, kad tai – paprastas verslas, tad įkuria savo elektronines parduotuves. „Daugelis čia ir nusvyla. Kai atsidarai įprastą parduotuvę, moki nuomą kokiame nors prekybos centre ir esi garantuotas, kad lankytojų bus. Internete reikia lankytojų srauto, – pabrėžė pašnekovas. – Daug mažų interneto parduotuvių atsidaro ir užsidaro. Žmonės mokosi ir tai truks dar ne vienus metus.“
Jis akcentavo, kad itin svarbu atidarant internetinę parduotuvę pagalvoti apie komandą: „Tu negali būti žmogus orkestras ir daryti visko pats. Kartais žmogus turi gerų prekių ir negali jų parduoti, o kartais programuotojai sukuria puikią elektroninę parduotuvę, tačiau neturi prekių. Šitam darbui reikia komandos.“
Tiesa, prekių, kurias parduodami būtumėte garantuoti, kad jūsų elektroninę parduotuvę lankys potencialūs klientai, nėra. „Visų pirma elektroninė prekyba pradedama dėl žmonių poreikio nusipirkti pigiau. Ir prasidėjo viskas nuo brangiausių prekių – buitinės, kompiuterinės technikos, – prisiminė D. Liulys. – Dabar einama kasdienio vartojimo prekių link, klientai atrado, kad tai ne tik pigiau, bet ir patogiau.“
Šiandien „Pigu.lt“ klientai linkę tinkamų ir norimų pirkinių ieškoti ne tik namie, bet ir darbo metu. Verslininkas pasakojo, kad labiausiai lankomumas jaučiamas ryte, pietų metu ir darbo dienai artėjant į pabaigą. „Elektroninė parduotuvė leidžia negaišti laiko, ieškoti pirkinių tada, kai norisi, nors ir keliaujant autobusu“, – pranašumus dėstė D. Liulys. Jis nė kiek nesibaimina, kad „Pigu.lt“ augina tinginių kartą, neišeinančią net pasivaikščioti: „Mes išeiname pasivaikščioti į parką, užuot ėję į parduotuvę, laiką skiriame draugams.“
Nenori keisti įpročių
Dar viena klaida, kurią daro pradedantieji elektroninės prekybos verslą, – žiūrėjimas, kaip patogiau prekybininkui, ne pirkėjui. D. Liulio nuomone, lietuviai dar ilgus metus įtariai žiūrės į elektroninę bankininkystę, pirkimą internetu, išankstinį atsiskaitymą. „Taip buvo, yra ir bus. Nuo seno lietuviai bijo būti apgauti mokėdami pinigus į priekį. Ne kartą taip ir buvo nutikę, matyt, dėl šios priežasties pas mus nepritapo nė vienas kataloginės prekybos atstovas. Mūsų žmonės nepasitiki, nors kitose šalyse nuotolinė prekyba klesti dešimtmečius, – svarstė verslininkas. – Pradėdami šį verslą mes nusprendėme, kad nenorime keisti vartotojų įpročių, norime prie jų prisitaikyti.“
„Pigu.lt“ komanda pasiūlė daugybę sprendimų tiems, kurie bijo mokėti iš anksti, bijo, kad kurjeriai atveš ne tą prekę ir dėl kitko nuogąstauja. Matyt, būtent šios paslaugos lemia ir tai, kad nors didžiausia pirkėjų grupė yra 20–45 metų amžiaus, sparčiausiai auganti vartotojų grupė yra 45 metų ir vyresni pirkėjai.
Auga ir elektroninės prekybos mastai, augti žada ir bendrovė „Pigu“. Praėjusiais metais įmonė nusipirko latvišką elektroninę parduotuvę „220.lv“ ir ši per metus tapo labiausiai augančia gretimoje šalyje. Kitąmet D. Liulys žadėjo plėtrą ir į kitą kaimynę – Estiją.
„Po kelerių metų norime būti lyderiai Baltijos šalyse. Tokie ir būsime“, – neabejojo jis ir pridūrė, kad nesibaimina to, jog ir mažmenine prekyba šiandien užsiimantys konkurentai imsis interneto. Anot jo, internetine prekyba reikia gyventi, priešingu atveju tai šakos, ant kurios sėdi, pjovimas.
Vedžiodamas po „Pigu.lt“ prekių atsiėmimo punktą bei milžinišką sandėlį D. Liulys užsiminė ir apie tai, kad norėtų plėstis ne tik į gretimas Baltijos šalis, bet ir išplėsti prekių asortimentą. „Ne, maisto tikrai nepardavinėsime. Tačiau apie tokias prekes kaip skalbimo milteliai, sauskelnės pagalvojame“, – atviravo jis.
CV: Dainius Liulys Gimė 1980 m. Vilniuje Vilniaus universitete įgijo informatikos specialybės bakalauro laipsnį, studijuoja magistro studijas ISM Vadybos ir ekonomikos universitete 2003–2007 m. dirbo „Microlink Lietuva“ mažmeninių pardavimų direktoriumi Nuo 2007 m. yra UAB „Pigu“ generalinis direktorius Nuo 2011 m. – latviškos internetinės parduotuvės „220.lv“ valdybos pirmininkas Nuo 2010 m. – Lietuvos elektroninės prekybos asociacijos prezidentas
FAKTAI: „Pigu.lt“ Bendrovėje „Pigu“ dirba 90 darbuotojų, dar 30 dirba latviškoje el. parduotuvėje „220.lv“ 2011 m. bendrovė „Pigu“ įsigijo Latvijos el. parduotuvę „220.lv“ Grupės apyvarta 2008 m. siekė 4 mln. litų, 2009 m. – 12 mln. litų, 2010 m. – 20 mln. litų, 2011 m. – 43 mln. litų, 2012 m. planuojama apyvarta – 70 mln. litų Ketverius metus iš eilės „Pigu.lt“ vadinama geriausia internetine parduotuve Lietuvoje