„Permainų muzikos“ festivalis Klaipėdos koncertų salėje rugsėjo 18 dieną prasidės koncertu „Nakties šokiai“, kurio pavadinimą inspiravo suomių kompozitoriaus Aulio Sallineno kūrinys „Chamber Music III. The Nocturnal Dances of Don Juanquixote“.
Jis parašytas violončelei ir styginių orkestrui, o „šokti“ ruošiasi Mindaugas Bačkus ir jo vadovaujamas Klaipėdos kamerinis orkestras, diriguojamas Mindaugo Piečaičio.
Kompozitoriaus nuomone, „linksmi, nerūpestingi šokiai“ iš esmės yra koncertas violončelei, kuria griežiantis atlikėjas privalo perteikti vitališką kūrinio energiją. „Ši muzika - tai jautrios žmogiškos būties ir sarkastiškų, ironiškų šokinių ritmų išraiška“, - komentuoja M. Piečaitis. „Kaleidoskopiškas kūrinys, kuriame greitai keičiasi nuotaikos, tokia keista populiariosios (gerąja prasme) muzikos transformacija. Don Kichoto komizmas ir Don Žuano tragizmas – du pasauliai, kurie pareina vienas į kitą ir susipina paslaptinguose nakties šokiuose.“
Kaija Saariaho – pasaulyje išgarsėjusi Suomijos kompozitorė, gyvenanti Paryžiuje. Jos kūrybos savitumas glūdi ypač subtiliame garso pojūtyje, kuriame tarsi oras virpa perregimi skambesiai, kartais pereinantys į sodresnį sonorinį peizažą, tapomą harmonijos, faktūros spalvomis. Styginių orkestrui sukurtų „Nimfos atspindžių“ („Nymphea Reflection“) paskutinėje dalyje kaip tembrinį efektą kompozitorė panaudojo atlikėjų pašnibždomis sakomą Arsenijaus Tarkovskio eilėraštį. (Beje, šis eilėraštis skamba ir filme „Stalkeris“, kurį režisavo jo sūnus Andriejus Tarkovskis.) Pasak K. Saariaho, „tekstas nėra aiškiai girdimas, bet jo dvasia persmelkia visą kūrinį.“
Вот и лето прошло, /Словно и не бывало. / На пригреве тепло. / Только этого мало...
Emocionalus Algirdo Martinaičio styginių kvartetas „Mirtis ir mergelė“ (koncerte skambės jo versija styginių orkestrui), pasak M. Bačkaus, yra pagrįstas kontrasto principu. Ramybę ir harmoniją nugali destrukcija, akinanti šviesa grimzta į tamsų dugną, tačiau pabaigoje suskamba tylus mažorinis akordas – angelo palaiminimas.
Dvi kontrastingos dalys sudaro ir M. Bačkaus solo griežiamą latvio Peterio Vasko „Knygą violončelei“. „Kompozitorius labai gražiai jaučia melodiją, kurią priešpastato ritmizuotam garsų srautui“, - sako violončelininkas, rasdamas daug panašumų A. Martinaičio ir P. Vasko muzikos kalboje.
Mindaugų duetas koncerte dar išpildys amerikiečio Steave’o Reicho minimalistinę pjesę „Clapping music“, kurioje veiksmingai suderinama griežta struktūra ir pulsuojantis ritminis judėjimas.
„Nakties šokiai“ yra antroji koncertinė programa, kurią su Klaipėdos kameriniu orkestru rengia naujasis jo meno vadovas. Sudėtingi uždaviniai, M. Bačkaus keliami savo kolektyvui, susiję su profesinio sąmoningumo bei meninio lygio stiprinimu, koncentruojantis į atlikimo kokybę, stiliaus suvokimą, muzikos kalbos išmanymą.
M. Bačkus, M. Piečaitis ir Klaipėdos kamerinis orkestras Klaipėdos koncertų salės scenoje rugsėjo 18 dieną, penktadienį, 18 valandą atliks ekspresyvią ir kontrastingą „Nakties šokių“ muziką. Išgirskime ją, atsiverkime permainoms!