Jei per pastaruosius kelerius metus turėjote naują debeto ar kredito kortelę, galbūt pastebėjote keletą jos dizaino pakeitimų.
Skirti aklųjų naudojimui
Kortelėse vis dažniau atsiranda naujų elementų, pavyzdžiui, viename krašte išpjautos įpjovos, pagrindinėje pusėje iškili taškai ir atspausdintas, o ne įspaustas savininko vardas ir pavardė, rašo mirror.co.uk.
Šie pakeitimai padaryti dėl tos pačios priežasties – kad akliesiems ir silpnaregiams būtų lengviau jomis naudotis. Nacionalinės sveikatos tarnybos duomenimis, Jungtinėje Karalystėje apie 2,2 mln. žmonių yra praradę regėjimą, o 340 000 yra akli arba silpnaregiai.
Atsukite laikrodžius dešimt metų atgal ir dauguma debetinių ir kreditinių kortelių buvo gana panašios savo forma, dydžiu ir savybėmis. Tai reiškė, kad daugeliui aklųjų ir silpnaregių buvo sunku jas rasti piniginėje, nes jas buvo sunku atskirti nuo panašaus dydžio lojalumo ir parduotuvių kortelių.
Panašiai sudėtinga gali būti atskirti debeto kortelę nuo kredito kortelės, taip pat gali būti sudėtinga sužinoti, kurį kortelės galą reikia įdėti į kortelių skaitytuvą.
Todėl bankai, paskatinti Karališkojo nacionalinio aklųjų instituto (RNIB), pradėjo diegti funkcijas, padedančias akliesiems veiksmingiau naudotis kortelėmis.
Turi ir kitų naudingų funkcijų
Pavyzdžiui, 2015 m. „NatWest“ ir seserinis bankas RBS pradėjo platinti debeto korteles su išpjovomis kortelės šone. Taip aklasis gali sužinoti, kurį debeto ar kredito kortelės galą reikia įdėti į kortelių skaitytuvą.
Jis taip pat leidžia jiems žinoti, kad kortelė, kurią jie laiko, yra skirta mokėjimams.
RNIB vyriausiasis veiklos pareigūnas Deividas Klarkas (David Clarke) sakė, kad kai kurie paslaugų teikėjai, pavyzdžiui, „Mastercard“, turi skirtingas išpjovų formas debeto ir kredito kortelėms.
Kita naudinga funkcija – iškilūs Brailio rašto taškai, kurie leidžia naudotojams žinoti, ar jie laiko debeto, ar kredito kortelę.
NatWest ir RBS kredito kortelės turi keturis taškus, išdėstytus linija, o debeto kortelės turi šešis stačiakampio formos taškus. „Nationwide“ debeto ir kredito kortelės turi tokius pačius taškų raštus.
„NatWest“ kortelės turi ir kitų funkcijų, padedančių akliesiems ar silpnaregiams. Pavyzdžiui, telefono numeriai atspausdinti didesniu šriftu, kad juos būtų lengviau perskaityti, o kortelėje yra didelis bekontakčio mokėjimo simbolis, kad būtų aišku, jog ja galima atsiskaityti be PIN kodo.
Vyrauja skirtingos nuomonės
Debeto ir kredito kortelės gali turėti visas arba kai kurias iš pirmiau išvardytų savybių. Taip yra todėl, kad nėra vieningos nuomonės dėl tobulo kortelių dizaino akliesiems ir silpnaregiams.
Geras pavyzdys – kai kurie aklieji pageidauja, kad jų kortelės numeriai būtų reljefiniai, o kiti pageidauja, kad jie būtų atspausdinti. Anksčiau visos banko kortelės buvo reljefinės, nes anksčiau atliekant daugelį operacijų numerius reikėdavo perskaityti fiziškai.
Dabar, kai daugėja skaitmeninės bankininkystės, to daryti nebereikia, todėl įspaudai vis dažniau lieka praeityje. Kortelių teikėjai pereina prie spausdintų numerių, nes teigia, kad tokios kortelės ilgiau tarnauja.
Tačiau kai kurie aklieji mieliau renkasi senojo stiliaus įspaudus. RNIB atstovas sakė: „Atlikus apklausas paprastai gaunama 50/50 nuomonių. Daugeliui aklųjų patinka įspaudai, nes jie aiškiai parodo, kad naudojate banko, o ne parduotuvės kortelę.
Tačiau yra daug žmonių, kurie šiek tiek mato, ir jiems gali labiau patikti spausdinimas, o ne įspaudimas.“
Daugelis bankų akliesiems suteikia galimybę rinktis spausdintus arba įspaustus numerius. RNIB atstovė Clarke sakė, kad labdaros organizacija taip pat ragina bankus naudoti kontrastingas spalvas ant kortelių.
Pavyzdžiui, spausdinant informaciją spalva, kuri išsiskiria iš fono, regėjimo negalią turintiems žmonėms gali būti lengviau ją perskaityti.