Paspirtukininkai galės dardėti važiuojamąja kelio dalimi kartu su automobiliais arba dviračių takais. Socialdemokratai aiškina, jog daugiau nei pusė paspirtukininkų paspirtuko apskritai nelaiko transporto priemone ir galvoja, kad tai pramoga, kuriai eismo taisyklės negalioja.
O vairuotojai, išgirdę, jog teks dalintis keliu su paspirtukininkais, sako, kad taip jiems kils dar didesnis pavojus ir reikalauja juos apskritai miestuose uždrausti.
Atšilo orai ir į gatves sugrįžo paspirtukininkai, kuriems dažnai pasivažinėjimai baigiasi tragiškai. Dažnas paspirtukininkas gatvėse ir toliau nepaiso kelių eismo taisyklių, o kartais ant paspirtuko sulipa ir važiuoja keliese. Taip pat kyla nemažai konfliktų tarp automobilių vairuotojų ir paspirtukininkų.
Kelių policija pastebi, kad vien per praėjusius metus sučiupo ir nubaudė per penkis tūkstančius girtų paspirtukų vairuotojų. Paspirtukų sugrįžimas į gatves menkas džiaugsmas akliesiems ir silpnaregiams: „Specialiai palieka, gal jiems įdomiau, kad mes užkliūtume tik.“
Besimėtantys ant šaligatvio, blokuojantys kelią paspirtukai ir pavojingai manevruojantys jų vairuotojai silpnaregiams kasdien tampa tikru galvos skausmu.
Kalbinti žmonės sako, kad gatvėse atsiradus daugybei bet kaip numestų paspirtukų kiekvienas pasivaikščiojimas mieste tampa pavojingas:
„Mes blogai matome ir į juos nuolat atsitrenkiame. Visiškai, kai prieini, tada tik pajauti, kad yra paspirtukas.“
„Šaligatvio dalimi, kur vaikšto žmonės jis staiga išnyra. Ir nespėji sureaguoti, ar čia šešėlis ar paspirtukas. Nuolat nesaugiai jautiesi.“
„Yra labai sunku išgirsti tą garsą, kuris labai staigiai priartėja. Kaip ir dviračio, taip ir paspirtuko. Be abejo, kad tai gąsdina žmones.“
Tad kai kurie parlamentarai užsimojo nevaldomą paspirtukininkų savivaliavimą pažaboti. Socialdemokratas Julius Sabatauskas siūlo paspirtukininkams drausti važiuoti šaligatviu, kur vaikšto pėstieji.
„60 procentų vairuotojų, kurie vairuoja paspirtukus, netraktuoja jų kaip transporto priemonės, o kaip pramogą. Tai vadinasi, kad jie pramogauja, o jų ta pramoga baigiasi traumomis ne tik jų, bet ir kitų asmenų trauma“, – teigė J. Sabatauskas.
Tad jei šaligatviais paspirtukai važiuoti negalės, parlamentaras siūlo paspirtukininkams dardėti dviračių takais arba, jei jų nėra, keliais, kur važiuoja automobiliai.
Taip pat siūloma, kad paspirtuko vairuotojas, neturėdamas teisių, negalėtų važiuoti didesniu nei 25 kilometrų per valandą greičiu. Jų paspirtuko galia negalės viršyti 1 kW. Taip pat važiuodami gatve paspirtukininkai privalės dėvėti šalmą.
„Jais turės važinėti tiek važiuojama kelio dalimi, tiek dviračių juosta, dviračių takais, gyvenamąja zona. Važiuojama kelio dalimi negalės važiuoti tik tada, kai yra dviračio takas“, – sakė J. Sabatauskas.
Kalbinti vairuotojai, išgirdę, kad paspirtukininkai turės važiuoti važiuojamąja kelio dalimi kartu su automobiliais, kaip reikiant įtūžo. Ir ragina paspirtukus mieste apskritai uždrausti:
„Nu kur... į sąvartyną. Nu šaligatviu, tai tu žmogų gali numušti ar pats. O ten mašina... ir mašiną sudaužys, ir nuostoliai didesni.“
„Uždrausti jų važinėjimą iš viso. – Bet sako, kad saugiau bus važiuojant keliu. – Kaip jūs manote, tik blogiau čia bus. Su dviračiais problemos, tai dar čia paspirtukininkai. Tai išvis blogai.“
„Keliu? Ar nebaisu bus? Man atrodo, kad bus čia baisiau...“
„Seniai aš juos pastatyčiau į vietą. Lietuvoje labai madinga, sugalvoja ką nors ūūū, mes čia pro, modernas. Ne, Europoje pažiūrėkite, kiek tokių bardakų yra? Nėra.“
„Paspirtukininkai jau dabar nesaugu: ant pėsčiųjų jie tako, ant dviračių tako. Visur. Ypač su vaikais. Kai pasistato tėvelis arba mamytė vaikelį ir jo žandikaulis vairo lygyje, tai žinokit, aš nežinau.“
Tokiems socialdemokratų siūlymams jau griežtai prieštarauja valdantieji. Esą viename kelyje esantys paspirtukai ir automobiliai gali sukelti tik baisias avarijas.
„Tai rodo patirtis su dviračiais. Kuomet buvo priimtas sprendimas drausti važiuoti dviračiams šaligatviais, jeigu nėra dviračio tako, ir buvo gerokai, gerokai daugiau eismo įvykių“, – sakė liberalas Andrius Bagdonas.
Ne viena Europos valstybė jau yra uždraudusi paspirtukus miesto centre. Pavyzdžiui, neseniai tai padarė Paryžius. Paspirtukų eismą Lietuvoje uždraudė ir Neringos savivaldybė. Tačiau liberalas Bagdonas sako, kad dar tam ne laikas. Jam atrodo, kad Vilniaus centre per mažai pėsčiųjų.
„Pavyzdžiui, jei lyginame su Prancūzija, Paryžiumi, tai tas intensyvumas yra gerokai mažesnis. Ir man atrodo, kad mes mieste galime rasti vietą ir paspirtukams, ir pėstiesiems, ir automobiliams“, – teigė A. Bagdonas.
Transporto saugos administracija sako, kad ne vienerius metus po gatvės dūzgiantys paspirtukų vairuotojai taip ir neišmoko kelių paprastų eismo taisyklių. Tyrimas parodė, jog penktadalis paspirtukininkų galvoja, kad jiems išvis negalioja kelių eismo taisyklės.
„Paspirtukininkai vis dar blaškosi. Iki galo nesupranta, kad jie yra dviratininkai praktiškai. Ir jei mes pažiūrėtume į kelių eismo taisykles, tai jiems galioja tokios pačios taisyklės kaip dviratininkams“, – sakė Transporto saugos administracijos atstovė Eglė Kučinskaitė.
Jei Seimas socialdemokratų siūlymui pritars, paspirtukininkų ant šaligatvių neliks jau nuo rugsėjo pirmos dienos.