Susisiekimo ministro Eligijaus Masiulio sprendimu Kybartuose pertvarkoma vykstančiųjų per valstybės sieną eismo tvarka sukėlė vietos gyventojų nepasitenkinimą. Tačiau vykstantieji į Rusiją sveikina šį sprendimą.
Nuo lapkričio 15 dienos visiems vykstantiesiems į Kaliningrado sritį per Kybartus jau nebereikės sukti į Kybartų centre esančią automobilių stovėjimo aikštelę. Specialioje privačios bendrovės eksploatuojamoje aikštelėje lengvųjų automobilių vairuotojams tekdavo mokėti 8, o sunkvežimių - 43 litus.
Apsižiūrėjo, kad neteisėta.
Sprendimas nutraukti pasienio link važiuojančių transporto priemonių priverstinį nukreipimą į automobilių stovėjimo aikštelę priimtas bendru suinteresuotų valstybės institucijų - Susisiekimo ministerijos, Valstybės sienos apsaugos tarnybos, Muitinės departamento bei Vyriausybės atstovo Marijampolės apskrityje sutarimu. "Lietuvos valstybinės reikšmės keliai yra neapmokestinami ir vienodai prieinami visiems. Priverstinis transporto priemonių, važiuojančių į Kybartų pasienio postą, apmokestinimas neturi jokio teisinio pagrindo, todėl ši problema turi būti sprendžiama nedelsiant", - sprendimą aiškino susisiekimo ministras E.Masiulis.
Anot jo, aikštelės savininkai gali imti mokestį tik už aikštelėje teikiamas įvairias paslaugas, o ne už priverstinį įvažiavimą į ją. Šiuo metu sumokėję atitinkamą mokestį iš Lietuvos išvažiuojančių automobilių vairuotojai šioje saugomoje aikštelėje galėjo ne tik palikti automobilį tam tikram laikui, bet ir už papildomą mokestį pasinaudoti tualetu, dušu.
Visi norintieji kirsti valstybės sieną į UAB "Vildega" valdomą automobilių stovėjimo aikštelę priverstinai buvo kreipiami nuo 2001 metų, kai Vilkaviškio rajono savivaldybei kartu su valstybės institucijomis pavyko susitarti su privačia bendrove, kad ši imtųsi tokios veiklos. Mat iki to laiko sieną kirsti eilėse laukiantys krovininiai ir lengvieji automobiliai rikiuodavosi Kybartų gatvėse: Kudirkos Naumiesčio gatvėje - lengvieji, o pagrindinėje J.Basanavičiaus - vilkikai. Vietos gyventojai tuo buvo itin nepatenkinti. Mat eilėse laukiantiems vairuotojams nebuvo sudaryta jokių, bent minimalių higienos sąlygų. Tad šie gamtinius reikalus atlikdavo tiesiog kai kurių daugiabučių namų kiemuose ar tarpuvartėse, siaubdavo bei dergdavo prie gatvės esančius sodus ir daržus.
Susisiekimo ministerijos atstovai LŽ aiškino, kad kybartiečiai dėl reformos neturėtų nukentėti. "Ieškoma galimybių aikštelę perduoti valdyti kuriai nors valstybės įmonei. Tuomet vairuotojai ja ir toliau galėtų naudotis, tik jau nereikėtų mokėti jokių įvažiavimo mokesčių. Kaip iš tikrųjų bus daroma, turėtų paaiškėti po šiandien ministerijoje įvyksiančio pasitarimo", - LŽ teigė Susisiekimo ministerijos komunikacijos skyriaus vedėjas Arūnas Malinovskis.
Kai kas ploja
Permainoms pritaria į Kaliningrado sritį važinėjantys vairuotojai. Kaip LŽ teigė marijampolietis Jonas, ta aikštelė tebuvo reikalinga vien privačiai bendrovei pasipinigauti. "Nemanau, kad ten kas nors tais dušais naudodavosi, o vieši tualetai yra ir netoliese esančioje autobusų stotyje. Be to, teko girdėti, kad kartais tekdavo mokėti ne vien oficialų mokestį už įvažiavimą į aikštelę, bet ir neoficialų už išvažiavimą iš jos. Kitaip aikštelėje strigdavai ne vienai ar dviem valandoms. Tiesą sakant, man taip nebuvo nutikę", - sakė vairuotojas. Jis pasakojo girdėjęs, kad ankstesniais metais aikštelės darbininkai iš lengvuosius automobilius gabenančių Rusijos piliečių ėmė ir papildomą 100 JAV dolerių mokestį, jei jie norėdavo greičiau kirsti valstybės sieną.
Kiti už galvų stveriasi
Visai kitokios nuomonės buvo LŽ kalbinti Kybartų gyventojai. J.Basanavičiaus gatvėje gyvenanti Marija sakė, kad ji siūlys susisiekimo ministrui pačiam atvažiuoti ir pažiūrėti, kokia virsta jos gyvenamojo namo aplinka po to, kai prie jo gatvėje keletą valandų pastovi krovininių automobilių virtinė. "Po nakties į sodą ar daržą net užeiti nesinori - vien šiukšlės ir išmatos. Gerai, kad dabar gatvėje jie stovi tik retkarčiais", - tikino Kybartų gyventoja, neslėpdama, kad netylės ir rašys raštus ministrui, premjerui, prezidentei.
"Susisiekimo ministro sprendimas mums buvo netikėtas. Kol kas dar nesvarstėme, ką darysime, bet tikrai nesėdėsime rankų sudėję, nes jei vilkikai pradės rikiuotis miesto gatvėse, problemų labai pagausės", - kalbėjo Kybartų miesto bendruomenės pirmininkė Milda Vaičaitienė.
Kentės gyventojai
Kybartų seniūnas Audrius Balbierius taip pat tvirtino, kad uždarius automobilių stovėjimo aikštelę rūpesčių pasienio miestelyje bus kur kas daugiau. Pasak jo, vilkikai bus rikiuojami J.Basanavičiaus gatvės pakraštyje, kaip tik toje pusėje, kur nėra šaligatvio, o pėstieji bus priversti vaikščioti važiuojamąja gatvės dalimi. Dėl riboto matomumo keblumų kils gatvę norintiems pereiti moksleiviams ir norintiems išvažiuoti iš kiemų gyventojams. "Dabar beveik nėra dienos, kad nebūtų eilių - tiek lengvųjų, tiek vilkikų. Jei bus uždaryta aikštelė, tai automobiliai bus rikiuojami gatvėse. Kitur nėra vietos, jokių didesnių aikštelių, tik ši", - tvirtino A.Balbierius.
Susisiekimo ministro sprendimas iš seniūnijos pareikalautų ir didesnių išlaidų miestui tvarkyti. Mat neabejojama, kad dažniau teks valyti abi gatves, kuriose stovės automobiliai, teks ieškoti galimybių pastatyti daugiau tualetų. "Mes ne vienus metus kovojome, kad automobilių eilės būtų išguitos iš Kybartų miesto centro. Dabar visą atsakomybę už situaciją Kybartuose, už vykstančiųjų ir vietos gyventojų saugumą turėtų prisiimti tie, kas tą pertvarką rengia", - įsitikinęs Vilkaviškio rajono meras Algirdas Bagušinskas.
Kazys Kazakevičius