2015 m. spalį Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) atnaujino savo publikuojamą 10 faktų apie eismo saugumą suvestinę. Anot organizacijos, statistika parodo, jog nepaisant to, kad daug šalių padėtis pagerėjo, eismo nelaimėse patiriami sužalojimai pasaulyje išlieka opia problema, o įstatymai daug kur kinta per lėtai, nesugebėdami užtikrinti modernių saugumo standartų.
Jūsų dėmesiui – 10 faktų apie eismo saugumą pasaulyje:
1. Kasmet visame pasaulyje eismo nelaimėse žūsta 1,25 milijono žmonių
2013 m. pasaulyje eismo nelaimėse žuvo 1,25 milijono žmonių. Šis skaičius išliko pastovus kasmet nuo 2007 m., tačiau atkreiptinas dėmesys, jog per šiuos metus taip pat išaugo ir žmonių bei jų naudojamų motorinių transporto priemonių skaičiai.
Eismo nelaimės yra viena iš pagrindinių mirties priežasčių tarp visų amžiaus grupių, o 15-29 m. amžiaus jaunimo tarpe – pagrindinė priežastis.
2. 90 proc. mirčių eismo nelaimėse nutinka mažas ir vidutines pajamas gaunančiose šalyse
Šis skaičius stebina žinant, kad ši šalių grupė turi tik 54 proc. pasaulyje registruotų transporto priemonių.
3. Pusė visų žuvusiųjų eismo nelaimėse – pažeidžiami eismo dalyviai
Pažeidžiamais eismo dalyviais PSO įvardija pėsčiuosius, dviratininkus ir motorizuotų dviračių transporto priemonių vairuotojus bei jų keleivius. Ženkliai didesnė dalis šių eismo dalyvių žūsta žemas pajamas gaunančiose valstybėse.
4. Transporto priemonės, parduodamos 80 proc. pasaulio šalių, neatitinka bazinių saugumo reikalavimų
Transporto priemonių saugumas vaidina kritinį vaidmenį tiek siekiant išvengti eismo nelaimių, tiek sumažinant sužeidimų riziką jų metu. Jungtinės Tautos yra išleidusios 7 svarbiausias reguliacijas, turinčias užtikrinti transporto priemonių saugumą. Deja, tačiau visas 7 priėmė tik 40 šalių, o 35 iš jų – aukštų pajamų šalys.
5. Greičio kontrolė sumažina susižeidimų eismo nelaimėse skaičių
Tik 47 šalys, sudarančios vos 13 proc. pasaulio populiacijos, turi įstatymus, reglamentuojančius saugų greitį miestuose. Remiantis PSO rekomendacijomis, nacionaliniu lygmeniu šis greitis miestuose turėtų būti – 50 km/val., tačiau vietos valdžia turi turėti galimybes jį sumažinti, atsižvelgdama į situaciją.
6. Vairavimas išgėrus padidina eismo nelaimės riziką
Alkoholio kraujyje koncentracija, viršijanti 0,05 promilės, dramatiškai padidina eismo nelaimės riziką. Nepaisant to, tik 34 šalys, kuriose gyvena 2,1 mlrd. žmonių, turi geriausią praktiką atitinkančius įstatymus, reglamentuojančius vairavimą išgėrus alkoholio. PSO visoms šalims rekomenduoja limitą, lygų ar mažesnį 0,05 promilės, o jauniems ir nepatyrusiems vairuotojams – lygų ar mažesnį 0,02 promilės.
7. Geros kokybės šalmo dėvėjimas 40 proc. sumažina mirties eismo nelaimėje riziką
Be kita ko, toks šalmas rimto susižalojimo riziką sumažina daugiau nei 70 proc. Deja, tačiau tik 44 šalys (17 proc. pasaulio populiacijos) turi motociklinių šalmų dėvėjimo įstatymus, atitinkančius geriausią praktiką.
8. Saugos diržas sumažina priekyje sėdinčių keleivių mirties riziką 40-65 proc.
Ši rizika 25-75 proc. taip pat sumažėja ir gale sėdintiems bei diržą dėvintiems keleiviams. PSO teigimu, įstatymus, atitinkančius geriausią praktiką bei reglamentuojančius saugos diržo dėvėjimą tiek priekyje, tiek gale, turi net 105 valstybės, kuriose gyvena 67 proc. pasaulio populiacijos.
9. Kūdikių ir vaikų kėdutės, eismo nelaimės atveju, sumažina jų mirties rizika 54-80 proc.
Daugiau nei pusė pasaulio šalių yra priėmusios įstatymus dėl šių kėdučių naudojimo. Tačiau tik 53 šalyse, kuriose gyvena 1,2 mlrd. gyventojų, šie įstatymai atitinka geriausią praktiką. Remiantis ja, ribojimai sėdėjimui priekyje taikomi atsižvelgiant į vaiko amžių, svorį arba ūgį, o šie kriterijai taip pat taikomi ir vaikiškoms kėdutėms.
10. Skubi ir kokybiška greitoji medicininė pagalba gali išgelbėti daugelio patekusiųjų į eismo nelaimes gyvybes
Pats efektyviausias būdas gauti pagalbos įvykus avarijai – universalus, centralizuotas pagalbos numeris su centriniu dispečeriu. Tokia pagalba pasiekiama 116-oje iš 196-ių šalių.