Iki šiol panašiame eksperimente nedalyvavęs kūrėjas įsitikinęs – įsiklausius į transporto priemonės skleidžiamą garsą įmanoma nustatyti jos markę.
Šiuo metu Vilniuje veikianti fotografės Jurgos Anusauskienės bei dailininko Marko Naidenkov paroda „neMATOMAS KELIAS“ išsiskiria ne tik fotografiją, kompiuterinę grafiką bei tapybą jungiančiais darbais. Papildomas originalus bei įtraukiantis parodos elementas – trims tapybos darbams kompozitoriaus Donato Tamašausko (aka D.DZOUNS) sukurti garso takeliai.
Garso takeliuose panaudoti originalūs užvedamų bei veikiančių komandos „General Financing team Pitlane” lenktyninių bolidų variklių, uždaromo kapoto, durelių garsai, šturmano skaitomos stenogramos įrašai. Visa tai sujungęs su paties kurtais muzikiniais garsais ir ritmais, kompozitorius sukūrė įspūdingus, dėmesį prikaustančius garso takelius.
Visų trijų – „Toyota“, „Porsche“ bei „Subaru“ automobilius vaizduojantiems paveikslams sukurtų – garso takelių gyvai galima pasiklausyti parodos „neMATOMAS KELIAS“ erdvėje Vilniaus miesto stiliaus centre „Europa”.
Parodos garso takelius taip pat rasite „Youtube“:
„Toyota Hilux“ skirtas garso takelis: „Warrior Black Hawk”: STRUGLE FOR SURVIVAL (muzika: Donatas Tamašauskas aka D.DZOUNS; smuiko partijos kūrėjas ir atlikėjas: Tadas Dešukas)
„Porsche 911 GT3 Cup“ skirtas garso takelis: „Warrior Black Beauty”: HOPE (muzika: Donatas Tamašauskas aka D.DZOUNS)
„Subaru WRC“ skirtas garso takelis: „Warrior Black Stallion”: GIRDI MANE? (muzika: Donatas Tamašauskas aka D.DZOUNS)
Kalbamės su kompozitoriumi Donatu Tamašausku apie tai, kaip jis tapo parodos „neMATOMAS KELIAS“ dalimi, kaip ir kokie garso takeliai gimė automobilius vaizduojantiems paveikslams.
Kaip jūs prisijungėte prie parodos „neMATOMAS KELIAS“ kūrybinės komandos?
Kurti muziką žmonėms yra įprasta, tuo tarpu kurti garso takelį paveiksluose pavaizduotiems lenktyniniams automobiliams - to daryti dar neteko! O man labai patinka daryti tai, ko dar nesu bandęs, ypač jei kalbame apie muziką. Iš karto pajutau, kad idėja – unikali.
Kokie yra jūsų trims parodos darbams sukurti garso takeliai? Kuo jie ypatingi?
Visi trys garso takeliai stilistiškai yra skirtingi, kaip ir patys automobiliai, kuriems jie sukurti. Visgi juos sieja vienas bendras ryšys – gyvybė, kurios suteikia specialiai kūriniams įrašyti kiekvieno iš lenktyninių automobilių skleidžiami unikalūs garsai.
„Subaru“ automobiliui skirtas drum & bass stiliaus kūrinys. Jis greitas ir dinamiškas, turintis ir vokalo liniją, kuri sukurta iš piloto Benedikto Vanago bei jo šturmanės Gretos Germanavičiūtės unikalios varžybų stenogramos įrašų iškarpos. „Toyota Hilux“ kūrinys lėtesnis ir labai veržlus, savo grubiais tembrais atspindintis automobilio galią, o ritmikos sprendimais – gebėjimą įveikti didžiausias kliūtis - kalnus, purvą, dykumų smėlį. Na ir galiausiai „Porsche 911 GT3 Cup“ automobiliui skirtas garso takelis pakeri didingu kino muzikos skambesiu, primenančiu nežinia kokią sceną iš nežinia kokio filmo. Jis kelia pozityvias emocijas, tarsi suteikia viltį.
Ką kiekvienu iš savo kūrinių norėjote pasakyti, perduoti parodos klausytojams? Kokius jausmus sukelti?
Visų garso takelių tikslas buvo leisti klausytojui išgirsti, užsimerkus išvysti ir pajausti tai, ką mato, ką jaučia ir kuo gyvena kiekvieno lenktyninio bolido pilotai. Tai – gyvybė, ilgas, kruopštus ir daug kantrybės reikalaujantis pasiruošimas lenktynėms, atsakomybės jausmas, budrumas, blaivus protas, įtampa, karštis, triukšmas, netikėtumai, trasų bei aplinkos skirtumai ir dar begalė kitų emocijų.
Beje, kūrinių pirmieji klausytojai yra parodos lankytojai. Publika, natūralu, yra labai įvairi, todėl, manau, jog kiekvienas garso takelis atras savo klausytoją, o, parodai pasibaigus, pateks į ne vieną asmeninį klausomiausios muzikos grojaraštį.
Papasakokite plačiau, kaip kūrėte parodai skirtus garso takelius?
Tiek su sportiniais automobiliais, tiek su tapyba ar kompiuterine grafika bendro turiu tiek, kiek netyčia pamatau ką apie tai internete. Visiškai neturiu jokių žinių šiose srityse. Tad natūralu, kad iš pradžių teko iš arčiau susipažinti su tuo, su kuo susidūriau.
Labai daug informacijos gavau iš pačios Jurgos: apie lenktynes, kuriose dalyvauja paveiksluose užfiksuoti automobiliai, apie jų pilotus ir visa kita. Remdamasis turima informacija, bandžiau ją sutapatinti su muzika. Pavyzdžiui, „Porsche“ pavarų skaičių atitinkantis kūrinio metras, trasą, kuria važiuoja, atitinkanti kūrinio šviesi gaida, „Toyota Hilux“ automobilio galią imituojantys griežti electro stiliui būdingi tembrai ir t.t. Garso takelį „Porsche“ automobiliui parašiau bene lengviausiai. Su likusiais dviem užtrukau kiek ilgiau. Pamenu tą gerą jausmą, kai, pabudus ryte, tiesiog iš niekur šovė mintis, kokia kryptimi judėsiu, kurdamas garso takelį „Toyota Hilux“ automobiliui.
Ar yra tekę anksčiau kurti garso takelius iš automobilio keliamų garsų?
Tai – mano pirmas kartas, tačiau jaučiu, kad dar ne paskutinis. Labai didelių iššūkių nebuvo, viskas vyko labai sklandžiai. Na, nebent tai, jog spaudė laikas. Kai kuri, mažiausia ko norisi, tai žiūrėti į laikrodį, nes tai dažnai kenkia rezultato kokybei.
Parodos sumanytojai ir organizatoriai sako, kad kiekvienas link savo tikslo nueina savo nematomą kelią. Ar jūs turite savo nematomą kelią? Koks jis? Be jokios abejonės tai yra tiesa. Visi turime tą dažniausiai nematomą kelią, kurį nueiname. Žinoma, jeigu tik siekiame užsibrėžto tikslo, jei apskritai jį turime. Muzikos pasaulis - ne išimtis.
Esu žmogus, kuriam nepatinka būti vienam, tačiau kurdamas studijoje dažnai paromis laiką leidžiu vienas. Svajoju turėti įrašų studiją su dideliu langu į gamtą, kurio dabartinė manoji, gaila, neturi. Laikas kūryboje - dažnai ne mano sąjungininkas, jo vis trūksta. Tad mano kelias vienišas, tamsus ir su pašėlusiu greičiu į priekį skriejančiomis laikrodžio rodyklėmis.
Apie kompozitorių Donatą Tamašauską
Aka D. Dzouns. Draugų dar vadinamas tiesiog Džouns. Baigęs muzikos technologijų studijas, dainavo jazz’o ansambliuose, choruose. Pasivadinusį D. Dzouns pseudonimu šiandien jį galima sutikti grojantį naktiniuose klubuose kaip DJ, tačiau didžiausią savo gyvenimo laiko dalį jis praleidžia graso įrašų studijoje. Donatas yra sparčiai kylantis prodiuseris ir kompozitorius, parašęs muziką tokiems Lietuvos pop scenos atlikėjams kaip „Pinup Girls“, Liepa Mondeikaitė, Dagna, Kastytis Kerbedis, Martynas Kavaliauskas. Jo autorinius kūrinius galima išgirsti tiek internetinėje erdvėje, tiek grojamus radijo stotyse.
Apie parodą „neMATOMAS KELIAS“
Tai išskirtinių fotografės Jurgos Anusauskienės bei dailininko Marko Naidenkov darbų paroda šiuo metu veikianti Vilniaus miesto stiliaus centre „Europa”. Parodos darbuose originalia technika užfiksuotos automobilių sporto akimirkos. Parodos „neMATOMAS KELIAS” ekspoziciją sudaro 24 drobės. Mažiausi darbai, 60 centimetrų aukščio ir 90 pločio, didžiausi – metras su dviem. J. Anusauskienė pasirinko labai originalų, išskirtinį sprendimą – darbuose ji sujungė fotografiją, kompiuterinę grafiką bei tapybą. Novatoriška technika leido akcentuoti tam tikrus svarbius momentus, išskirti bei pabrėžti norimas detales ir taip savo darbais perduoti įtaigią žinią. Dailininkas Markas Naidenkov sukūrė kompiuterinės grafikos ir tapybos sprendimus.