Akmens amžiaus miesto įvaizdžio Panevėžys užsimojo nusikratyti mokesčius už automobilių stovėjimą renkančius darbuotojus pakeisdamas automatais.
Naujovei pritariantys politikai tikisi ne tik modernumo, bet ir lygybės. Mat iki šiol Savivaldybės darbuotojai naudojasi išskirtine teise Laisvės a. asmeninius automobilius statyti tik už 7 Lt metinį mokestį, nors eilinis vairuotojas mokamose vietose net trumpam palikęs automobilį privalo pa-kloti 2 Lt.
Savivaldybė per metus išduoda apie 150 išskirtinių 7 Lt kainuojančių leidimų statyti automobilius Laisvės a.
Tokia privilegija naudojasi ne tik valdininkai. Leidimais už juokingą mokestį apsirūpina ir priešais Savivaldybę įkurto Apylinkės teismo, banko darbuotojai, miesto Tarybos nariai.
Miesto ūkio skyriaus inžinieriaus Rolando Ramūno teigimu, leidimas ne išperka vietą automobiliui, o suteikia galimybę darbuotojams nepaisyti įvažiuoti į aikštę draudžiančio ženklo.
Laikinoji Savivaldybės administracijos direktorė Janina Gaidžiūnaitė dėl to nemato nieko blogo.
„Teritorija – priešais Savivaldybę, ne kur nors kitur, todėl ir naudojasi žmonės ta galimybe. Aš pati nesinaudoju, galiu ir kitur automobilį pasistatyti“, – „Sekundei“ teigė J.Gaidžiūnaitė.
Nori lygiavos
Miesto Tarybos narys Valdemaras Jakštas viliasi, kad privilegija už juokingai mažą mokestį miesto centre statyti automobilį būtų panaikinta prie automobilių stovėjimo aikštelių įrengus automatus.
„Laisvės aikštė turi būti skirta miesto lankytojams. Jei Savivaldybės darbuotojai nesugeba, pasistatę automobilį tolėliau, ateiti į darbą, tegul susimoka mokestį už visą dieną. Kodėl kažkas gali būti lygesnis už kitus? Kuo prastesnė Laisvės a. dirbanti pardavėja, kuri privalo mokėti už vietą automobiliui aikštės prieigose? Aš suprantu, kad tokie leidimai išduodami tarnybinėms mašinoms, bet kodėl ir asmeninėms?“ – stebisi V.Jakštas.
Politiko nuomone, stacionarius automatus mieste įrengusi bendrovė būtų suinteresuota surinkti daugiau mokesčių, todėl tokių privilegijų neliktų.
„Galimybė pasistatyti mašiną turi būti suteikta Savivaldybės lankytojams, o ne išskirtinai darbuotojams. O dabar draudžiantis įvažiuoti į Laisvės a. ženklas kažkodėl pastatytas tam, kad kažkas nusipirktų leidimą jį pažeidinėti“, – piktinosi V.Jakštas.
Tarybos narys įžvelgia ir daugiau automatų privalumų. Jo nuomone, rinkliavą už automobilių stovėjimo vietas renkantys oranžinėmis liemenėmis vilkintys žmonės tik kenkia Panevėžio įvaizdžiui.
„Tokia tvarka primena akmens amžių“, – mano V.Jakštas.
Privilegiją pasiliktų
Kad Panevėžiui laikas imtis civilizuotų būdų mokesčiams už stovėjimo vietas surinkti, mano ir R.Ramūnas. Pasak jo, Panevėžys likęs vienintelis iš didžiųjų šalies miestų, kur pinigus iš vairuotojų vis dar renka oranžines liemenes dėvinčios moterys.
„Ūkio, miesto plėtros ir aplinkosaugos komitete irgi iškeltas klausimas, kaip mes atrodom miesto svečiams, kai taip primityviai renkam mokesčius“, – teigė R.Ramūnas.
Tarybos nariai kol kas nesiryžo pritarti tokiai naujovei. Politikai pareikalavo Savivaldybės darbuotojų pateikti transporto srauto analizę.
Jei miesto Tarybos nariai pritars naujovei, Panevėžio gatvėse ne tik atsirastų automatai, bet ir pasikeistų mokesčiai.
Automobilį valandai palikęs mokamoje vietoje, vairuotojas turės mokėti 2 Lt. Šiuo metu tiek kainuoja vieta visai dienai.
Pusvalandžiui mokamoje vietoje paliktas automobilis vairuotojui atsieitų 1 Lt, mėnesinis bilietas, suteikiantis teisę automobilį statyti visose mokamose vietose, kainuotų 80 Lt. Dabar vairuotojai už mėnesiui rezervuotą vietą moka 100 Lt.
Tačiau Savivaldybės parengta nauja rinkliavos už automobilių statymą tvarka privilegijų nepanaikina.
Valdininkai ir priešais Savivaldybę esančių įstaigų darbuotojai ir toliau turėtų teisę pažeidinėti draudžiantį įvažiuoti į Laisvės a. ženklą. Tik už tai per metus turėtų sumokėti nebe 7 Lt, o 15 Lt.
Gaudo vairuotojus
Iš vairuotojų, besinaudojančių mokamomis automobilių stovėjimo vietomis, mokesčius renka 18 „Panevėžio gatvių“ darbuotojų.
Įmonės direktorius Gintaras Petrauskas abejoja, kad automatai atneštų daugiau ekonominės naudos nei jie. Elektros g. įrengti trys automatai per metus surenka apie 20 tūkst. Lt – vidutiniškai tris kartus mažiau nei vienas darbuotojas.
„Pagauti už rankos vairuotojai dar šiaip taip susimoka. Pastačius automatus turi būti įdiegta labai stipri kontrolės sistema“, – pažymi G.Petrauskas.
Kad Panevėžyje automatus statyti dar anksti, įsitikinę ir dėl darbo vietų nerimaujantys mokesčių rinkėjai.
Vienoje judriausių Panevėžio vietų Ukmergės g. ties centrine turgaviete pinigus už automobilių stovėjimą renkantis Aleksandras Rajeckas skaičiuoja, kad iš 100 vairuotojų geranoriškai privalomus du litus sumoka tik trys.
„Kol Elektros g. mokesčius rinko žmogus, per mėnesį daugiau nei 2000 Lt būdavo. Kai pastatė visą parą veikiantį automatą, pinigų perpus sumažėjo. Panevėžyje keista tvarka įvesta – ne vairuotojai mus gaudo, o mes paskui juos iškišę liežuvius lakstom, nors turėtų būti atvirkščiai“, – palygino A.Rajeckas.
„Panevėžio gatvių“ darbuotojas neslepia: iš penkių vienu metu atvažiavusių vairuotojų trys pasprunka nesusimokėję ir dar iškoneveikę savo pareigą atliekančius mokesčių rinkėjus.
Darbo dieną A.Rajeckas pradeda šeštą valandą, kai į turgų jau pradeda rinktis pardavėjai, ir baigia apie 14 val. šiems išsiskirsčius.
Inga KONTRIMAVIČIŪTĖ