Anot tyrimo autorių, lapkritis ir gruodis yra tinkamas metas kelti kainoms, nes sausį tai daryti būtų rizikinga, juo labiau, kai įprasta, kad tuo metu kainos yra mažinamos.
Jų nuomone, Lietuvoje iš dviejų kainodaros strategijų – sumažinti kainą iki švenčių, siekiant suformuoti pigesnio tinklo įvaizdį ir taip paskatinti pirkėją per šventes rinktis save bei jau pasididinti kainas ir pelningumą – vyrauja pastaroji, todėl bendras kainų lygis kyla.
„Kalėdos pigios nebus", – daroma išvada. Iš stebimų 52 prekių kainų brango 33 prekės, kainos nekeitė 6, pigo tik 13 prekių. Na, ir naujas stabilus brangimo lyderis – obuoliai. Ko gero, obuoliai bus labiausiai brangstanti prekė 2019-2020 metais iki sekančio derliaus.
Iš viso reikšmingai (10 procentų ir daugiau per metus) brangsta šios prekės. Tai:
pigiausi obuoliai (nuo 55 mm), 1 kg – 64 proc., iki 0,59 euro,
vištų kiaušiniai (M dydžio) 10 vnt. – 36 proc., iki 0,92 euro,
pigiausias juodasis šokoladas, 40 proc. kakavos (100 gr) – 35 proc., iki 0,52 euro,
bulvės (1 kg) – 32 proc., iki 0,37 euro,
pigiausias smulkus baltasis cukrus (1 kg) – 29 proc., iki 0,6 euro,
bananai (1 kg) – 20 proc., iki 1,02 euro,
kiaulienos kumpis be kaulo (1 kg) – 20 proc., iki 4,05 euro,
pigiausi makaronai (400 gr) – 17 proc., iki 0,26 euro,
pigiausias fermentinis sūris, 45 proc. rieb. (1 kg) – 14 proc., iki 4,28 euro,
pigiausi pomidorai (1 kg) – 14 proc., iki 1,36 euro,
malta kiauliena, 30 proc. rieb. (1 kg) – 13 proc., iki 2,97 euro,
pigiausios pomidorų sultys, 100 proc. (1 l) – 10 proc., iki 0,6 euro,
pigiausia degtinė 38-40 proc. be užstato (0,5 l) – 10 proc., iki 5,57 euro.
Labiausiai (kadangi 10 procentų ir daugiau pigusių prekių nėra – atrinkome labiausiai pigusias) lapkritį pigusios prekės lyginant su praeitų metų lapkričiu. Tai:
Pigiausia malta skrudinta kava (500 gr) atpigo 7 proc., iki 2,27 euro,
Pigiausia grietinė, 30 proc. riebumo (400 gr) atpigo 7 proc., iki 0,85 euro,
Pigiausias batonas (1 kg) atpigo 9 proc., iki 0,2 euro,
Pigiausias sviestas 82 proc. (200 gr) atpigo 9 proc., iki 1,25 euro.
Kainos dar augs
Kiaulienos kainos Europoje kyla toliau, iš viso jau jos paaugo 36,2 proc. lyginant su praeitais metais.
„Artimiausiu metu kiaulienos kainų mažėjimo nenusimato, tik padidėjimas kitų metų pradžioje dėl Naujųjų metų Kinijoje. Stiprus tolimesnis kiaulienos kainos augimas didins vištienos paklausą, kas irgi gali sąlygoti tik nedidelį vištienos kainų augimą, nes vištienos užauginama pakankamai ir gamintojai gali greitai didinti užauginamus kiekius", – prognozuojama pranešime spaudai.
Taigi, be kiaulienos ir obuolių fundamentalių priežasčių kainoms augti nėra ir viskas priklauso nuo rinkos dalyvių.
Tyrėjai kainas užfiksavo lapkričio 25 dieną Lietuvos prekybos centruose „Maxima“, „Iki“, „Norfa“, „Rimi“, „Lidl“, internetinėje parduotuvėje „Barbora“, Latvijos e-parduotuvėje “Barbora.lv” bei Lenkijos e-parduotuvėje „Auchandirect.pl“.