Į portalą tv3.lt kreipėsi tolimųjų reisų vairuotoju dirbantis Vaidas (tikrasis vardas redakcijai žinomas), prašantis paviešinti, kaip savo darbuotojus galimai apgaudinėja jį įdarbinusi įmonė.
Negauna pelnyto uždarbio
„Dirbu tolimųjų reisų vairuotoju ir turėčiau gauti įstatyme nustatytus dienpinigius būdamas užsienyje. Bet darbdaviai įvairiausiais būdais mulkina, sukčiauja ir kvailina darbuotojus ir valstybę. Jie mus verčia pasirašinėti kasos išlaidų orderius už pinigus, kurių net nesame matę. Arba verčia pasirašyti už mažesnius dienpinigius“, – savo laišką redakcijai pradėjo Vaidas.
Tiesa, vyras nesutiko įvardinti savo darbovietės, baimindamasis, kad darbdaviai bandys su juo susidoroti, o vėliau jam visai nepavyktų rasti darbo Lietuvoje. Vis dėlto, anot vyro, ši problema kamuoja ne tik jo įmonę, ji plačiai pasklidusi daugumoje tolimųjų reisų kompanijų.
Kaip pasakojo Vaidas, reiso metu darbdavys jam turi mokėti 530 eurų atlyginimą ir papildomai dienpinigius (šie kinta priklausomai nuo šalies, svyruoja apie 60–80 eurų už dieną). Tačiau, anot Vaido, darbdaviai jo įmonėje liepia pasirašyti kasos išlaidų orderį, pagal kurį darbuotojai reisų metu gauna ne visus, o tik pusę dienpinigių. Dėl šios priežasties Vaido atlyginimas būna maždaug 300 eurų mažesnis.
„Dabar, jei nesutinkam kad dienpinigiai būtų sumažinti iki 50 proc., net nepriima į darbą“, – pasakojo Vaidas.
Skundų sulaukia kasdien
Istorijos apie tai, kaip tolimųjų vairuotojų reisų vairuotojai susiduria su darbdavių savivale – ne naujiena, ypač daug jų pasipylė šiemet, kai keli vairuotojai kreipėsi į žiniasklaidą, pasakodami apie darbdavių reikalavimus pasirašyti vekselius, mokėti pinigus į juoduosius fondus ir kt.
Krovininio autotransporto profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Gintaras Kondrackis sakosi vairuotojų skundų šiais klausimais sulaukiantis kone kasdien. Mat nuo liepos 1-osios įsigalioję Darbo kodekso pakeitimai kelio darbdavių savivalei neužkirto.
Darbdavių taikoma schema veikia tokiu principu: vairuotojams pusė dienpinigių pervedama į jų sąskaitas, o kita dalis esą sumokama per kasą. Vairuotojams duodama pasirašyti kasos išlaidų orderį, bet iš tikro pinigų jie negauna.
„Išvis turėtų dienpinigių nemažinti, uždrausti mažinimą 50 proc. arba bent jau uždrausti grynų pinigų išmokėjimą. Nes, kiek aš suprantu, grynų pinigų išmokėjimas likęs tik statybose ir pervežimo sektoriuje“, – tv3.lt kalbėjo G. Kondrackis.
Jis piktinasi, kad įmonės darosi vis gudresnės ir mažindamos darbuotojų dienpinigius perpus, užsidirba šimtus tūkstančių ar net milijonus eurų.
Anot G. Kondrackio, situacija pervežimo sektoriuje nesikeis, kol įmonėms bus leidžiama mažinti darbuotojų dienpinigius arba mokėti atlyginimus grynais pinigais.
„Jei nori, kad pas tave atvažiuotų žmonės dirbti, turi būti pilnas švarus išmokėjimas, jokių grynų pinigų, o visi pinigai per banką mokami“, – sakė profsąjungos vadovas.
Darbdaviams – baudos iki 500 eurų
Darbo kodeksas įpareigoja šalies darbdavius į komandiruotes užsienyje siunčiamiems darbuotojams mokėti dienpinigius. Dienpinigių nemokėti galima tik tuo atveju, jei komandiruotė numatyta Lietuvoje ir truks tik vieną dieną. Iki praėjusių metų liepos 1-osios dienpinigių nemokėjusiems darbdaviams nebuvo numatytos baudos, tačiau dabar jos svyruoja nuo 140 iki 500 eurų.
Nuo 2018 m. liepos 1 dienos įsigaliojo naujos maksimalių užsienio komandiruočių dienpinigių normos. Be to, remiantis nauju dienpinigių mokėjimo tvarkos aprašu, dienpinigiai vairuotojams gali būti mažinami tik, „jeigu mažesni dydžiai numatyti kolektyvinėje sutartyje arba darbo sutartyje“.
Liepos pradžioje įsigaliojusiose pataisose taip pat numatoma, kad darbo sutartyje ar darbo tvarkos taisyklėse darbdavys negali numatyti, kad dienpinigių norma mažinama daugiau kaip 50 proc.
Jeigu įmonė dienpinigių nemoka arba juos sumažina vienašališkai, darbuotojas turi galimybę juos išsireikalauti, taip pat darbdaviui gresia administracinės baudos.
Dėkojame! Medžiaga sėkmingai išsiųsta redaktoriui.
Peržiūrėjus, ji bus patalpinta į straipsnį.