Nemokamos paslaugos
Valstybė garantuoja nemokamas 4 valandų trukmės mediatoriaus paslaugas ginčo šalims privalomosios mediacijos atveju, kai mediatorių skiria Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnyba. Jei per tiek laiko nepavyksta rasti sprendimo, bet šalys mato, kad mediacijos procesas krypsta teigiama linkme, besiskiriantieji savo lėšomis gali nusipirkti dar vieną ar kelias mediacijos sesijas.
Šis metodas padės sutrumpinti ginčo sprendimo laiką, nes bylinėjimasis teismuose gali užtrukti. Pasirinkus mediaciją ir sėkmingai ja pasinaudojus šalims nereikės dalyvauti teismo procese, kuris dažnai yra ilgas ir sudėtingas, taip pat mokėti žyminio mokesčio. Mediacijos procesas yra konfidencialus, o bet kuri šalis gali pasitraukti iš mediacijos procedūrų nenurodydama pasitraukimo priežasčių. Šio proceso dalyviai iš mediacijos gali tikėtis neformalios aplinkos, bendravimo be įtampos, draugiško, patikimo ir nešališko mediatoriaus, kuris žinos, ką daryti ir kaip elgtis, kad šalys artėtų prie susitarimo, pagarbiai atsižvelgs į šalis bei į jų nuomonę, išsaugos privatumą, suteiks galimybę paaiškinti savo poziciją, užduoti klausimą kitai pusei, o svarbiausia – patiems proceso dalyviams priimti juos tenkinantį sprendimą.
Parama iš Europos Sąjungos
Mediacijos naujoves įgyvendinti padėjo Europos Sąjunga (ES). ES lėšomis organizuotos įvairios viešinimo priemonės, tokios kaip straipsniai žiniasklaidoje, radijo laidos, reklamjuostės, reportažai televizijoje, lankstinukai, pasakojantys visuomenei apie mediaciją ir padedantys susipažinti su šiuo ginčo sprendimo būdu. Daugelis žiūrovų televizijoje jau išvydo beveik šimtą įvairių animacinių reportažų, kuriuose pavaizduotos mediacijos pritaikymo galimybės ginčų (šeimos, bendraturčių, kaimynų, verslo ir kitų) atvejais. Pavyzdžiui, vieno filmuko veikėjai susipyko dėl išlaikymo vaikui dydžio, antras pasakoja apie tai, kaip tarpusavio nesutarimą sprendžia darbdavys ir darbuotojas, kituose pavaizduota daugelis gyvenimiškų situacijų, su kuriomis nuolat susiduriame. Visuose filmukuose papasakojama apie mediacijos procesą, parodoma, kaip patys personažai randa kūrybiškus jų ginčų sprendimo būdus mediacijoje, taip sutaupydami pinigų ir laiko, išvengdami neigiamų emocijų, o svarbiausia – išsaugodami pakankamai gerus santykius. Daugumą filmukų taip pat galite pamatyti www.youtube.com kanale, o nuorodą rasite Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos internetiniame puslapyje, mediacijos skiltyje. Čia rasite ir radijo laidų, kuriose savo įžvalgomis apie mediaciją dalijosi profesionalai, įrašus, nuorodas į straipsnius, pasakojančius apie mediaciją.
Šiais metais Nacionalinė teismų administracija organizuoja tarptautinę konferenciją „Mediacijos sėkmės istorija ir jos kaina“, kurioje šio proceso sėkmės istorijomis pasidalins akademinės bendruomenės nariai ir praktikai iš užsienio ir Lietuvos, bus diskutuojama apie mediacijos instituto perspektyvas Lietuvos teisinėje sistemoje.
Gerosios praktikos semtasi vizituose Suomijoje, Norvegijoje ir Nyderlanduoe.
Pasirūpinta, kad visuomenei būtų prieinama kokybiška mediacija. Mediacijos įstatymas numato, kad mediatoriai turi būti išklausę ne trumpesnius kaip 40 akademinių valandų mokymus. Iš Europos Sąjungos lėšų apmokyta 150 teisėjų ir 420 kitų specialybių asmenų. Pasitelkus pripažintos akademinės bendruomenės pagalbą sukurta mediatorių kvalifikacinio egzamino programa, parengtas metodinis leidinys „Mediatoriaus vadovas“, kuris padeda mediatoriui sėkmingai vesti mediacijos procesą. „Mediatoriaus vadovą“ taip pat galite rasti Teisingumo ministerijos internetiniame puslapyje, mediacijos skiltyje.
Visos veiklos finansuojamos Teisingumo ministerijai kartu su projekto partneriais – Nacionaline teismų administracija, VĮ Registrų centru ir Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnyba – sėkmingai įgyvendinant projektą ,,Taikinamojo tarpininkavimo (mediacijos) sistemos plėtra“. Projektas finansuojamas pagal 2014-2020 metų Europos Sąjungos fondų investicijų veiksmų programos 10 prioriteto ,,Visuomenės poreikius atitinkantis ir pažangus viešasis valdymas“ priemonę ,,Teisingumo sistemos veiksmingumo didinimas“.
Patogus proceso organizavimas
Kadangi nuo pernai metų visi Lietuvos mediatoriai viename sąraše, itin reikšminga projekto veikla, kurią įgyvendino projekto partneris Registrų centras – informacinės sistemos, kurioje veikia Mediacijos posistemė (ją rasite teisis.lt), sukūrimas. Mediacijos posistemės vienas esminių įrankių – greitesnis Mediatorių sąrašo administravimas. „Sudarytas Mediatorių sąrašas padės tinkamai organizuoti mediacijos paslaugų teikimą, kadangi Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnyba turi parinkti mediatorių, atsižvelgdama į mediatorių užimtumą, specializaciją, galimą interesų konfliktą ir kitas svarbias aplinkybes, – teigė Mindaugas Samkus, VĮ Registrų centro atstovas žiniasklaidai. – Parenkant šį specialistą taip pat turi būti užtikrinamas tolygus į sąrašą įrašytų mediatorių darbo krūvio paskirstymas“.
Būtent tokias galimybes suteikia Registrų centro administruojamoje Teisinės pagalbos informacinėje sistemoje (TEISIS) sukurta Mediacijos posistemė, kurioje realizuotos šios parinkimo ir bylų paskirstymo galimybės informacinių technologijų priemonėmis. Pagal Mediacijos įstatymą mediacijos paslaugas galės teikti tik į mediatorių sąrašą įrašytas mediatorius. Šis sąrašas padės informuoti suinteresuotus asmenis apie mediatorius, galinčius ir turinčius teisę teikti mediacijos paslaugas.
Viešai prieinamoje mediatorių sąrašo dalyje naudotojai gali rasti visą aktualią informaciją, susijusią su teikiamomis mediacijos paslaugomis, pateikiami ir duomenys apie šiuos specialistus. Mediatorių gretose – daug skirtingos lyties, amžiaus, išsilavinimo, patirties žmonių, pasižyminčių individualiomis savybėmis. Kiekvienas jų į ginčo sprendimo procesą žvelgia savitai, vadovaudamasis savo vertybėmis ir metodais. Tai veikla, jungianti skirtingus žmones, kuriuos vienija noras ir gebėjimas ieškoti pačių sudėtingiausių ginčų išsprendimo būdų, individualiai parinkus optimaliausias priemones. „Mediatorių sąrašas – vienas iš veiksnių, padėsiančių ne tik organizuoti tinkamas mediacijos paslaugas, bet suteiksiančių galimybę ginčo šalims susipažinti su šiais specialistais“, – patikino M.Samkus.
Registrų centro atstovo teigimu, tai taps patogiu įrankiu visiems mediatoriams, nes per šią posistemę jie galės pateikti visą būtiną informaciją apie save, teikti prašymus būti įtrauktiems į mediatorių sąrašą, patvirtinti sutikimą būti mediatoriumi konkrečioje byloje, valdyti savo bylas, teikti būtinus dokumentus, rezervuoti mediacijai skirtas patalpas, teikti prašymus dėl išlaidų kompensavimo ir atlikti kitus veiksmus vienoje vietoje.
Patalpas suteikia nemokamai
Viena iš institucijų, aktyviai prisidedanti prie mediacijos įgyvendinimo – Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnyba, kuri administruoja Lietuvos Respublikos mediatorių sąrašą, rengia mediatorių kvalifikacinį egzaminą, organizuoja mediacijos procedūras, kuomet ginčo šalys kreipiasi į Tarnybą dėl taikaus ginčų sprendimo, mediatorių parinkimo ir paskyrimo.
Be to, privalomosios mediacijos atveju Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnyba užtikrina patalpas mediacijai. Šiuo tikslu iš projekto lėšų Lietuvos didžiuosiuose miestuose - Vilniuje, Kaune, Panevėžyje, Klaipėdoje, Šiauliuose - yra įrengtos patalpos, kuriomis ginčo šalys, kreipdamosis į Tarnybą dėl privalomosios mediacijos, gali pasinaudoti. Tarnybos direktorė Živilė Poželienė pažymėjo, kad mediacijai iš projekto lėšų suremontuotos dvejos patalpos Vilniuje, tiek pat Panevėžyje, Kaune – viena. „Beveik visoms patalpoms teko įrengti grindis - vienur pasirinkome linoleumą, kitur parketlentes, apdailininkai nuo sienų nuvalė senus dažus ir perdažė naujai, pastatytos dvisluoksnės metalinio karkaso gipskartonio pertvaros su izoliacija, įrengtos „Amstrong“ akustinės pakabinamos lubos, sumontuoti nauji liuminescensiniai šviestuvai“, – patalpų įrengimo detalėmis dalijosi Ž.Poželienė. Atnaujintos senos interjero detalės padėjo senosioms patalpoms nušvisti visai kitomis spalvomis, todėl dabar mediacijos procesas vyks privatumą ir jaukumą suteikiančiose patalpose.
Iš projekto lėšų apsirūpinta baldais ir kompiuterine įranga. Visose patalpose pastatyti stalai, skirti kompiuterinei įrangai, spintos, biuro kėdės, daugiafunkciniai lazeriniai spausdintuvai, dokumentų naikintuvai ir kita būtina biuro technika. Tarnybos direktorės teigimu, dabar dėl patalpų, esančių Tarnybos teritoriniuose skyriuose, poreikio mediatoriai gali kreiptis telefonu, elektroniniu paštu į Vilniaus, Kauno, Šiaulių, Klaipėdos ir Panevėžio skyrių administratorius. Mediacija gali būti vykdoma darbo dienomis nuo 8 iki 17 val., o trečiadieniais yra galimybė teikti mediacijos paslaugas nuo 8 iki 19 val. Proceso dalyviai ir mediatorius gali susitarti dėl susitikimo kitoje vietoje, naudoti šias patalpas nėra privaloma. Dar vienas labai svarbus aspektas – dėl Lietuvoje paskelbtos ekstremalios padėties šiuo metu taikomi laikini naudojimosi mediacijos patalpomis apribojimai.
Tarnybos vadovės Ž.Poželienės teigimu, sudarytos sąlygos medijuotis bei naujovės šioje srityje atveria naujas galimybes pačioms ginčo šalims laisvanoriškai, savarankiškai priimti sprendimus, susitarti ir tam tikrais atvejais susitaikyti, apsaugoti vaikų interesus nuo neigiamos įtakos.