Vakar Zoknių kariniame aerodrome iš Šiaulių karinio aerodromo pakilęs ir nustatytu maršrutu skridęs orlaivis susidūrė su paukščių pulku. Keturi žuvusieji ir vienuolika nukentėjusių orlaivio keleivių ir įgulos narių bei lėktuvo avarija tebuvo tik priešgaisrinių taktinių pratybų „Griausmas-2012“ scenarijus.
Pavedė radijo ryšys
Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų orlaivis „Mi-8“ talpino tris įgulos narius bei dešimt keleivių. Į orą pakilęs orlaivis vėliau susitikęs su paukščių pulku buvo priverstas nusileisti avariniu būdu.
Leidžiantis pažeisti orlaivio varikliai išsijungė, įskilo pilotų kabinos priekinis stiklas ir sraigtasparnis tapo sunkiai valdomas, o nuo stipraus smūgio į žemę „Mi-8“ patyrė konstrukcinius pažeidimus ir užsiliepsnojo. Apie avarinę situaciją radijo ryšiu pranešti nebespėta, tad skubantiems teikti pirmąją pagalbą medikams teko kiek užtrukti.
Per maždaug valandą trukusias pratybas teikti pagalbą avariją patyrusio lėktuvo keleiviams skubėjo ne tik medikai, bet ir ugniagesiai, policijos, civilinės saugos departamento pareigūnai, Aviacijos bazės personalas, Karo policija, Oro gynybos batalionas bei kitų specialiųjų tarnybų atstovai, o avariją stebėjo nemenkas žiūrovų būrys.
Pratybų nauda – dviguba
Taktinių pratybų tikslas - treniruotis atlikti dalyvaujančių pajėgų iškvietimą, gaisro orlaiviuose gesinimą, žmonių gelbėjimą ir medicinos pagalbos suteikimą bei nukentėjusiųjų evakuaciją aviacinio incidento Šiaulių kariniame aerodrome metu.
Kaip vakar viešai pasisakė Aviacijos bazės vado pulkininkas leitenantas Virginijus Steponavičius, tokios pratybos taip pat padeda stiprinti Lietuvos pasirengimą užtikrinti priimančiosios šalies paramą NATO oro policijos misijai, kurioje dalyvaujantys kontingentai su naikintuvais dislokuojami Šiaulių aviacijos bazėje.
Pratybos „griaudėja“ penktąjį kartą
Tokio pobūdžio pratybos Aviacijos bazėje vyksta kasmet, nuo 2008-ųjų. Tikimasi, kad šios pratybos, tikrinančios gaisrų gesinimo, žmonių gelbėjimo lėktuvuose organizavimą bei pagalbos nukentėjusiesiems suteikimą, Šiauliuose „griaudės" dar ne vienerius metus.
Praėjusiais metais pratybų scenarijus buvo toks: 11 keleivių bei du įgulos narius vežęs orlaivis, sąlygojamas itin prasto matomumo, riedėdamas iš perono į taką „rėžėsi" į riedantį NATO greitojo reagavimo pajėgų Baltijos šalyse vienvietį naikintuvą „Mirage 2000C“. Išsiliejus aviaciniam kurui stipriai apgadinti abu orlaiviai.
Įgūdžius teko pritaikyti ir realioje avarijoje
Tarnybų atstovams kartą jau teko panaudoti per pratybas treniruotus įgūdžius, kai praėjusių metų rugsėjį oro erdvės sergėtojai „nukalė“ Lietuvos lakūnų pilotuojamą orlaivį. Per Lietuvos kariuomenės Aviacijos bazėje vykusias pratybas ore, netoli Rėkyvos ežero, susidūrė Lietuvos karinis orlaivis L-39ZA „Albatross“ ir Prancūzijos karinių oro pajėgų naikintuvas „Mirage 2000". Lietuvos pilotams pavyko sėkmingai katapultuotis, tačiau jų lėktuvas sudužo į šipulius. Avarijos pasekmes lengviausiai išgyveno oro misiją atliekantys prancūzų kariškiai. Jų pilotuotam naikintuvui pavyko sėkmingai grįžti į Zokniuose esančią Aviacijos bazę ir nusileisti savo eiga. Nukentėjusieji nusibrozdino tik kaklą bei smakrą.
Asta VOLKOVAITĖ