„Gatvėse maždaug kas trisdešimtas automobilis yra nevisiškai tvarkingas, galbūt netyčia sugedęs tarp dviejų metų tarp techninės [apžiūros], galbūt sąmoningai kažkoks padarytas pažeidimas.
Atsiras tvarka, kad gatvėje sustabdžius, realiomis sąlygomis patikrinus, jeigu neatitinka techninės apžiūros standartų, nukreipiamas automobilis pakartotinei techninei apžiūrai“, – kalbėjo S. Gentvilas.
Ministras tuomet tikino, kad naujoji tvarka įsigalios šių metų sausio ar vasario mėnesį.
„Kad apgintume tuos, kurie važiuoja su tvarkingais automobiliais ir išvalytume gatves nuo to kas trisdešimto automobilio, kuris sukelia pusę taršos gatvėse“, – dėstė jis.
S. Gentvilas teigė, kad planuojama, kad tokius patikrinimus vykdys transporto saugos administracijos darbuotojai, policijos pareigūnai, ateityje – Aplinkos apsaugos departamentas.
Gentvilas pasakė, kas laukia taršių automobilių 2023-aisiais
Vyriausybės teikiamų projektų Seimui pavasario sesijoje sąraše minimas įstatymo projektas, kuris suteiktų teisę Aplinkos apsaugos departamento pareigūnams vieniems, be policijos pareigūnų, stabdyti transporto priemones taršos matavimui bei suteikti teisę patiems atlikti operatyvius taršos matavimus.
S. Gentvilas pažymėjo, kad panašią tvarką numatantis projektas jau buvo svarstomas Seimo salėje, tačiau tą kartą pritrūko kelių balsų, kad jis būtų priimtas.
„Įgaliojamas Aplinkos apsaugos departamentas kontroliuoti eisme teršiančius automobilius, paprašyti atlikti pakartotinę techninę apžiūrą tiems automobiliams, kuriems nustatomas viršnormatyvinis neleistinas taršumas“, – Seimo Aplinkos apsaugos komitete aiškino ministras.
Minėtas projektas šį pavasarį bus tik teikiamas Seimo salėje, turės praeiti tris priėmimo stadijas, tad ir jo įsigalėjimas, jei bus priimtas, užtruks.
Visgi, kaip ministras žadėjo, LTSA atstovai mašinas turėjo stabdyti jau dabar. Tai kas nutiko? Naujienų portalas tv3.lt kreipėsi į Aplinkos ministeriją paaiškinimo, kodėl neįsigalėjo žadėtoji tvarka.
Kaip teigė ministerijos taršos prevencijos politikos grupės vyr. specialistė Renata Gagienė, pagal šiuo metu galiojančius teisės aktus transporto priemonių privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimas panaikinamas nustačius, kad transporto priemonė turi trūkumų, nurodytų Transporto priemonių trūkumų, kuriuos nustačius panaikinamas privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimas, sąraše.
Tačiau į šį sąrašą neįrašyti trūkumai, susiję su taršos reikalavimų pažeidimais, todėl Aplinkos ministerijos iniciatyva LTSA parengė ir 2023 m. vasario 22 d. pateikė suinteresuotoms institucijoms derinti sąrašo pakeitimo projektą.
„Svarbu pažymėti, kad siekiant sudaryti teisines sąlygas stiprinti transporto priemonių taršos kontrolę kelyje, Aplinkos ministerija, bendradarbiaudama su LTSA, policija ir Susisiekimo ministerija, parengė ir š. m. balandžio 12 d. pateikė suinteresuotoms institucijoms ir visuomenei derinti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projektą ir Aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės įstatymo pakeitimo projektą.
Priėmus įstatymų pakeitimus, Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai turės teisę savarankiškai, be Aplinkos apsaugos agentūros ir policijos, kaip tai daroma dabar, tikrinti, ar M1, M2, M3, N1, N2, N3 klasių (lengvieji automobiliai, autobusai, krovininiai automobiliai) transporto priemonių į aplinką išmetamų teršalų kiekiai ir kiti taršos parametrai atitinka jiems taikomus reikalavimus ir, kai neatitinka, panaikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą.
LTSA pareigūnai galės stabdyti ir M1 bei N1 klasių (lengvąsias keleivines ir lengvąsias krovinines) transporto priemones, tikrinti jų į aplinką išmetamų teršalų atitiktį reikalavimams ir, kai neatitinka, panaikinti privalomosios techninės apžiūros dokumentų galiojimą“, – naujienų portalui tv3.lt atsiųstame komentare cituojama R. Gagienė.
Anot jos, rengiant Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projektą paaiškėjo, kad pagal šiuo metu galiojančias įstatymo nuostatas papildyti Trūkumų sąrašą aplinkosauginiais trūkumais nėra juridinio pagrindo.
„Atsižvelgiant į tai, LTSA pranešė sustabdanti Trūkumų sąrašo keitimą, kol bus priimti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projekte numatyti pakeitimai“, – teigė R. Gagienė.
Tad nors S. Gentvilas žadėjo, kad LTSA automobilius galės stabdyti jau šiemet, to teks palaukti. Dabar numatoma įstatymų projektų įsigaliojimo data – 2024 m. sausio 1 d.