Organizacijos atliktas parodė, kad automatinės avarinio stabdymo (AEB) sistemos sumažina susidūrimų su pėsčiaisiais skaičių apie 27 proc., tačiau tai galioja tik dienos metu. Naktį šių sistemų efektyvumas yra praktiškai nulinis, o tai kelia nerimą, nes didžioji dalis mirtinų susidūrimų su pėsčiaisiais įvyksta būtent tamsiuoju paros metu.
Dar labiau neraminantis faktas – atšvaitai, kurie turėtų padidinti pėsčiųjų saugumą, tačiau tyrimo rezultatai rodo, kad jie apsunkina saugumo sistemų darbą. Tai patvirtino bandymai su trimis populiariais SUV modeliais: „Honda CR-V“, „Mazda CX-5“ ir „Subaru Forester“.
Testų rezultatai: juodi drabužiai saugesni nei balti
Ankstesniuose IIHS organizacijos testuose pėsčiuosius imituojantys manekenai vilkėjo tamsius drabužius. Mėlynas kelnes ir juodus marškinius, ir papildomų atšvaitų. Šio bandymo metu visi trys automobiliai gavo gerus saugumo sistemų įvertinimus. Tačiau organizacijos nariai taip pat atliko papildomus tyrimus, kurie atrodė taip:
- Juoda sportinė apranga be jokių atšvaitų.
- Juoda apranga su ryškiomis šviesą atspindinačiomis juostomis.
- Balta sportinė apranga be atšvaitų.
- Ryški, šviesą atspindinti striukė, su juodomis sportinėmis kelnėmis.
Testai buvo atlikti naktį, prie pėsčiųjų perėjos esant prastam apšvietimui. Automobiliai link numatytos vietos artėjo važiuodami 40 km/val. greičiu, o manekenai perėją kirto statmenai automobilių važiavimo krypčiai. Rezultatai buvo netikėti net organizacijos nariams.
„Honda CR-V“ ir „Mazda CX-5“ į manekeną 8 iš 10 ir 9 iš 10 bandymų, net kai jis vilkėjo ryškius drabužius su atšvaitais. Tyrime teigiama, kad šiuose automobiliuose sumontuotos sistemos beveik nereagavo į pėsčiuosius, kurių drabužiuose buvo ryškių atšvaitų, ypač ant kojų. Tuo tarpu, kai manekenai buvo apsirengę juodos spalvos drabužiais ir neturėjo papildomų atšvaitų, o automobiliai važiavo įjungę tolimąsias šviesas, abu automobiliai pastebimai sumažino važiavimo greitį.
„Subaru Forester“ pasirodė gerokai geriau – automobilis išvengė susidūrimų 9 iš 10 bandymų. Vienintelis incidentas įvyko, kai manekenas vilkėjo drabužius su atšvaitais, o perėja buvo labai prastai apšviesta.
Be papildomo apšvietimo „Honda CR-V“ visai nesumažino greičio, net kai manekenas buvo vilkintis baltus drabužius. „Mazda CX-5“ taip pat pasirodė prastai. Kita vertus, abu automobiliai pasirodė geriau, kai perėja buvo papildomai apšviesta stipresne šviesa.
Avarinių stabdymo sistemų rezultatai (buvo skaičiuojama kiek kartų sistema suveikė)
Honda CR-V:
Bet koks apšvietimas (10 bandymų):
- Juodi drabužiai – nesulėtino nė karto
- Atšvaitinė striukė – nesulėtino nė karto
- Atšvaitinės juostos – nesulėtino nė karto
- Balti drabužiai – nesulėtino nė karto
- Juodi drabužiai (tolimosios šviesos) – sulėtino 4 kartus iš 10
Silpnas apšvietimas (10 bandymų):
- Juodi drabužiai – sulėtino 1 kartą iš 10
- Atšvaitinė striukė – nesulėtino nė karto
- Atšvaitinės juostos – nesulėtino nė karto
- Balti drabužiai – sulėtino 9 kartus iš 10
- Juodi drabužiai (tolimosios šviesos) – netestuota
Vidutinis apšvietimas (10 bandymų):
- Juodi drabužiai – sulėtino 4 kartus iš 10
- Atšvaitinė striukė – nesulėtino nė karto
- Atšvaitinės juostos – nesulėtino nė karto
- Balti drabužiai – sulėtino 6 kartus iš 10
- Juodi drabužiai (tolimosios šviesos) – netestuota
Mazda CX-5:
Bet koks apšvietimas (10 bandymų):
- Juodi drabužiai – sulėtino 3 kartus iš 10
- Atšvaitinė striukė – sulėtino 5 kartus iš 10
- Atšvaitinės juostos – nesulėtino nė karto
- Balti drabužiai – sulėtino 4 kartus iš 10
- Juodi drabužiai (tolimosios šviesos) – sulėtino 7 kartus iš 10
Silpnas apšvietimas (10 bandymų):
- Juodi drabužiai – sulėtino 3 kartus iš 10
- Atšvaitinė striukė – sulėtino 6 kartus iš 10
- Atšvaitinės juostos – nesulėtino nė karto
- Balti drabužiai – sulėtino 3 kartus iš 10
- Juodi drabužiai (tolimosios šviesos) – netestuota
Vidutinis apšvietimas (10 bandymų):
- Juodi drabužiai – sulėtino 8 kartus iš 10
- Atšvaitinė striukė – sulėtino 6 kartus iš 10
- Atšvaitinės juostos – nesulėtino nė karto
- Balti drabužiai – sulėtino 3 kartus iš 10
- Juodi drabužiai (tolimosios šviesos) – netestuota
Subaru Forester:
Bet koks apšvietimas (10 bandymų):
- Juodi drabužiai – sulėtino 10 kartų iš 10
- Atšvaitinė striukė – sulėtino 10 kartų iš 10
- Atšvaitinės juostos – sulėtino 10 kartų iš 10
- Balti drabužiai – sulėtino 10 kartų iš 10
- Juodi drabužiai (tolimosios šviesos) – sulėtino 10 kartų iš 10
Silpnas apšvietimas (10 bandymų):
- Juodi drabužiai – sulėtino 10 kartų iš 10
- Atšvaitinė striukė – sulėtino 10 kartų iš 10
- Atšvaitinės juostos – sulėtino 8 kartus iš 10
- Balti drabužiai – sulėtino 10 kartų iš 10
- Juodi drabužiai (tolimosios šviesos) – netestuota
Vidutinis apšvietimas (10 bandymų):
- Juodi drabužiai – sulėtino 10 kartų iš 10
- Atšvaitinė striukė – sulėtino 10 kartų iš 10
- Atšvaitinės juostos – sulėtino 10 kartų iš 10
- Balti drabužiai – sulėtino 10 kartų iš 10
- Juodi drabužiai (tolimosios šviesos) – netestuota
Kodėl atšvaitai klaidina saugos sistemas?
IIHS organizacijos tyrėjai teigia, kad atšvaitai, ypač esantys ant judančių kūno dalių, gali klaidinti automobilių kameras ir jutiklius. Šios pagalbinės sistemos dažniausiai atpažįsta pėsčiuosius pagal jų siluetą ir kontrastą su aplinka, tačiau stiprus šviesos atspindys nuo atšvaitų gali iškreipti vaizdą ir paversti pėsčiąjį „nematomu“ sistemai.
Tokie rezultatai kelia nerimą ne tik pėstiesiems, bet ir keliuose plušantiems darbininkams, gelbėtojams bei kitiems specialistams, kurie naudoja darbinius drabužius su ryškiais atšvaitais. Tai, kas turėtų užtikrinti jų saugumą, gali kelti pavojų, jei vairuotojai pasikliauja vien tik automatinėmis saugos sistemomis.
Vis dėlto, nepaisant to, IIHS rekomenduoja ir toliau dėvėti atšvaitus. Automatinės stabdymo sistemos yra tik papildoma saugos priemonė, o pagrindinė atsakomybė vis dar tenka vairuotojui. Atšvaitai padeda vairuotojams greičiau pastebėti pėsčiuosius ir suteikia daugiau laiko tinkamai sureaguoti.
Tuo pačiu IIHS ragina automobilių gamintojus tobulinti AEB sistemas, kad jos patikimai atpažintų pėsčiuosius įvairiomis sąlygomis – tiek su ryškiais atšvaitais, tiek be jų.