Sautamptono universiteto (Jungtinė Karalystė) atlikta studija atskleidė, kad elektromobiliai gali būti reikšmingas oro taršos šaltinis ne tik dėl jų gamybos metu susidarančių emisijų, bet ir dėl eksploatacijos metu išskiriamų kietųjų dalelių. Tyrimo metu buvo analizuojamas stabdžių trinkelių ir padangų nusidėvėjimas – abu šie procesai lemia mikrodalelių patekimą į aplinką, o jų poveikis sveikatai gali būti reikšmingas.
Mažai aptariamas taršos šaltinis
Sautamptono universiteto mokslininkai išanalizavo keturias pagrindines stabdžių trinkelių kategorijas: mažai metalų turinčias (low-metallic), pusiau metalines (semi-metallic), beasbestes organines (non-asbestos organic, NAO) ir keramines (ceramic).
Tyrimo rezultatai parodė, kad didžiausią kenksmingų vario dalelių kiekį išskiria beasbestės organinės ir keraminės trinkelės. Šios dalelės siejamos su vėžiniais susirgimais, astma ir lėtinėmis plaučių ligomis.
Tyrimo autoriai pabrėžia, kad elektromobiliai šiame kontekste kelia papildomą riziką. Dėl didesnio svorio jų stabdžių sistemos patiria didesnes apkrovas, todėl stabdžių trinkelės dėvisi greičiau ir išskiria daugiau mikrodalelių į aplinką. Be to, didesnis elektromobilių svoris paspartina padangų nusidėvėjimą, o tai dar labiau padidina į atmosferą patenkančių teršalų kiekį.
Lygindami stabdžių skleidžiamas daleles su dyzelinių automobilių išmetamais teršalais, mokslininkai nustatė, kad stabdžių trinkelių išskiriamos dalelės gali būti netgi toksiškesnės nei azoto oksidai ar kiti vidaus degimo variklių išmetami teršalai.
„Daugelis žmonių mano, kad elektromobiliai yra visiškai švarūs, nes jie neišmeta teršalų per išmetamąjį vamzdį. Tačiau jie, vis dar, išskiria mikrodaleles, kurios susidaro dėvintis stabdžių trinkelėms ir padangoms“, – aiškino tyrimo vadovas Jamesas Parkinas.
Kaip sumažinti stabdžių taršą?
Vienas iš būdų mažinti stabdžių sukeliamą taršą – dažnesnis arba net nuolatinis energijos regeneravimo sistemos naudojimas. Tačiau mokslininkai pabrėžia, kad dyzeliniai varikliai taip pat gali efektyviai stabdyti varikliu, todėl tokio pobūdžio pranašumai nėra išskirtiniai tik elektromobiliams.
Iki šiol oro taršos reguliavimas daugiausia dėmesio skyrė išmetamųjų dujų mažinimui, tačiau stabdžių ir padangų nusidėvėjimo sukelta tarša buvo nepakankamai reglamentuojama.
Tai turėtų pasikeisti įsigaliojus „Euro 7“ taršos standartui, kuris pirmą kartą įtrauks papildomus teršalų reguliavimo reikalavimus, apimančius ne tik vidaus degimo variklių išmetamus teršalus, bet ir stabdžių bei padangų dėvėjimosi metu išskiriamas mikrodaleles.
Ateityje tarša gali tik didėti
Profesorius Matthew Loxhamas įspėja, kad perėjimas prie elektromobilių gali turėti netikėtų pasekmių ir, užuot mažinęs oro taršą, kai kuriais atvejais ją netgi padidinti.
„Kadangi pasaulis atsisako benzininių ir dyzelinių automobilių, stabdžių trinkelių ir padangų dėvėjimosi sukeliamų mikrodalelių kiekis gali dar labiau išaugti“, – pabrėžia mokslininkas.
Jis akcentuoja, kad nors elektromobiliai yra laikomi ekologiškesne alternatyva tradiciniams automobiliams, jų poveikis aplinkai nėra nulinis. Siekiant sukurti tvarią transporto sistemą, būtina įvertinti ne tik tiesiogines CO₂ emisijas, bet ir kitus taršos šaltinius, tokius kaip kietųjų dalelių išsiskyrimas stabdant ir riedant keliais.
Detaliau su tyrimo medžiaga ir išvadomis galima susipažinti viešai prieinamame dokumente.