Neramumai Libijoje, kuri yra viena didžiausių naftos ir dujų gamintojų Europos rinkai, vėl kelia naftos kainą. Kaip pranešė BBC, pirmadienį barelis naftos pasiekė 104,25 JAV dolerių ribą. Tai aukščiausia kaina nuo 2008 m. finansinės krizės pradžios.
Situacija islamo pasaulyje veikia ir degalų kainas Lietuvoje. Antradienį degalinių tinkle „Statoil“ populiariausio A95 benzino litras kainuoja vidutiniškai 4,46 lito. „Lukoil“ ir „Orlen Lietuva“ šio benzino kainos atitinkamai siekia 4,43 ir 4,46 lito. Lyginant su vasario mėnesio pradžia litro A95 benzino kaina pakilusi apie 10 centų.
16.09 val.
„Lietuva Statoil“ Pardavimų ir tiekimo departamento direktorius Giedrius Bandzevičius teigė, kad didmeninių kuro kainų pokyčiai daro tiesioginę įtaką mažmeninei degalų kainai, o didmeninė kaina yra susijusi su pasaulinėmis naftos kainomis, kurias lemia įvairūs veiksniai – pasiūlos/paklausos santykis, gavybos apimtys, valiutų kursų svyravimai, įvairūs geopolitiniai ar ekonominiai įvykiai ir kt.
„Kai vyko politiniai neramumai Egipte, nuogąstaujant, kad gali sutrikti naftos tiekimas Sueco kanalu, naftos kainos kilo, o tai tiesiogiai atsiliepė ir mažmeninėms kuro kainoms. Vidurio Rytuose išplitusi politinė suirutė per pastarąsias savaites lėmė pasaulinių naftos kainų augimą, prie kurio prisidėjo ir šalti orai dalyje JAV bei Europos. Jeigu neramumai tęsis ir dėl jų brangs pasaulinės naftos kainos, tai natūralu, kad dėl to gali pabrangti ir degalinėse parduodamas kuras“, - komentavo G. Bandzevičius.
Anot jo, šiuo metu visas dėmesys yra sutelktas į įvykius Libijoje, Šiaurės Afrikoje/Vidurio rytuose, o kadangi Libija yra OPEC nare, bet kokie naftos tiekimo sutrikimai iš šios šalies gali turėti įtakos pasaulinėms naftos kainoms.
„Statoil Lietuva“ atstovo teigimu, per pastarąją savaitę didmeninėje prekyboje benzinas brango apie 10-12 ct., tačiau „Statoil“ tinkle 95 markės benzino kaina pakilo tik 2-3 centais. Dyzelino kaina didmeninėje rinkoje kilo 4-5 ct., o mažmeninėje – 3-4 ct.
Kilo dėl politikos ir silpnėjančio euro
„Orlen Lietuva“ viešųjų ryšių direktorė Aurelija Trakšelienė patvirtino, kad politiniai įvykiai Šiaurės Afrikos ir Artimųjų rytų šalyse daro pastebimą įtaką naftos produktų kainoms visame pasaulyje.
„Ne išimtis šiuo atveju yra ir Lietuva. Prasidėję neramumai Libijoje, kuri yra naftos eksportuotojų kartelio OPEC narė, pasaulio žaliavų biržose sukėlė dideli nerimą, kaip ir įvykiai Tunise ar Egipte. Libija turi didžiausias naftos atsargas Afrikos žemyne, o pasaulinę naftos rinką ypač veikia žinios iš daugiausiai išgaunančių šalių ir naftos suvartojančių šalių“, - esamą naftos rinkos situaciją komentavo „Orlen Lietuva“ viešųjų ryšių direktorė.
Pašnekovė atkreipė dėmesį, kad degalų kainos Lietuvoje nustatomos remiantis Tarptautinės agentūros „Platts“ skelbiamomis pagrindinių produktų kainomis Europoje. Praėjusią savaitę jos išlaikė kilimo tendenciją, dėl to ir brango degalai.
„Ypač buvo pastebimas benzino kainos augimas, kiek mažiau, tačiau brango ir dyzelinas. Be jau minėtų geopolitinių priežasčių Šiaurės Afrikoje ir Artimuosiuose Rytuose, degalų kainas Lietuvoje veikia ir euro atžvilgiu stiprėjantis JAV doleris“, - teigė A. Trakšelienė.
Keisis degalinių švieslenčių skaičiai
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Lukas Vosylius teigė, kad mažmeninės degalų kainos degalinėse priklauso nuo didmeninės prekybos tiekėjo „Orlen Lietuva“.
„Jeigu dėl neramumų kitose šalyje naftos kainos kils, jas kels ir Lietuvos didmenininkas „Orlen Lietuva“. Mes, kaip mažmeninės prekybos atstovai, esame priklausomi nuo didmeninės prekybos, todėl savaime aišku, kad mūsų degalinių švieslentėse irgi keisis skaičiai. Jeigu gamykla kainas kels, o jinai tą pažadėjo daryti, tai atsispindės ir mažmeninėje prekyboje“, - neabejojo L. Vosylius.
Pašnekovo pastebėjimu, kol Lietuvoje turėsime tik vieną naftos tiekimo šaltinį ir nebus konkurencinių sąlygų, degalų kaina taip ir kaitaliosis, priklausomai nuo vienos gamyklos kainų reguliavimo.
„Kainos, galbūt, galėtų labiau stabilizuotis šiltuoju metų periodu, nes šaltuoju metų laiku dėl išaugusios paklausos kainos sukyla. Tačiau čia vėlgi veikia daugelis veiksnių, todėl numatyti degalų kainas tolimesniam laikui labai sudėtinga“, - į ateitį prognozuoti buvo nelinkęs Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas.