Idėja apmokestinti vizitą pas gydytoją ir neklusniems pacientams mokesčio negrąžinti arba juos iškart bauduoti sklando jau kurį laiką.
Neseniai apie tokius planus prabilo ir Prancūzijos politikai. Šalies ministras pirmininkas Gabrielis Attalis dar balandžio pradžioje prabilo apie tai, kad ketinama įvesti 5 eurų baudą tiems žmonėms, kurie užsiregistravę neatvyksta pas šeimos gydytoją.
„Šie dalykai, be abejo, kad disciplinuotų, bet čia yra politinis sprendimas ir nė vienas politikas kol kas tokio sprendimo nepalaikė ir, manau, kad ir ateityje tas nesikeis“, – sakė P. Kibiša.
Apie tokią naują priemonę premjeras paskelbė reaguodamas į šalies gydytojų sąjungos teiginius apie tai, kad dėl tokio pacientų elgesio kasmet iššvaistoma 27 mln. eurų. Tiesa, pačios gydytojų ir pacientų organizacijos puolė kritikuoti tokius užmojus.
Bando prisibelsti iki pacientų skambučiais, žinutėmis
Nors ir Lietuvos gydymo įstaigų vadovai sutinka, kad griežtesnės sankcijos ir padėtų labiau disciplinuoti pacientus, konstatuojama, jog vargu ar kurie politikai pasiryš priimti tokią tvarką.
„Šie dalykai, be abejo, kad disciplinuotų, bet čia yra politinis sprendimas ir nė vienas politikas kol kas tokio sprendimo nepalaikė ir, manau, kad ir ateityje tas nesikeis“, – kalbėjo Kauno poliklinikos direktorius Paulius Kibiša.
Vadovas kartu patikino, kad neatvykstantys pacientai yra didelė problema, kuri tik dar papildomai dirbtinai pailgina eilę.
„Didžiausia problema, yra, kai žmonės užsirašo, bet neatvyksta. Tokių pas mus yra iki 5–6 proc. Turime skambučių centrą, perskambiname, perspėjame žinutėmis ir stengiamės proaktyviai tą dalyką reguliuoti ir veiklą optimizuoti.
Tokios priemonės duoda pamatuojamą efektą, nes iki kol pradėjome sekti eiles, skaičiai buvo du tris kartus prastesni“, – sakė poliklinikos vadovas.
Jis kartu pasakojo, kad bendrai pas 70 proc. specialistų poliklinikoje galima patekti per mėnesį, pas daugelį iš jų – net tą pačią dieną ar po kelių. 60–70 proc. atvejų pas šeimos gydytojus – priklausomai nuo metų laiko, atostogų – galima patekti per savaitę.
Vienos didžiausių sostinės pirminės sveikatos priežiūros įstaigų – Antakalnio poliklinikos – atstovė nurodė, kad apie 10 proc. visų pacientų užsiregistruoja į konsultaciją ir į ją neatvyksta apie tai nepranešę.
„Diskusija dėl to tikrai yra būtina – šiandien kai kurios įstaigos sako, kad net iki 30 proc. turi tokių pacientų, kurie nepranešę neatvyksta. Tai reiškia, kad tuo metu paslaugą galėtų gauti kitas pacientas, bet jos negauna, nes įstaigos nebūna informuotos“, – sakė J. Sejonienė.
„Pacientams siunčiame el. laiškus, SMS žinutes su priminimais, skambiname, todėl ši statistika šiek tiek liūdina, nes taip formuojasi eilės pas gydytojus specialistus. Kviečiame pacientus būti atsakingais ir pranešti, jei į konsultaciją atvykti negalės“, – komentavo įstaigos atstovė Rūta Vanagienė.
Palaikytų iniciatyvą, bet prasmę turi tik didesnė bauda
Seimo narė Jurgita Sejonienė tikino, kad jei tik būtų tokia iniciatyva, siūlomas įstatymo projektas, neabejotinai jį palaikytų, klausimas tik, kokio dydžio tokia bauda galėtų būti.
„Diskusija tikrai yra būtina – šiandien kai kurios įstaigos sako, kad net iki 30 proc. turi tokių pacientų, kurie nepranešę neatvyksta. Tai reiškia, kad tuo metu paslaugą galėtų gauti kitas pacientas, bet jos negauna, nes įstaigos nebūna informuotos.
Bet klausimas yra, kokio dydžio tą baudą taikyti, nes kalbėjome anksčiau apie simbolinį vieną eurą, tai įstaigų administratoriai iš karto pasakė, kad toks būtų nelogiškas, nes mokesčio administravimas, to kaštai būtų didesni nei nauda iš paties mokesčio.
Jei būtų kalbama apie 5 eurus, matyt, gal tokio dydžio baudą ir būtų galima svarstyti. Tada poveikį pajaustų ir pacientas – tiek moralinį, tiek finansinį, o ir pačioms įstaigoms kažkokia nauda iš to būtų“, – komentavo parlamentarė.
Ji pridūrė, kad tokia tvarka visų pirma būtų pačių pacientų naudai – ne to, kuris neatvyksta, bet tų pacientų, kurie galėtų gauti paslaugą, bet jos, deja, negauna.
Sunkiai mato galimybes įgyvendinti
Buvusi sveikatos apsaugos ministrė Rimantė Šalaševičiūtė taip pat palaikė idėją, kad neatvykstančių pacientų problemą reikia spręsti, tačiau tikino, kad tai sunkiai įgyvendinama dabartinėmis svarstomomis priemonėmis.
„Išties reikia imtis priemonių, nes tokie pacientai sudaro apie 10–15 proc., o kai kur – ir daugiau. Apie tai aktyviai buvo diskutuota dar man būnant ministre – kokio dydžio baudos galėtų būti, kad neatėję ir nepranešę apie tai vėliau nepatektų pas gydytoją. Bet vis tik neradome kelio ir galimybių, kad tai būtų efektyvu“, – kalbėjo Seimo narė.
Jos teigimu, čia yra kelios problemos. Visų pirma, pacientas nelygu pacientui – dalis jų yra vyresnio amžiaus, gyvenantys užmiestyje, nemoka naudotis kompiuteriu, net žinučių rašyti, tad jiems sudėtinga informuoti, kad dėl kažkokių rimtų priežasčių negali atvykti paskirtu laiku.
Nors dalis gydymo įstaigų tiek skambučiais, tiek kitomis priemonėmis primena pacientams apie paskirtus vizitus, tą daro ne visi. Tad Seimo narė visų pirma čia matė vietos tobulinti sistemą.
„Būtų gerai, kad visoje Lietuvoje būtų įvesta tokia tvarka ir pacientas rašomi tokie priminimai. Tada, jei tvarka būtų įvesta, ir kažkas jos nesilaikytų, tada būtų galima gydymo įstaigas bausti. O kaip nors bausti pacientus nėra galimybių – neįmanoma baudos išieškoti. Pacientai tiesiog nepervedinės baudų, o iš jų niekas dėl vieno ar kelių eurų teismine tvarka neieškos, iš sąskaitų nenurašinės. Todėl ir atsisakėme tokio varianto.
Kalbant apie variantą, kad galėtų pacientą bausti taip, kad nepriimtų kitam šeimos gydytojo ar specialisto vizitui, tai ribotumėm paciento teisę į jo sveikatos priežiūrą. Buvo svarstytas ir vizito pas gydytojus mokestis, kuris laikantis tvarkos būtų grąžinamas, bet jokios gydymo įstaigos tuo neužsiims. Tad nematau galimybių, kaip realiai būtų galima nubausti, galima ieškoti kažkokių kitų galimybių, galima atnaujinti diskusijas, gal kažkas ką gero pasiūlys“, – kalbėjo R. Šalaševičiūtė.
SAM: atšaukti vizitą pacientas privalo
Sveikatos apsaugos ministerijos atstovas Julijanas Gališanksis priminė, kad atšaukti vizitą pas gydytoją yra paciento pareiga.
„Pacientas, užsiregistravęs planinei asmens sveikatos priežiūros paslaugai gauti, tačiau negalintis atvykti nustatytu laiku, privalo apie tai informuoti asmens sveikatos priežiūros įstaigą ne vėliau kaip prieš dvidešimt keturias valandas iki numatomo paslaugos gavimo laiko pradžios“, – pacitavo jis Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymą.
Nors tikslios statistikos, kiek pacientų užsiregistruoja vizitui ir neatvyksta, ministerija neturi, patvirtino, kad ši problema egzistuoja ir tai prisideda prie ilgesnių eilių susidarymo. Vis tik ją spręsti skiriant baudas ar taikant kitokias nuobaudas pacientams ministerija nesvarsto.
„Problemą siekiama spręsti informuojant pacientus ir nuolat jiems primenant, kad susidarius aplinkybėms, kai jie negali atvykti paskirtu laiku, jie turėtų informuoti gydymo įstaigą ir atšaukti savo registracijos laiką, nes tuo atsilaisvinusiu laiku galėtų būti priimamas kitas pacientas. Gydymo įstaigos taip pat skatinamos informuoti pacientus apie artėjantį vizitą ir galimybę pasikeitus aplinkybėms jį atšaukti.
Greitai ir patogiai rezervuoti vizito laiką, valdyti ir atšaukti savo registracijas pacientas gali Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje. Joje yra įdiegti saugikliai, neleidžiantys formuotis dirbtinoms eilėms – sistema neleidžia pacientams registruotis paslaugoms neturint siuntimo arba su tuo pačiu siuntimu registruotis keliems vizitams skirtingose gydymo įstaigose“, – komentavo J. Gališanskis.
Lietuvoje masiškai trūksta gydytojų: ministerija paskelbė, kaip bandys problemą spręsti – prireiks 30 milijonų eurų:
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!
Vakar centro poliklinikoje prie oftolmologo durų prasėdįjau nuo 10 iki 11 val. Per tą laiką jokio paciento nebuvo. Mano laikas buvo 11 vsl. Įdomu, kas ,,UŽĖMĖ,, nuo 10 val. laiką???A