Donatas Brazdeikis
Norint išsaugoti puikią savo automobilio variklio būklę, būtina periodiškai jį plauti tiek iš vidaus, tiek iš išorės.
Šiuolaikinis vidaus degimo variklis – sudėtingas mechanizmas, kurio sklandus darbas priklauso nuo darnaus visų jo sistemų, bet pirmiausia nuo tepimo sistemos, funkcionavimo. Būtina procedūra Pagrindinė tepimo sistemos paskirtis – laiku patiekti švarią ir, esant reikalui, atvėsusią alyvą besitrinančioms variklio detalėms. Variklio alyva ant detalių paviršių sudaro tvirtą alyvos plėvelę, taip sumažėja trintis ir šios detalės mažiau dėvisi. Be to, alyva turi pasižymėti ir kitomis eksploatacinėmis savybėmis.
Tačiau nieko nėra amžino. Dirbdama alyva sensta, teršiasi. Galiausiai susikaupusių nuosėdų kiekis nebeleidžia alyvai efektyviai atlikti savo funkcijų.
Tiršta, drebučių pavidalo nuosėdų masė užkemša alyvos magistralę, dėl to sutrinka normalus alyvos tekėjimas. Tyrimai parodė, kad tokių teršalų sudėtyje gali būti aušinimo skysčio, atmosferos dulkių, dėvėjimosi produktų, vandens, rūgščių, švino junginių, suodžių, alyvos oksidacijos, degalų degimo ir kitų cheminių produktų.
Jei alyva keičiama labai retai, jei variklis dirba sunkiomis sąlygomis, yra dažnai paleidžiamas ir stabdomas, jei dirbama žemos temperatūros režimu (kai vandens ir alyvos temperatūra nepakyla aukščiau 50 laipsnių), jeigu į alyvą patenka vandens arba jei netvarkinga išmetimo sistema, atsiranda idealios sąlygos nuosėdoms susidaryti.
Alyvos senėjimas – teršimasis – sudėtingas, kelių faktorių sąveikos procesas. Vien tik pakeitus alyvą visų nuosėdų pašalinti neįmanoma – variklį būtina plauti. Rinkitės kokybišką produktą Geriausias būdas išplauti variklį – jį išardyti ir išplauti detales žibalu, benzinu ar kitu plovikliu. Tačiau tai užima daug laiko ir brangiai kainuoja, tad taip plaunami tik užsikirtę varikliai.
Visais kitais atvejais varikliai plaunami šitaip: į karterį pilama ploviklio, variklis kuriam laikui paleidžiamas dirbti laisvąja eiga, po to nešvarumai kartu su plovikliu pašalinami iš karterio ir pilama naujos alyvos.
Šioje procedūroje pagrindinį vaidmenį atlieka ploviklis, todėl svarbu pasirinkti tinkamiausią ir veiksmingiausią – benzinas ar vanduo čia nepadės. Taigi kokiam plovikliui teikti pirmenybę? Žinoma, tam, kuris tirpina ir išplauna visas nuosėdas, mažiausiai kenkia varikliui, o pati procedūra neužima daug laiko.
Šiuo metu galima įsigyti dviejų tipų ploviklių – pilamų į seną alyvą ir plovimo alyvos, kuri pilama į karterį prieš tai pašalinus iš jo seną alyvą. Būtent šios plovimo alyvos Lietuvoje šiuo metu yra populiariausios. Tačiau tai variklinė alyva, tiktai be jokių priedų. Šia alyva galima tik praskalauti variklį (pašalinti senos alyvos likučius), tačiau ji neištirpina ant detalių susikaupusių nuosėdų.
Panašiai ir su variklių plovikliais.
Daugelio šių ploviklių sudėtyje yra tik žibalo arba mineralinio spirito. Šie distiliatai praskiedžia alyvą bei ištirpdo tik kai kurias nuosėdas – jie netirpdo dėl etileno glikolio susidariusių nuosėdų, todėl nėra efektyviausi. Kita vertus, jie pigesni už kokybišką ir efektyvų ploviklį.
Plovimo mišiniams gaminti rekomenduojamos ne neutralios, o skirtos darbui sunkiomis sąlygomis alyvos.
Pagrindinės taisyklės, kurių derėtų paisyti, jei norite, kad automobilio variklis ilgai tarnautų:
• Naudokite tinkamą variklio alyvą, reguliariai ją keiskite (važiuojant įprastomis sąlygomis – kas 10 000– 12 000 km, sunkiomis sąlygomis – kas 5 000 km, arba kas 3 mėnesius). • Palaikykite reikiamą alyvos lygį karteryje, tikrinkite filtrų (ir alyvos, ir oro) būklę ir reguliariai juos keiskite. • Bent kartą per dvejus metus išplaukite aušinimo sistemą ir pakeiskite aušinimo skystį. • Varikliui plauti naudokite efektyvius ploviklius, kurių sudėtyje yra etileno glikolio monobutilo eterio. Pasirūpinkite ir išore Norėdami turėti tvarkingai veikiantį ir atrodantį variklį, turėtumėte pasirūpinti ir jo išore.
Atidarę variklio gaubtą dažnai pamatysite, kad variklis apsitaškęs tepalais, radiatorius padengtas sudžiūvusių vabzdžių liekanomis, prie valytuvų pilna žemių, šakelių, lapų, atsiradusių po stovėjimo miške arba tiesiog po medžiais. Būtina variklį plauti iš viršaus, norint apsaugoti jūsų automobilio širdį. Taip pat ir saloną nuo nemalonių kvapų, kurie atsiranda, kai pradeda svilti įkaitusios šiukšlės.
Lietuvos kelių eismo sąlygos yra gana problemiškos ir kenkia automobiliams. Vasarą stovime ant įkaitusio asfalto, važinėjame duobėtais keliais, kartais vieškeliais, kur daug smėlio ir dulkių. Žiemą automobilis gauna didžiules smėlio ir druskos mišinių dozes, taip pat yra veikiamas purvo. Visa tai padaro mūsų automobilių dugnus labai nešvarius, sukelia koroziją. Dėl to kartą per metus verta išplauti automobilį iš apačios.
Iš pradžių plaunant variklį pašalinamas visas purvas ir nuosėdos, o tuomet reikia po truputį paruošti variklį sušlapinti. Variklio plovimas gali skirtis ne tik pagal automobilio markę, tačiau ir pagal gyvenamą klimatą. Pavyzdžiui, gyvenant Lietuvoje labai svarbu variklį plauti patikėti profesionalams, nes reikia išvalyti ne tik variklio dangtį, tačiau ir ventiliaciją, radiatorių – tai turi būti padaryta itin kruopščiai, kadangi kitu atveju gali tekti vėl greitai kartoti procedūrą.