Jei Jus prikeltų iš miego ir parodytų baltą žmogeliuką su krepšinio kamuoliu mėlyname ir raudoname fone, ką pasakytumėte? Atsakymas aiškus – tai pasaulyje populiariausios ir žinomiausios Šiaurės Amerikos Nacionalinės krepšinio asociacijos (NBA) logotipas. Šios asociacijos veikla, pasiekimais domisi ir Lietuvos krepšinio aistruoliai bei sporto mėgėjai. Mes taip pat prisijungiame prie NBA fanų. Artimiausiomis savaitėmis pateiksime straipsnių, kuriuose atskleisime Nacionalinės krepšinio asociacijos sėkmės istoriją, veiklos modelį, ciklą. Be to, analizuosime, ko iš jos galėtų pasimokyti Lietuvoje įsikūrusios krepšinio lygos, klubai ar net kitų sričių verslo atstovai.
Pirmiausia susipažinkime su NBA veiklos istorija. NBA, savo veiklą pradėjusi 1946 metais, per 68 metų gyvavimo laikotarpį tapo populiariausia sporto asociacija ne tik krepšinio srityje, bet ir visame sporto pasaulyje. Tiesa, kelias iki žinomumo buvo vingiuotas ir sunkus. Iš pradžių Niujorke (JAV) įkurta lyga vadinosi BAA (angl. Basketball Association of America) ir tik po 3 metų veiklos – 1949 metais, susijungus su NBL (angl. National Basketball League), įkurta dabartinė NBA. Naujoji lyga turėjo 17 komandų skirtinguose JAV miestuose. Vėliau komandų skaičius keitėsi, jų kiekis mažėjo ir susitraukė iki 8 komandų. Įdomu tai, kad 1954 metais NBA iniciatyva įvesta 24 sekundžių atakos taisyklė, kuri paspartino žaidimą ir suteikė jam daugiau dinamikos bei azarto.
1967 metais atsirado rimtas NBA konkurentas – ABA (angl. American Basketball Asscociation) lyga. Tuo metu prasidėjo dviejų lygų konkurencija dėl jaunų, perspektyvių sportininkų, kurie pasirinkdavo vienos ar kitos lygos komandas. NBA nenorėdama pralaimėti buvo priversta stiprinti savo prekės ženklą. Tad 1969 metais pradėjo logotipo, kuris įkūnytų NBA prekės ženklą, kūrimą. Įkvėpimo pasisemta iš metais anksčiau sukurto beisbolo lygos logotipo. NBA logotipas, oficialiai pasirodęs 1971 metais, tapo neatskiriamu NBA ženklu, licencijavimo simboliu bei lygos filosofija ir yra naudojamas iki šiol.
Didėjant dviejų lygų konkurencijai, ABA lyga pritraukė keletą jaunųjų krepšinio talentų. Tai paskatino NBA orientuotis į pelningiausius miestus. Nuo 1966 iki 1974 metų lyga išaugo nuo 9 iki 18 komandų. Dar po dviejų metu NBA sugebėjo pritraukti 4 ABA komandas, taip jų skaičių padidindama iki 22. Tačiau dešimtmečio pabaiga NBA buvo nesėkminga: mažėjantys TV reitingai, narkotikų skandalai grasino lygos išnykimu.
1979 metai – naujos NBA eros pradžia. Jie ypatingi tuo, kad NBA perėmė vieną svarbiausių ABA lygos inovacijų -3 taškų zonos liniją. Taip pat į NBA atėjo dvi ryškiausios to meto jaunos žvaigždės – Laris Birdas (Larry Bird) į Bostono „Celtics“ komandą ir Magic‘as Johnsonas (Magic Johnson) į Losandželo „Lakers“ komandą. Tai atvėrė naują NBA istorijos lapą. Lyga pradėjo stiprėti, o susidomėjimas ja augo kaip ant mielių ne tik pačioje Amerikoje, bet ir visame pasaulyje. Šių dviejų puikių krepšininkų priešprieša tapo puiki reklama NBA ir teigiamai įtakojo lygos populiarumą.
Vėliau sekė Michaelo Jordano (Michael Jordan) era. Šio žaidėjo dėka lyga dar labiau išpopuliarėjo. Tuo metu lyga pasipildė dar keliomis komandomis. Daugiametis NBA komisaras – Davidas Sternas (David Stern) ir visa lygos valdyba suprato, kad tik stiprūs prekių ženklai, susieti su pačios lygos prekės ženklu, yra žinomumo ir sėkmės garantas. Tokį modelį, tiesa kiek patobulintą, NBA naudoja iki šiol. Lyga tapo ne tik populiariausia sporto lyga pasaulyje, bet ir rimtu konkurentu kitoms pramogų šakoms, pavyzdžiui, kino ir muzikos industrijoms.
NBA istorija, kuri labai spalvinga ir įdomi, skatina labiau pasidomėti pačios lygos veikla ir kaip ji tapo tai, kuo yra šiandien. Prekeszenklas.lt portalas kituose straipsniuose analizuos pačios lygos veiksmus ir rinkodaros strategijas, taikytas seniau ir dabar, stiprinant savo pozicijas, kuriant ir plėtojant NBA, ir su ja susijusius prekių ženklus.