Su panašiomis problemomis susiduriantys kai kurie JAV prekybininkai sugalvojo išeitį. Atlikę pilotinius bandymus dalyje parduotuvių, galiausiai nusprendė, kad verta riboti kiekį prekių, už kurias atsiskaitoma savitarnos kasoje.
Lietuvos prekybininkai šiuo metu neplanuoja keisti tvarkos, kaip klientai atsiskaito savitarnos kasose. Tačiau neatmeta, kad ateityje pasikeitimų gali būti.
Kasose ribos prekių kiekį
Vienas iš didžiausių JAV prekybos tinklų „Target“ pristatė naują savitarnos kasų politiką, kuri jau netrukus bus pradėta taikyti visoje šalyje.
Pernai bendrovė naujoves išbandė maždaug 200 parduotuvių. Jose savitarnos kasomis buvo galima naudotis tik perkant 10 ar mažiau prekių. Perkantys daugiau turėjo naudotis įprastomis kasomis.
„Target“ teigia, kad tose bandomosiose parduotuvėse savitarna buvo dvigubai greitesnė, be to, jose pirkėjai buvo labiau patenkinti ir aptarnavimu įprastose kasose.
Nuo kovo 17 d. daugumoje iš beveik 2 tūkst. tinklo parduotuvių bus pradėta naudoti „Express Self-Checkout“ greitosios savitarnos kasos, kuriose bus galima nusipirkti iki 10 prekių.
Pastaraisiais metais daugelis mažmenininkų padidino savitarnos kasų skaičių. Taip buvo tikimasi sutaupyti darbo jėgos sąnaudų ir pagreitinti pirkėjų atsiskaitymą.
Tačiau savitarnos kasos turi savo trūkumų. Jos kartais sugenda, klientai susiduria su klaidomis ir trikdžiais skenuodami prekes, tad darbuotojams tenka jiems padėti. Taip savitarnos kasa tampa lėtesnė už įprastą, nors turėtų būti priešingai.
Kita vertus, dėl tyčinių vagysčių ir klaidų parduotuvėse su savitarnos kasomis prekybininkų nuostoliai sudaro apie 4 proc. Tai yra dvigubai daugiau nei parduotuvėse be savitarnos kasų.
Lietuvos parduotuvėse kai kuriose kasose su kasininkais yra ribojamas perkamų prekių kiekis. Tačiau prekybos tinklai atsargiai žiūri į prekių ribojimą savitarnos kasose.
Lietuvių įpročiai skiriasi
„Maxima LT“ atstovė ryšiams su žiniasklaida Raminta Gecevičiūtė atkreipė dėmesį, kad JAV naujovė savitarnos kasose yra labiau aktuali amerikiečiams, nei lietuviams dėl skirtingo apsipirkimo.
„Lietuvių apsipirkimo įpročiai skiriasi nuo JAV gyventojų, kurie yra įpratę apsipirkti ypač gausiai, dėl ko itin išsipučia jų pirkinių krepšelis, o, norint savitarnoje nuskenuoti tokį didelį prekių kiekį – susidaro eilės“, – komentavo atstovė.
Tuo metu Lietuvoje, anot R. Gecevičiūtės, to nepastebima.
„Mūsų pirkėjai, kad ir apsiperkantys visai savaitei, ir už prekes susimokantys savitarnoje apsipirkimo greičiui, lėtesniam apsipirkimui įtakos neturi. Mūsų klientai su didesniu ar mažesniu prekių krepšeliu mielai apsiperka savitarnos kasose.
Žinodami, kad pirkėjai vertina šią galimybę, pokyčių savitarnos kasose šiuo metu neplanuojame. Priešingai – savitarnos kasų skaičių dar labiau didinsime“, – pasakojo pašnekovė.
Savitarnos kasose apsiperka greičiau
„Lidl Lietuva“ atstovė ryšiams su visuomene Lina Skersytė pastebėjo, kad beveik vienodai pirkėjų naudojasi tiek įprastomis, tiek savitarnos kasomis.
„Pastebime, kad naudojimasis savitarnos kasomis auga ir jas renkasi vis daugiau pirkėjų. Galima sakyti, kad yra dvi kategorijos pirkėjų ir jos yra pasiskirsčiusios beveik po lygiai: tie, kurie apsiperka įprastose kasose, ir tie, kurie renkasi savitarnos kasas.
Viena iš priežasčių, kodėl savitarnos kasų populiarumas auga – greitesnis apsipirkimas, kadangi savitarnos kasose vidutiniškai apsipirkimas trunka vos 2 minutes“, – nurodė L. Skersytė.
Jos teigimu, savitarnos kasose įprastai lankosi pirkėjai, kurių pirkinių krepšelis yra mažesnis.
„Tačiau pastebime, kad vis daugiau žmonių šias kasas pasirenka ir gausesnių apsipirkimų metu, todėl šiuo metu neturime planų riboti prekių skaičiaus krepšelyje, kuomet yra atsiskaitoma savitarnos kasose.
Atsižvelgdami į pirkėjų poreikius ir norėdami, kad šiems pirkėjams būtų dar patogiau, beveik trečdalyje tinklo parduotuvių jau esame įrengę didesnes ir patogesnes, XXL dydžio, savitarnos kasas, kuriose apsiperkant gausiau yra patogiau susidėti pirkinius ir už juos atsiskaityti“, – komentavo L. Skersytė.
Lietuviai savitarnos kasomis nesiskundžia?
„Rimi Lietuva“ ryšių su visuomene ir korporatyvinės atsakomybės vadovė Eglė Krasauskienė priminė, kad jos atstovaujamas tinklas šiuo metu turi 375 savitarnos kasas. Jų yra mažiau nei įprastų kasų.
„Stebėdami ir reaguodami į rinkos tendencijas, kasmet plečiame savitarnos kasų skaičių. Jos ne tik būna iškart įdiegtos naujai atidaromose parduotuvėse, bet ir didinamas jų skaičius jau egzistuojančiose, kur atsisakoma įprastų kasų.
Ir toliau ketiname mažinti tokių kasų skaičių, nes žmonės vis dažniau renkasi savitarnos kasas, o procentiškai kiekvienais metais šis skaičius didėja“, – komentavo vadovė.
Pasak jos, šiais metais „Rimi“ 8 parduotuvėse įdiegė ir didesniam pirkėjų krepšeliui pritaikytas savitarnos kasas.
„Nesulaukiame pirkėjų nusiskundimų, priešingai, klientai pamėgo šį apsipirkimo būdą. Be to, stengiamės pasiūlyti kuo įvairesnius atsiskaitymo būdus, kad klientai savo nuožiūra galėtų rinktis jiems patogiausią būdą. <...>
Na, o mes nuolat svarstome įvairias naujoves, kurios palengvins apsipirkimą mūsų pirkėjams, bet šiuo metu tokio pasikeitimo neplanuojame“, – apie galimybę riboti prekių kiekį savitarnos kasose sakė E. Krasauskienė.