Vežėjams ir toliau nerimaujant dėl nuo gegužės 4 d. įsigaliojančių naujų baudų už tarptautinių pervežimų pažeidimus, savo mintimis ir pastebėjimais sutiko pasidalinti Rusijos teisininkų kompanijos „Urvest“ atstovas Romanas Obrazcovas.
Per pastarąjį mėnesį Rusų įmonę pasiekė nemažai laiškų Baltijos šalių vežėjų su pagrindiniu klausimu: „Ką daryti nuo 2012 m. gegužės 4 d.?“ Būtent tada oficialiai įsigalioja Rusijos Federacijos Administracinio kodekso pakeitimai, kurie turėtų sugriežtinti užsienio vežėjų atsakomybę už tarptautinius krovinio pervežimus į/iš Rusijos be specialių (trijų šalių) leidimų.
Vežėjų susirūpinimas visai pateisinamas, tačiau ar viskas iš tikrųjų taip blogai, kaip skelbiama spaudoje?
Kas bus 2012‒05‒04?
Pats populiariausias vežėjų klausimas skamba taip: „2012 m. gegužės 4 d. Rusijoje keičiasi tarptautinių pervežimų ir leidimų naudojimo taisyklės. Kokia yra pakeitimų esmė ir kur galima susipažinti su naujomis taisyklėmis?“
Atsakymas: pasikeitimai, įsigaliosiantys 2012 m. gegužės 4 d., numato tik užsienio vežėjų administracinės atsakomybės sugriežtinimą, t.y. baudų didinimą (nuo 2000 iki 500000 Rusijos rublių).
Jokie pakeitimai, susiję su tarptautinių pervežimų taisyklėmis ir leidimų naudojimu, artimiausiu metu neplanuojami.
Pagrindinis įstatymas, reguliuojantis tarptautinius pervežimus ir leidimų naudojimą, Rusijoje tebėra Federalinis įstatymas Nr. 127‒ФЗ „Dėl valstybinės tarptautinių pervežimų kontrolės“. Būtent šis įstatymas apibrėžia sąvokas „tarptautinis pervežimas“, „specialus leidimas“ („trijų šalių leidimas“ ir t.t.). Tačiau šis įstatymas nekeičiamas. Taigi tarptautinių pervežimų Rusijos teritorijoje taisyklės nepasikeitė.
Žaidimo taisyklės jau žinomos
Neseniai internete pasirodė 2012 m. balandžio 2‒3 d. Rusijos ir Baltarusijos derybų protokolo Priedas Nr. 4. Nepaisant to, kad šis dokumentas nėra iš esmės įstatymas ir atitinkamai neprivalo būti vykdomas, būtent iš jo turinio galima suprasti tas žaidimo taisykles, kuriomis vadovausis Rusijos transporto pareigūnai (žiūrėkite komentarą žemiau).
Šio dokumento išvada aiški: teisingai pildykite krovinį lydinčius dokumentus (CMR važtaraštį, sąskaitą, t.t.). Pildykite dokumentus taip, kad pervežimo maršrutas nekeltų inspektoriaus įtarimų.
Įtikinkite savo klientus padėti jums! Jei nežinote, kaip pildyti dokumentus, kreipkitės į savo konsultantus. Jie tikrai patars Jums, kaip teisingai tai padaryti.
Informavimas ‒ geriausias ginklas!
Pagrindinis vežėjo uždavinys organizuojant pervežimą – išvengti galimų savo įmonei nepalankių pasekmių. Priemonės tai padaryti galima sąlygiškai padalinti į dvi grupes:
1) teisingai užpildyti krovinį lydintys dokumentai (CMR važtaraštį, sąskaitą, t.t.).
2) duoti nurodymus vairuotojams ir įmonės darbuotojams, kaip elgtis kilus probleminiai situacijai.
Jums išrašė baudą. Ką daryti?
Mažai vežėjų žino, jog nebūtina mokėti baudą „vietoje“. Tiesa, išvažiuojant iš Rusijos inspektorius turi teisę pareikalauti baudos apmokėjimo kvito iš Jūsų vairuotojo. Tačiau, jei 10 dienų bėgyje po nutarimo dėl administracinio nusižengimo jis buvo apskųstas įstatymo nustatyta tvarka ‒ niekas neturi teisės sulaikyti Jūsų transporto priemonę Rusijos teritorijoje!
Paveskite vairuotojui gauti iš inspektoriaus visus dokumentus dėl administracinio nusižengimo (būtinai ‒ protokolą ir nutarimą dėl patraukimo į administracinę atsakomybę). Vairuotojas neprivalo pasirašyti šiuos dokumentus. Protokole vairuotojas gali nurodyti, jog jis nepripažįsta savo kaltės ir nesutinka su bauda. Toliau jis kuo greičiau turi atsiųsti Jums el. paštu arba faksu protokolą ir inspektoriaus nutarimą. 10 dienų bėgyje Jūsų įmonė turi apskųsti minėtą nutarimą teisme tam, kad nemokėti baudos. Inspektoriui vėliau turi būti pateikti apskundimą patvirtinantys dokumentai.
Atsiminkite! Inspektorius neturi teisės riboti Jūsų transporto priemonės judėjimą dėl baudos nemokėjimo, jei jam pateikiami dokumentai, patvirtinantys nutarimo apskundimą.
Kas kaltas ‒ sprendžia teismas, o ne inspektorius!
Jei Jūs atlikote visus aukščiau minėtus veiksmus, didėja Jūsų šansai atsikratyti nemalonių pasekmių. Esmė tame, kad esant teisingai užpildytiems krovinio dokumentams ženkliai didėjo vežėjo galimybė laimėti teisme prieš transporto inspekciją. Transporto inspekcijos teisinė pozicija daugelyje atvejų prieštarauja Rusijos Federacijos įstatymams. Dauguma įsakymų, protokolų ir kitų vidinių instrukcijų dėl trijų šalių leidimų tvarkos pažeidimo tik „rekomenduoja“ tam tikrus kontrolės būdus ir dažnai prieštarauja Rusijos įstatymams dėl tarptautinių pervežimų, vadinasi, neturi jokio juridinės galios.
Transporto priemonės sulaikymas ‒ mitas ar realybė?
Ši priemonė (transporto sulaikymas) nebus taikoma iki 2012 m. liepos 2 d. Šiuo metu transporto inspekcijos pareigūnai dar patys tiksliai nežino, kaip naudotis šiuo pakankamai galingu įrankių. Pagrindinė problema slepiasi tame, kad tokie pareigūnų įgaliojimai vežėjų atžvilgių gali sukelti ne vienos muitinės procedūros pažeidimą. O tai jau visiškai kita tema.
2012 m. balandžio 2‒3 d. Rusijos ir Baltarusijos derybų protokolo priedo Nr. 4 komentaras
Šis Priedas iš esmės neturi įstatymo arba poįstatyminio akto galios ir transporto inspekcijos pareigūnai neturi teisės remtis juo, kaip normatyviniu dokumentu.
Vis dėl to, minėtasis Priedas iš esmės ir yra „žaidimo taisyklės“, kuriomis vadovausis Rusijos transportininkai vykdomi tarptautinių pervežimų kontrolę.
Darytina išvada, kad pagal dvejų šalių leidimą bus praleidžiamos tik tos transporto priemonės, kurios atitiks tokius reikalavimus: duomenys apie siuntėjo šalį (1 grafa), pakrovimo šalį (4 grafa), CMR sudarymo šalį (21 grafa), atvykimą krautis (22 grafa), prekių kilmės šalį ir pardavėjo šalį (sąskaitoje arba kitame komerciniame dokumente) turi buti identiški ir visiškai atitikti vežėjo registracijos šalį (16 grafa). T.y. jei viename iš lydinčių dokumentų bus rasti duomenys apie trečiąją šalį, transporto priemonė bus sulaikoma ir traukiama į administracinę atsakomybę.
Iš esmės priedo reikalavimai prieštarauja Federaliniam įstatymui Nr. 127‒ФЗ „Dėl valstybinės tarptautinių pervežimų kontrolės“ ir Rusijos teismų teisiniai praktikai. Federalinis įstatymas Nr. 127‒ФЗ apibrėžia tarptautinį pervežimą, kaip „konkrečios transporto priemonės (krautos arba nekrautos) pravažiavimą“, o ne konkretaus krovinio pervežimą iš trečiųjų šalių teritorijos.
Norint išvengti transporto inspekcijų pareigūnų pretenzijų rekomenduojama pildant krovinį lydinčius dokumentus atsižvelgti į Priedo Nr. 4 reikalavimus.
Šiuo metu mūsų įmonė rengia patikslintas rekomendacijas dėl teisingo dokumentų pildymo atsižvelgiant į minėtą Priedą.