Štai Gediminas Gabalis – Nr 1. žaidimų kanalo savininkas Lietuvoje, 59 tūkst. prenumeratorių „Youtube“ svetainėje turintis ir per 400 tūkst. video peržiūrų per mėnesį sulaukiantis jaunas vyras gali visą savo laiką skirti video turinio kūrimui ir viešinimui – ši veikla jį jau ir išmaitina.
„Video turinį pradėjau kurti prieš penkerius su puse metų. Su draugais sukūrėme tokį kolektyvą, žinojom, kad vlogai egzistuoja Amerikoje ir pabandėme sukurti kažką panašaus. Taip ir užsikabinau – nuo tada niekada ir nesustojau kelti video turinio“, – tv3.lt papasakojo Gediminas.
Žaidimai
Tad ėmė jis kelti vaizdo įrašus, kaip jis žaidžia kompiuterinius žaidimus – ir jie sulaukė pasisekimo. Atrodo, kam žmonėms žiūrėti, kaip kitas žaidžia žaidimus, tačiau Gediminas sako, kad vlogerio sekėjams pasidaro įdomi vlogerio asmenybė, kaip jis reiškiasi, jiems smagu stebėti jo charizmą – todėl ir stebėti jį žaidžiant žaidimus sekėjams tampa labai įdomu.
„Dažniausiai kurdavau video turinį su žaidimais, kurie paremti istorija. Mano „Youtube“ kanalo pagrindas buvo žaidimai, kurie turi istoriją ir siužetą.
Žiūrovams tai stebėti įdomu: jie prisiriša prie žmogaus kaip asmens, prie jo charizmos – nesakau, kad esu kažkoks labai ypatingas, bet turiu, ką pasakyti. Pats populiariausias pasaulyje „youtuberis“ PewdePie tik ir žaidžia video žaidimus“, – kalba Gediminas ir darosi akivaizdu, kad žmonėms tikrai patinka stebėti žaidžiančiuosius – minėtasis PewdePie turi beveik 49 mln. savo kanalo prenumeratorių.
Tad Gediminas pasakoja, kad paskutinius penkerius metus didžiąją laiko dalį jis žaisdavo žaidimus, juos komentuodavo, reaguodavo, išsijuokdavo, o paskutinį pusmetį pradėjo kurti ir video dienoraščius – vlogus. Tačiau Gediminas, ne taip kaip merginos, nepasakoja apie drabužius ar grožio procedūras.
„Vloguose pasakoju apie neeilinę savo dieną, pavyzdžiui, kai mane pakviečia sudalyvauti kokiame nors renginyje, Kaune ar Rygoje, vykstu į koncertus ir pan. Kadangi manau, kad diena neeilinė, todėl ir nutariu kažką „susukti“
O į renginius mane kviečia dėl to, kad esu žinomas vlogeris – į mane kreipiasi ledų, gėrimų ir kitokios kompanijos su pasiūlymais“, – dalinasi populiarusis youtuberis.
Pelnas
Na o kaip gi iš keliamų video į „Youtube“ galima užsidirbti? Nagi per reklamą. Lietuvoje „Youtube“ atstovas yra kompanija „Videostars“, kuri jungia video turinio kūrėjus, ir, turėdama sutartį su „Youtube“, atseikėja reklamos pajamų dalį ir kūrėjams.
„Visi tie sukurti video per „Videostars“ kompaniją neša pelną, nors jis nėra kosminis. Aš taip pat ieškau partnerių, labai daug metų bendradarbiauju su žaidimų pardavėjais – už tai, kad naudoju jų intro – mažytę šešių sekundžių reklamą kiekvieno video pradžioje – už tai taip pat užsidirbu.
Per paskutinius pusę metų maždaug aštuonios kompanijos į mane kreipėsi, norėdamos bendradarbiauti, jos kviečia kažką daryti, prašo reklamos, pranešimų, kvietimų savo žiūrovui“, – kalba Gediminas.
Nors jis nurodo, kad iš reklamos „Yuotube“ išgyventi neišeina, tačiau mąstant versliai, tą „Youtube“ populiarumą galima monetizuoti.
„Aš uždirbu vien tik iš „Youtube“, reklamos ir įtakos daugiau nei man reikia pragyvenimui, bet ne tiek, kad galėčiau nusipirkti namą“, – dalinasi jaunas vyras.
Kaip išpopuliarėti
Gediminas sako, kad tam, kad būtum žiūrimas ir populiarus, pasak jo, reikia įvertinti, kas yra aktualu ir kuo pats domiesi, kam esi talentingas.
„Turi pasižiūrėti, ar esi gabus šnekėti su kamera, ar daryti video pamokas, kaip naudotis tam tikromis programomis, ar kurti vaidybinį žanrą. Nereikia vaikytis, kas populiariausia, reikia pradėti daryti savo. Kai darai tai, kam esi gabus, prisitrauki to ieškančius žmones“, – sako Gediminas.
Vyras pasakoja, kad „youtubina“ jis dėl to, kad jam tai daryti smagu, čia jis atranda savo nišą ir gali atskleisti visus savo gebėjimus.
Lietuvoje, anot Gedimino, yra virš 30 aktyvių vlogerių ir didžioji jų koncentracija susitelkusi Vilniuje.
Kūrėjas, kuriuo žavisi
Kiek daugiau nei 12 500 prenumeratorių turinti ir apie 65 tūkst. viedo peržiūrų per mėnesį sulaukianti vlogerė vilnietė Laura Judickaitė šia veikla užsiima nuo 2014-ųjų rudens – noras įkelti video kilo labai spontaniškai.
„Nebuvo kažkokio momento, lėmusio mano apsisprendimą įkelti video, nebuvo ir kažkokių dvejonių. Labai ilgai ir intensyviai žiūrėdavau užsienio „youtuberių“ filmukus ir galiausiai supratau, kad ir aš noriu tuo užsiimti. Atsisėdau, nufilmavau, įkėliau... ir mane pastebėjo. Paskui viskas vyko gana organiškai, bet esu dėkinga savo žiūrovams ir „Youtube“ kūrėjų bendruomenei, kad jie taip lengvai ir šiltai mane priėmė ir nuo pat pirmo filmuko jaučiausi bendruomenės dalimi“, – tv3.lt sakė Laura.
Mergina sakė neturinti tikslaus atsakymo, kodėl žmonėms įdomu žiūrėti tokius filmukus – ką kitas nusipirko, kaip rengiasi kelionei, kokią naują kosmetiką naudoja ir pan., tačiau Laura sako, kad jos kanale atsiranda tik tokie filmukai, kuriuos pati su mielu noru žiūrėtų kitų „youtuberių“ kanaluose.
„Turbūt logiška, kad nesu vienintelė tokia ir kad kiekvienas kanalas dėl savo kitoniškumo ir temų skirtumo susiranda savo auditoriją. Taip pat esu įsitikinusi, kad dažnai žmonėms ne tiek svarbu yra apie ką filmukas, kiek kūrėjas, kuriuo jie žavisi. Jeigu mums patinka tam tikras „youtuberis“ – jo stilius, manieros, požiūris ar kitos savybės – dažnai būtent dėl to ir žiūrime tokius video. Ir dar: mano pagrindinė auditorija yra merginos ir moterys, kurioms patinka mergaitiški dalykai – kosmetika, drabužiai, daiktai, interjeras – visai kaip man. Todėl tokio pobūdžio filmukai yra ne tik puikus būdas praleisti laiką ir atsipalaiduoti, tačiau taip pat – gauti įkvėpimo ruošiantis atostogoms, norint atsinaujinti spintą ar ieškant naujų lūpų dažų“, – kalba Laura.
Daug darbo
„Youtuberė“ sako, kad video dienoraščių banga prasidėjo prieš kelerius metus. Taip atsirado daugybė naujų „Youtube“ kūrėjų, kurie tikisi tapti žvaigždėmis – būti atpažįstami gatvėje, gauti nemokamus produktus, būti kviečiami į renginius ir praturtėti.
„Turiu nuvilti – kol pradėsite iš „Youtube“ uždirbti realius pinigus turės praeiti nemažai laiko, o, norėdami dirbti su kompanijomis ir žinomais prekių ženklais, turėsite įdėti daug darbo, pastangų ir kūrybiškumo. Esu labai laiminga, kad po daugybės įdėto darbo atsiranda pasiūlymų bendradarbiauti su įvairiomis kompanijomis, dalyvauti projektuose ir netgi keliauti.
Tačiau pinigai neturi būti pagrindinis tikslas žengiant į „Youtube“ pasaulį. Man čia svarbiausia ir vertingiausia – nauji sutikti žmonės, pozityvios bendruomenės auginimas, saviraiškos galimybė ir pasitikėjimo savimi augimas. O visa kita, kas su tuo ateina – tik malonus priedas“, – dalinasi Laura.
Nori įvertinimo
„Youtube“ kūrėjus jungiančio kanalų tinklo „Videostars“ vadovas Rokas Kondratas tv3.lt papasakojo, kad vadinamieji vlogai Lietuvoje ėmė plisti tada, kai pradėjo populiarėti video turinys, kurį žmonės patys kuria.
„Pirmieji vlogeriai Lietuvoje atsirado prieš trejus-ketverius metus, kai pradėjo populiarėti „Youtube“ sistema, o tai Lietuvoje sustiprėjo šiuo metu. Kodėl žmonės tai daro? Dėl to paties, dėl ko dauguma mūsų turime socialinės medijos kanalus, juos prižiūrime, netgi esame aktyvūs kūrėjai. Ir tekstinis, ir vaizdinis turinys yra pakankamai panašus – žmonės nori, kad juos pamatytų ir įvertintų. Aišku, vieni dar prisibijo video turinio, nes jis daugiau atskleidžia, mažiau gali užmaskuoti, o už teksto vis dar gali pasislėpti“, – pasakoja Rokas.
Vlogas, pasakoja Rokas, yra vienas iš žanrų, kuriuos gali kurti video kūrėjai, nes video turinys gali būti kuriamas ir muzikos, pramoginiuose ar apžvalgų (parodoma, kaip atrodo išpakuoti daiktai) kanaluose.
„Vlogas yra blogo analogas, vloguose informacija yra apipinta video turiniu. Vlogo atributas yra tas, kad dažniausiai jame yra tas pats personažas, filmuojama su kamera priešais save ir tai dažniausiai nebūna itin prrofesionalu, nors nemažai kūrėjų jau parodo labai gerą kokybę, net televizijos galėtų rodyti jų video“, – sako „Videostar“ vadovas.
Žolė žalesnė
Pašnekovas sako, kad žmonėms įdomu žiūrėti kitų asmenų video turinį dėl tų pačių priežasčių, dėl ko ir veikia geltonoji spauda.
„Visada atrodo, kad pas kitą žmogų už tvoros žolė žalesnė. Tie žmonės, apie kuriuos mes šnekame, savo erdvėje yra žymūs. Jie yra žymūs tai konkrečiai auditorijai – tai auditorijai jie yra įdomūs ir jie prilyginami normalioms žvaigždėms. Ne kartą esu matęs, kai prie video turinio kūrėjų prieina jauni žmonės, ima iš jų interviu, fotografuojasi ir pan.“, – kalba vyras.
Rokas sako, kad populiariausi būna tie vlogai, kurie yra juokingi – tuomet tokiu video dalinasi ir kiti žmonės ir taip jis plinta internete.
Pinigai
Uždarbis iš vlogų kūrimo, teigia pašnekovas, gali būti ir yra. Pirmiausia yra uždirbama iš tiesioginių reklamų – kurias visi matome, žiūrėdami „Youtube“ turinį.
„Šias reklamas užsako reklamos užsakovai, o „Youtube“ dalimi pinigų dalinasi su kūrėjais per tam tikras programas (kaip „Videostars“). Kitas pajamų šaltinis yra netiesioginis – tai yra integracijos, produkto apžvalga, rėmėjo atsiradimas prie tavo video turinio ar laidos. Čia jau kūrėjai asmeniškai sutaria su reklamos agentūromis ar „brandais“ dėl apmokėjimo“, – kalba Rokas.
Pašnekovas sako, kad „Videostars“ yra kanalų tinklas, kuris jungia kūrėjus (vlogus ar bet kokio kito žanro kūrėjus). Kompanija, kalba Rokas, turi tiesioginę sutartį su „Youtube“, dirbdama Lietuvoje ir Baltijos šalyse, ir taip ji suteikia galimybę kūrėjams uždirbti iš reklamų. Taip pat „Videostars“ padeda kūrėjams susisiekti su reklamos davėjais ir integruoti reklamas į video turinį.
„Mes turime jau daugiau kaip 130 skirtingų kanalų, už kurių stovi vienas ar daugiau kūrėjų. Jie mums jokio mokesčio už tai nemoka. Mes sutariame su kūrėjais tam tikrą procentą sėkmės atveju. Todėl turime atrankos kriterijus, nes prisijungti prie mūsų platformos nori nemažai kas – esame nusistatę ir technikos, ir potencialo kriterijus. Įvertiname, ar yra pakankamas video peržiūrų skaičius, kaip dažnai kūrėjas kelia turinį ir ar jis turi didelį potencialą augti“, – pasakoja Rokas.
Ateitis
Vlogų kūrimas, pasak pašnekovo, gali išaugti į pelningas veiklas.
„Lietuvoje vlogeriai uždirba, tačiau ne tokias sumas, kokios gali atsiverti pradėjus turinį gaminti anglų ar kita populiaria kalba. Aš ir laukiu, ir stebiu, kada taip atsitiks, tačiau taip neatsitiks su tais, kurie darys vlogus lietuvių kalba. Mūsų kalba mus riboja pakankamai stipriai: atsiranda aiškūs rėmai dėl kalbos, dėl amžiaus grupės – tada ta auditorija stipriai susiaurėja.
Po truputį atsiranda kūrėjų, kurie kuria turinį ne lietuvių kalba – yra ir vlogerių, ir muzikos, žaidimų kanalų kūrėjų. Turime netgi du lietuviškus žaidimų kanalus, kurie kuria turinį ne lietuvių kalba ir visiškai nesiorientuoja į Lietuvos auditoriją. Vienas iš tokių kanalų turi daugiau kaip 350 tūkst. sekėjų iš viso pasaulio – tai yra labai didelis laimėjimas lietuviui“, – sakė Rokas.