Nuo viduržiemio šalies naudotų automobilių pardavėjai su tautiečiais, norinčiais įsigyti iki 10 metų senumo automobilį, nelabai noriai leidžiasi į derybas dėl kainos. „Kodėl aš turiu mušti kainą, jeigu atvažiuos baltarusis ir nupirks už tiek, kiek paprašysiu", - vakar sakė jau keliolika metų naudotus automobilius pardavinėjantis alytiškis Eugenijus.
Importo muitai didės iki 12 kartų
Lietuviams, norintiems pasikeisti savo turimus automobilius ir juos įsigyti pigiau negu dabar, teks palūkėti iki vidurvasario. Nuo liepos 1 dienos Nepriklausomų valstybių sandraugos (NVS) šalyse - Baltarusijoje, Rusijoje, Kazachstane bei kitose, kurios priklauso Muitų sąjungai, - didės įvežamų naudotų automobilių importo mokestis. Kai kuriose - iki 12 kartų. Todėl NVS šalių mašinų perpardavinėtojai nori palankesnėmis sąlygomis prisipirkti kuo daugiau automobilių ir juos pardavinėti po muitų įvedimo.
Pirkėjai iš Rytų tikrai sukėlė naudotų automobilių kainas. Šiuo metu, priklausomai nuo markės, jie maždaug penktadaliu brangesni negu anksčiau. Kai kurie verslininkai, dar pernai nepardavę senesnių mašinų, šiemet gauna daugiau negu galėjo tikėtis anksčiau. Tuo gali džiaugtis tik turguose prekiaujantys verslininkai. Taigi naudotų automobilių pardavėjams - katino dienos, deja, vasarą jos baigsis.
Naujų automobilių pardavimo salonuose pirkėjai iš Rytų nesilanko - ten jiems per brangu.
Siūlo atsiskaityti auksu ir platina
Kaip sakė naudotų automobilių prekeivis Rimvydas, pastarosiomis dienomis pirkėjų iš Baltarusijos kiek sumažėjo. „Baltarusiai kalba, kad šalyje neliko pinigų. Savo rublių jie turi, tačiau bankuose nebegali nusipirkti eurų arba dolerių ir Rusijos rublių, nes tai uždraudė kaimyninės šalies valdžia. Baltarusijos prekeiviai išpirko aukso bei platinos lydinius, kai kurie siūlo jais atsiskaityti. Teko girdėti, kad, norėdami gauti valiutos, kai kurie pirkėjai net užstato savo nekilnojamąjį turtą", - pasakojo alytiškis.
Uždirbti daugiau lietuviams trukdo padėtis Vokietijoje - geresnės būklės, mažesnės ridos, iki dešimties metų mašinos iššluotos. Prancūzijoje naudotų automobilių dar yra, bet tarp jų daug vadinamųjų „lavonų", t. y. nuriedėjusių 200 ir daugiau tūkstančių kilometrų. Nuo jų pirkėjai suka nosį. Tiesa, anot Eugenijaus, parduoti automobilį baltarusiui lengviau negu tautiečiui, nes šie priekabesni.
Padidėjo keturis kartus
„Manęs klientai klausia, ar vasarą naudotų mašinų kainos sumažės, ar verta laukti", - teigė ponas Eugenijus. Jo nuomone, apie gerokai mažesnes kainas svajoti nevertėtų. Po baltarusių sukelto bumo rinka turėtų grįžti į praėjusių metų lygį, kur lietuviai sudarys apie trečdalį visų pirkėjų.
Kad bumo būta, rodo ir vakar VĮ „Regitra„ paskelbti duomenys. „Pirmojo ketvirčio transporto priemonių registravimo rezultatai parodė, kad šiemet į Lietuvą įvežtų ir laikinai įregistruotų lengvųjų automobilių kiekis buvo rekordinis ir siekė 27 tūkstančius 275. Tai yra 129,8 procento daugiau negu per tą patį praėjusių metų laikotarpį ir beveik tris kartus daugiau negu per tris pirmuosius 2009 metų mėnesius“, - sakė „Regitros" viešųjų ryšių specialistė Laimutė Užupė. Iš užsienio valstybių gyventojų daugiausia išvežti skirtų lengvųjų automobilių šiemet įregistravo Baltarusijos gyventojai - 22 procentus.
Kaimyninės šalies gyventojų laikinai įregistruotų lengvųjų automobilių kiekis šiemet, palyginti su 2010 metų pirmuoju ketvirčiu, padidėjo keturis kartus.
Gediminas Vaitekūnas