Ko reikia mokytojams, kad jie galėtų veiksmingiau mokyti ir tapti savo srities lyderiais, būtų labiau patenkinti savo profesine veikla ir turėtų daugiau pasekėjų? Be to, kokio mokytojo reikia šiuolaikiniam mokiniui, kad atitiktų šio poreikius, siekiant sėkmingesnio mokymosi ir geresnio prisitaikymo prie sparčiai kintančios aplinkos? Šie ir kiti klausimai analizuojami projekto „Lyderių laikas 2“ išleistoje trumpoje švietimo problemos analizėje „Mokytojas lyderis – visuomenės varomoji jėga“.
Mokytojų lyderystė yra reiškinys, nuo kurio tiesiogiai priklauso pačios organizacijos veiklos kokybė ir sėkmė, taip pat kiekvieno mokinio mokymosi rezultatai. Be to, turint galvoje, kad mokytojo paskirtis – ugdyti ir rengti gyvenimui jauną žmogų, neabejotina, jog nuo to, koks mokytojas yra šalia mokinio, labai priklauso visuomenės pažanga.
Būsimieji mokytojai: pagrindinis mokytojo tikslas – padėti mokiniui suprasti save ir surasti savo vietą visuomenėje
Kaip pažymima Lietuvos pažangos strategijoje „Lietuva 2030“, viena iš prioritetinių sričių ateinantį dvidešimtmetį – ugdyti sumanią visuomenę, suteikiant jai plačias galimybes mokytis, integruotis ir konkuruoti tarptautinėje erdvėje. Tad būsimųjų mokytojų rengimas turi atitikti kintančios visuomenės poreikius.
Apklausti Lietuvos edukologijos universiteto studentai pažymi, kad mokytojo lyderio veiklos sritis apima formalųjį ir neformalųjį ugdymą. Būsimieji mokytojai teigia, kad mokytojas lyderis turi būti pavyzdys ne tik mokiniams, bet ir mokyklos bendruomenės nariams: skatinti imtis naujovių, dalyvauti projektuose, dalytis vertinga patirtimi. Tačiau svarbiausia, studentų nuomone, yra mokytojo lyderio santykis su vaiku, užtikrinant jo saugumą ir teikiant pagalbą. Be to, mokytojas lyderis turi padėti atsiskleisti įgimtoms teigiamoms mokinių ypatybėms, polinkiams, kryptingai juos plėtoti ir ugdyti ateities lyderius.
Būsimųjų mokytojų nuomone, mokytojas lyderis turi pedagogo pašaukimą ir mėgsta savo darbą. Mokytojas turi mokinius išmokyti mokytis, tobulėti ir siekti užsibrėžtų tikslų. Tokio mokytojo darbo rezultatas – geresni mokinių mokymosi pasiekimai, o tai ir yra vienas iš esminių mokytojo darbo tikslų.
Šiandieninis mokytojas – besimokantis, lankstus ir kūrybingas
Išanalizavus projekto „Lyderių laikas 2“ žurnalistės kalbintų mokytojų atsakymus matyti, kad mokytojas, siekiantis tapti lyderiu, turi nuolat mokytis, kelti savo kvalifikaciją. Didelę įtaką geresniems mokinių mokymosi rezultatams turi mokytojo gebėjimas rasti naujų, įvairesnių mokymo strategijų, metodų ir taikyti juos ugdymo procese, taip pat mokytojo inovatyvumas ir kūrybingumas.
Pabrėžiama, jog labai svarbu, kad mokytojus skatintų ir motyvuotų mokyklos ir savivaldybės administracijos.
Mokyklų vadovai teigia, kad naujų reikalavimų kyla ne tik šiuolaikiniam mokytojui, bet ir mokyklos administracijai – ir ji turi nuolat atsinaujinti ir tobulėti. Šiandieniniai vadovai turi gebėti vadovauti komandoms, planuoti ir organizuoti jų darbą, priimti sprendimus kritinėmis aplinkybėmis, racionaliai naudoti išteklius, kurti strategijas, imtis iniciatyvos, būti kūrybingi ir atsakingi. Be to, svarbu, kad vadovo lyderio pozicija būtų grindžiama bendradarbiavimu, empatija, gebėjimu įkvėpti ir motyvuoti mokyklos bendruomenę.
Pabrėžtina, kad nuo mokytojų lyderių iniciatyvos ir diskusijų su švietimo politikais labai priklauso švietimo strategijų kūrimas ir įgyvendinimas, o mokyklos lyderių pozicija lemia, ar švietimo politikų numatyti tikslai bus įgyvendinti.