Mokyklinių prekių vajus ir akcijos prasideda rugpjūčio pabaigoje, tačiau tik pirmokų tėveliai ir mažesnių miestų pirkėjai naudojasi šia proga ir stengiasi mokinio krepšelį užpildyti iki mokslo metų pradžios.
Šiemet mokyklinėms prekėms šeimos planuoja vidutiniškai išleisti po 310 litų – tai atskleidė prekybos tinklo „Rimi Lietuva“ atliktas tyrimas.
„Mokslo metų pradžiai daugiau išleidžia mažesnių miestų šeimos – vidutiniškai po 350 litų, – apie tyrimo rezultatus pasakoja „Rimi Lietuva“ rinkodaros ir viešųjų ryšių vadovas Robertas Liudvinavičius. – Didmiesčiuose gyvenančios šeimos naujiems mokslo metams apsipirkti skiria mažiau – apie 260 litų.
Tikėtina, kad didmiesčių gyventojai mokyklinių prekių įsigyja keliskart per metus, o mažesnių miestų pirkėjai orientuojasi į didžiąsias nuolaidas rugpjūčio pabaigoje.“
Dviejų sūnų mama vilnietė Natalija pasakoja, kad nupirkti visas moksleiviams reikiamas priemones nėra sudėtinga: mokykla sudaro sąrašą visų reikiamų įsigyti prekių, o ir pasirinkimas didžiulis. Moteris pasakoja sūnaus pirmoko krepšeliui išleidusi apie 300 litų: 90 litų atsiėjo kuprinė, 50 litų – sporto apranga, 80 litų planuojama skirti pratybų sąsiuviniams, likusią dalį – kitoms reikalingoms priemonėms.
Pabrėžia kokybę
„Didysis pirkinys yra kuprinė, – tvirtina Natalija. – Į mokyklą išleidžiamam pirmokui ieškojome patvarios, tvirtos, su užtrauktukais. Vyresnysis penktokas nusprendė nešioti senąją, turimą jau trečius metus. Visuomet atkreipiu dėmesį į kainą, tačiau tai nėra pagrindinis kriterijus renkantis mokyklines prekes.“
Ji pasakoja susidūrusi su prastos kokybės sąsiuviniais, kuriuose galima rašyti tik vienoje lapo pusėje, flomasteriais, pasibaigiančiais per savaitę ir beveik rankose lūžtančiais parkeriais.
„Jei prekė nekokybiška, jos daugiau toje pačioje parduotuvėje ar prekybos tinkle nebeperku, – pasakoja Natalija ir priduria, kad kokybiškoms prekėms ji lieka ištikima: – Jų specialiai įsigyju tose pačiose parduotuvėse.“
Visi pašnekovai tvirtina, kad vaikus į mokyklą tėvai ruošia iš anksto, todėl vidutiniškai užtenka kelių vizitų į prekybos vietas.
„Didžioji prekių pasiūla prasideda rugpjūtį, tada ir įsigyjame didžiają dalį priemonių“, – sako Natalija.
O penktoką auginanti Giedrė pasakoja mokyklinių prekių vajui nepasiduodanti.
„Per mokyklines muges ar akcijas rūgpjūtį neperku nieko, – sako moteris. – Manau, prekybininkams tai puiki proga uždirbti, todėl net per akcijas prekės su 30–40 proc. nuolaida yra brangesnės. Daugiausia prekių įsigyju ne sezono metu, o, pavyzdžiui, žiemą – kai didieji prekybos centrai išparduoda likučius dar pigiau – su 70 proc. nuolaida.“
Tuomet ji mokyklinių prekių įsigyja daugiau, kad užtektų ilgam laikui. Pasak Giedrės, progų įsigyti pigesnių prekių galima rasti visus metus – tiesiog reikia nuolat domėtis mokyklinių priemonių kainomis.
„Nesuprantu, kodėl kuprinę arba rašiklinę būtina pirkti rugpjūtį, – stebisi Giedrė. – Juk prasidėjus sezonui kainos kyla, o ir pasirinkimas nėra toks didelis. Verčiau paieškoti ilgiau ir kokybiško daikto, bet nusipirkti ko tikrai reikia.“
Ji pasakoja aplankanti ir specializuotas kanceliarijos parduotuves – čia dažniausiai įsigyja jau išbandytų prekių ženklų mokyklinių priemonių, tačiau pripažįsta, kad specializuotose parduotuvėse kainos didesnės nei prekybos centruose.
Skirtingi pirkėjai
Raštinės prekes tiekiančios ir parduodančios bendrovės „Biuro pasaulis“ generalinis direktorius Artūras Tuminas tvirtina, esą mokyklinių prekių rinkoje pastebima tendencija, kad pirkėjai pradeda orientuotis ne į pigiausių prekių segmentą, bet domisi priemonių sudėtimi ir saugumu, taip pat ekologija.
„Tėvams svarbu, kad įsigyjamos priemonės būtų saugios, pagamintos iš nekenksmingų medžiagų ir patvarios, – pasakoja A. Tuminas. – Vaikams labiausiai rūpi dizainas ir mėgstamų personažų atributika. Atrodo paprasta nupirkti atžalai mokyklines prekes, tačiau net ir turintiems reikalingų daiktų sąrašą pirmokų tėvams procesas užtrunka ilgai. Patirtis, kaip įsigyti kokybišką ir tinkamą vaikui prekę, įgyjama laikui bėgant.“
Anot A. Tumino, specializuotos kanceliarinių prekių parduotuvės nejaučia konkurencinės trinties su didžiaisiais prekybos centrais: „Skiriasi pirkėjų kategorijos: pas mus daugiausia perka nuolatinių klientų – įmonių darbuotojai, kai kuriems jų kuponus mokyklinėms prekėms įsigyti dovanoja darbdaviai. Dažnai mokyklinės prekės perkamos didesniais kiekiais: taip prekių įsigyja privačios mokyklos ar susitarę bendraklasių tėvai.“
Tyrimo duomenimis, tėvai, kurių vaikai šiais metais eis į pirmą klasę, dažniau nei kiti prieš rugsėjo 1-ąją pirks vaikui kuprinę (81 proc.), piešimo reikmenų (78 proc.), sąsiuvinių dėklą (66 proc.) ir rašymo priemonių dėklą – rašiklinę (63 proc.).
Brangimo nepajus
Prekybininkai sutaria, kad šiemet mokyklinių prekių kainos šiek tiek didesnės nei praėjusiais metais, tačiau tvirtina, kad pirkėjai to nepajus.
„Lyginant praėjusių ir šių metų kainas, kanceliarijos prekės kainuoja apie 7 proc. brangiau. Tačiau kiekvieną savaitę taikome nuolaidas skirtingoms prekėms, kurios reikalingos ruošiantis mokyklai, ir taip sudarome galimybę žmonėms apsipirkti pigiau“, – pasakoja prekybos tinklo „Maxima LT“ atstovė ryšiams su visuomene Olga Malaškevičienė.
Jai pritaria ir „Rimi Lietuvos“ atstovas: anot jo, brango popieriaus gaminiai, tačiau galutinė kaina pirkėjams nesikeitė.
El. prekyba nepopuliari
Pasak „Biuro pasaulio“ generalinio direktoriaus, kol kas įprasta prekyba vis dar lenkia elektroninę – mat lietuviai mėgsta prieš įsigydami prekę pačiupinėti.
„Mokslo metų pradžia neturi didelės įtakos mūsų valdomos elektroninės parduotuvės rezultatams, – sako A. Tuminas. – Daugiausia elektroninėmis paslaugomis naudojasi pavieniai biurai ir organizacijos, tiksliai žinančios, kokių prekių nori. Mokyklinių prekių įsigyjantys pirkėjai nori patys apžiūrėti ir įsitikinti jų kokybe. Tačiau neabejoju, kad ateityje perkančių elektroniniu būdu daugės.“
Naujoje „Maxima LT“ elektroninėje parduotuvėje taip pat jaučiama mokyklinių prekių paklausa.
„Ypač elektroninėje parduotuvėje skelbiamomis akcijomis domisi sostinės pirkėjai. Dažniausiai jie įsigyja prekių, kurioms taikoma nuolaida“, – sako O. Malaškevičienė. Tipiniu „e–Maximos“ klientu ji vadina „užsiėmusią mamą, kuri dėl įvairių priežasčių negali nuvykti į parduotuvę apsipirkti“.
Evelina POVILAITYTĖ