Niekas dorai negali suskaičiuoti, kiek per metus automobilių Lietuvoje yra išardoma. Pirmiausia dėl to, kad nemaža jų dalis ardoma neoficialiai – garažuose, dirbtuvėse, kiemuose. Dėl to kyla ekologinė netvarka, atsiranda šimtai „pakibusių“ automobilių.
Skelbimų, jog brangiai superkami nebenaudojami automobiliai, daug. Dažniausiai už nebeveikiantį ir aprūdijusį automobilį pasiūloma 400-500 litų.
Vienas toks supirkėjas „Šiaulių kraštui“ išdėsto savo verslo esmę: „Pelnas priklauso nuo to, kiek brangiai parduosi variklį. Tarkime, už 400 litų. Už visą likusį automobilį gali tikėtis 300 litų. Žinoma, jei mašina „deficitinė“, galima dar kelis šimtus uždirbti už atskiras detales – amortizatorius, lempas“.
Žmogus, norėdamas prisidurti dar šimtą litų, kruopščiai atskiria varinius laidus nuo aliumininių detalių. Jei geras akumuliatorius, pakrauna ir parduoda už 20-30 litų.
Jei automobilis yra dar „nemiręs“, jį suremontuoja ir parduoda. Tai daryti supirkėjui apsimoka, nes dažniausiai turi likusių sveikų detalių nuo anksčiau ardytų mašinų.
„Tepalus panaudoju ūkyje – pjūklų grandinėms tepti, medienai impregnuoti. Kitas atliekas suvežu į surinkimo aikštelę“, – aiškino mašinų ardytojas.
Vyras pripažįsta, kad dirba tarsi gyventų šiukšlyne, tačiau jo veikla oficialiai neįteisinta, sako, neišgyventų. O kito darbo neturi.
Pažeidimai
Nelegaliuose demontuotojų garažiukuose ekologinė etika negalioja.
„Tai rimtas pažeidimas, – konstatavo Elena Kantauskienė, Lietuvos demontuotojų asociacijos Šiaulių skyriaus atstovė. – Lis lietus, o automobilio chemija tekės tiesiai į dirvą ir gruntinius vandenis. Teoriškai išardyti automobiliai gali būti laikomi ant cementinės dangos su drėgmei nepralaidžiu sluoksniu. Mes akumuliatoriaus negalime net trumpam pastatyti ant plikos žemės.“
E. Kantauskienė akcentuoja, kad išardytas kėbulas yra atlieka, todėl jis taip pat negali būti ant žemės. Privaloma jį utilizuoti per tris mėnesius. Yra griežtos taisyklės, kur dėti visus automobilio skysčius, pavojingo tipo plastiką ir kitas atliekas. Už viską reikia kruopščiai atsiskaityti.
Tvarka
Dažniausiai „nelegalai“ automobilius ardo padrikai – išima tik tą detalę, kurią parduoda. Tvarkingai utilizuojant automobilį, darbo ir pareigų yra gerokai daugiau.
Nupilami visi skysčiai, kurie surenkami į atskiras talpyklas: tepalams, antifrizui, stabdžių skysčiui. Viskas atiduodama juos utilizuojančioms įmonėms.
Vėliau nuimami kapotai, durelės, sėdynės, elektros instaliacija, buferiai, stiklai, sparnai, akumuliatorius. Išardoma važiuoklė. Visos talpyklos su išpiltais skysčiais yra sužymimos. Belieka sutvarkyti automobilio išregistravimo ir utilizavimo dokumentus.
Dviguba problema
Šiauliuose, Aplinkos ministerijos duomenimis, yra kelios įmonės, turinčios teisę demontuoti ir galutinai paruošti automobilį nurašyti.
E. Kantauskienė teigia, kad oficialiai dirbantiems demontuotojams sunku konkuruoti su eiliniu garažiuku, nes pastarieji niekam neatsiskaito ir papildomų išlaidų neturi.
Jei „garažinis“ ardytojas pardavėjui gali pasiūlyti už automobilį 500 litų, tai oficialus demontuotojas – apie 160 litų.
„Tai ne tik ekologinė netvarka. Šios sistemos rezultatas – daugybė „kabančių“ automobilių. Tai reiškia, kad savininkas automobilį pardavė, bet pirkėjas šio fakto neužregistravo „Regitroje“. Yla iš maišo išlįs tik tada, kai visų automobilių savininkai bus apmokestinti. Paaiškės, kad kai kurie jų turi dešimtimis ar šimtais automobilių, kurie jau seniai yra išardyti“, – sako E. Kantauskienė
Skaičiai nenuspėjami
Valstybės įmonės „Regitra“ duomenimis, per metus į Lietuvą patenka per 220 tūkstančių automobilių. Tvarkingai demontuojama – apie 35 tūkstančius. Galima tik spėti, kad nelegaliai išardoma tris ar keturis kartus daugiau.
„Regitra“ neturėjo skaičių, kiek automobilių galimai buvo išardyta, tačiau oficialiai neišregistruota. Norintys nurašyti jau nebesamą automobilį, turi įrodyti, kad jis yra tinkamai utilizuotas. O už melagingų duomenų pateikimą gresia bauda nuo 500 iki 1000 litų.
citata: Jei „garažinis“ ardytojas gali pasiūlyti 500 litų, tai oficialus demontuotojas – apie 160 litų.
Alvydas JANUŠEVIČIUS