Klaipėdos savivaldybėje sudaryta specialistų darbo grupė vakar nusprendė siūlyti miesto Tarybai nuo vasario penktadaliu didinti bilietų kainas už kelionę miesto autobusais ir maršrutiniais taksi.
Nuo sausio panaikinus pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvatą miesto vežėjai per mėnesį patirtų apie pusę milijono litų nuostolių. Savivaldybės specialistai nusprendė, kad kompensuoti milijoninių nuostolių galimybės nėra, tad jeigu siūlomoms kainoms sausio 29 d vyksiančiame posėdyje pritars Klaipėdos miesto taryba, brangiau teks mokėti už kelionę mieste, į sodus, taip pat į Kretingą ir Palangą.
Nuo vasario už vienkartinį autobuso bilietą tektų mokėti nebe pusantro, bet 1,80 lito. Už įvairių rūšių terminuotuosius bilietus - taip pat penktadaliu brangiau. Kelionė maršrutiniu taksi mieste dieną kainuotų nebe 2,20, bet 2,50 lito. Naktį - 3,40 lito.
Už kelionę iš Klaipėdos į Šernų sodus teks mokėti nebe 2,50, bet 3 litus, į Dituvą - ne 3, bet 3,50 lito. Keliaujantys į Palangą maršrutiniu taksi nuo vasario mokėtų 5,2, o ne puspenkto lito. Maršrutinio taksi bilietas į Kretingą kainuotų nebe 4,5, o 5,10 lito.
Paskutinį kartą viešojo transporto paslaugos uostamiestyje buvo pabrangintos pernai balandį.
Pusmetį lopys skyles
„Nuo sausio 1-osios keleivių pervežimui pradėtas taikyti 19 procentų PVM tarifas reiškia, kad mokesčiai valstybei padidėjo 4 kartus, o mūsų pajamos sumažėjo 14 procentų. Tiek pat padidėjo keleivių vežimo savikaina. Taigi Klaipėdos visuomeninio transporto išlaikymo sąnaudos per metus išaugs daugiau nei 6 milijonais litų“, - skaičius vardijo VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ (KKT) direktorius Gintaras Neniškis.
Jo teigimu, kiekviena 2009 metų diena didina viešojo transporto bendrovių nuostolius. Situaciją sunkina ir tai, kad pernai lapkričio pabaigoje KKT uostamiesčio keleivių vežėjams už kurą prasiskolinęs apie 600 tūkst. litų.
„Nors kuro kainos 2008-ųjų metų pabaigoje ėmė kristi, svyravimas pernai buvo labai didelis - nuo 3,5 lito metų pradžioje iki puspenkto lito už litrą liepą. Degalų pigimas 2008-ųjų rugpjūčio-gruodžio mėnesiais tik iš dalies padengė vežėjų nuostolius. Kadangi esame savivaldybės įmonė ir neturime teisės savavališkai kelti bilietų kainų, sausį mūsų laukia nauji nuostoliai - dar apie pusę milijono litų. Net nuo vasario padidinus bilietų kainas 20 procentų, po to dar daugiau nei pusmetį lopysime skolų skyles, kad padengtume esamus nuostolius“, - sakė G. Neniškis.
Kiti miestai irgi brangina
Vilnius paskutinį kartą kainas kėlė 2008-ųjų lapkritį, tačiau tuomet PVM didėjimas dar nebuvo įskaičiuotas. Tad sostinės vežėjai kalba apie dar vieną skubų kainų kilimą ir jau numatoma, kad bilietai brangs nuo 1,8 iki 2,1 lito. Kaune bilietai pabranginti iki 1,7 lito.
Teigiama, kad su PVM lengvatos panaikinimo pasekmėms galima kovoti tik dviem būdais - arba kainų skirtumą vežėjams dotuojant iš biudžeto, arba branginant bilietus. Vilniaus ir Kauno savivaldybės dalį vežėjų patiriamų nuostolių iki šiol bandė lopyti dotacijomis. Tačiau dėl lėšų stygiaus vežėjai dotacijų nesulaukia - dešimtimis milijonų skaičiuojamos savivaldybių skolos lieka neišmokėtos jau kelerius metus.
„Klaipėdoje šiemet kompensacijoms už lengvatinių keleivių vežimą kartu su skolomis už praėjusius metus numatoma skirti 12,5 milijono litų. Vilniuje viešojo transporto dotacijoms planuojama skirti apie 140 milijonų, Kaune – 100“, - sako G. Neniškis.
Uostamiesčio savivaldybės įsiskolinimai Klaipėdos vežėjams už praėjusius metus siekia 1,5 mln. litų - tiek pinigų pritrūko kompensacijoms už lengvatinį keleivių vežimą. Skaičiuojama, kad šiemet, padidėjus PVM tarifui, kompensacijoms papildomai reikės dar 1,6 mln. litų.
Vežėjai vieningi
„Mes - už bilietų kainų kėlimą. Priežastys, kurios verčia tai daryti - akivaizdžios. Nuo 5 iki 19 procentų šoktelėjo PVM, padidėjo akcizas degalams. O kur dar kiti mokesčiai, transporto eksploatacijos išlaidos - juk patys matote, kaip viskas brangsta“, - sakė bendrovės „Gintarinis vairas“ vadovas Raimundas Žeimys.
„Mes, Klaipėdos maršrutinių taksi savininkai, apsitarėme ir nusprendėme kreiptis į savivaldybę dėl bilietų kainų didinimo. Didėja visi mokesčiai, tačiau didžiausią smūgį pajusime per 14 procentų padidėjusį PVM. Iki šiolei iš 2,20 lito bilieto kainos 10 centų buvo PVM. Dabar teks atiduoti visus 30 centų. Paskaičiavome, kad vienas vairuotojas per mėnesį valstybei sumokės papildomai 400-500 litų. Vadinasi, tiek pinigų papildomai turime uždirbti. Ką mes apgausime, jeigu kainos nekelsime? Maršrutininkai bankrutuos, nebeliks tokio transporto mieste. Jau dabar iš šio verslo pasitraukė 6-ąjį maršrutą aptarnavęs „Autosektorius“. Jo savininkas Edmundas Bartkus pardavė mikroautobusą, paskaičiavęs, kad esant dabartinei situacijai, jam visiškai nebeapsimoka likti šiame versle. Kainą privalome didinti. Manome, kad ji turėtų kilti 30 centų - nuo 2,2 iki pustrečio lito“, - sakė 6 maršrutinio taksi savininkas Albertas Beniušis.
„Jeigu norime išsaugoti Klaipėdoje visuomeninio transporto paslaugą bent dabartiniame lygyje - nemažinti maršrutų, nedidinti intervalų tarp reisų, neatleisti vairuotojų, bilieto kainą reikia padidinti nedelsiant. Tai grynai techninis sprendimas, nes nei vežėjai, nei „Klaipėdos keleivinio transporto“ administracija, nei savivaldybė iš šio bilietų brangimo neuždirbs nė cento. Tie mokesčiai pateks į valstybės biudžetą. Iš esmės klausimas mūsų politikams yra toks - ar suteikiam klaipėdiečiams galimybę naudotis per daugelį metų sukurta viešojo transporto sistema, ar ją sužlugdom. Jei bilietų kaina Klaipėdoje nebus padidinta, mūsų bendrovei šiemet gresia apie 4 milijonus litų nuostolis“, - sakė UAB „Klaipėdos autobusų parko“ generalinė direktorė Jelizaveta Daugininkienė.
Seni bilietai galios
Gintaras Neniškis, VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ direktorius
Nesuformulavome savo nuomonės dėl dabartinių bilietų galiojimo terminų, tačiau Klaipėdoje jau susiklostė tokia tradicija, kad padidinus kainas senieji vienkartiniai bilietėliai galioja neribotą laiką. Šią praktiką ruošiasi perimti ir Vilniaus transportininkai, kurie artimiausiu metu dėl PVM lengvatos panaikinimo vėl brangins bilietus. Dar neturime visų praėjusių metų sąskaitų, kad galėtume pasakyti, kokią įtaką padarė senųjų blietėlių pirkimas pranešus apie kainų kilimą nuo 2008-ųjų balandžio. Tačiau finansinis aspektas tikrai nenusveria aistrų ir vargų, kurie kyla dėl senų bilietėlių keitimo kituose miestuose.
Martynas Vainorius